همشهری آنلاین: نوشتن درباره هریک از آثار دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، به سبب برخورداری فراوان آن از مطالب گوناگون و مفید، دشوار است

باستانی

و تهية مجموعه‌اي به ياد آن استاد كم‌نظير تاريخ به شكل تصويرنوشته‌اي از آثار ايشان نيازمند برنامه‌ريزي دقيق است؛ اما اين كار به مدد همكاري‌ اديبان و هنرمندان ‌توانست شكل بگيرد و كتاب «آينه‌دار دوران» را رقم بزند كه در دو بخش علمي و هنري تهيه شده و پس از تهيه جزوه انتشارات كتابخانه ملي قرار گرفته است. تهيه اين كتاب ابداعي را شركت تبليغاتي «خط نو» پذيرفته و اجراي تمام مراحل طرح، زيرنظر سيدعباس دعايي بوده است.

در بخش علمي كتاب، از ياري گروه تاريخ دانشگاه شهيدبهشتي و بنياد ايران‌شناسي (واحد كرمان) براي تهيه مطالب از پيش‌نگاشته استفاده شده و، نظر دايرةالمعارف بزرگ اسلامي، مطالب گرينش شده است؛ همچنين قسمت‌هايي كه براي عرضه به مراكز فراملي مناسب بوده، انتخاب و به زبان انگليسي ترجمه شده است. البته كتاب در دو زبان تهيه شده و خلاصة هر كتاب انتخاب شده از استاد نيز كه قبل از آثار تصويري هنرمندان آمده ترجمه شده است.

نمونه‌اي از اشعار و دستخط‌هاي علاقه‌مندان استاد نيز كه براي مجموعه آورده شده به همين شكل ترجمه شده است.

تصويرسازي برخي از كتابهاي استاد باستاني‌پاريزي را «گروه آميدا» در برگيرندة شماري از فارغ‌التحصيلان كارشناسي ارشد رشتة تصويرسازي به عهده گرفته‌اند كه بعضي‌شان برگزيدة جشنواره‌هاي داخل يا خارج از كشور و بيشتر از استادان دانشگاه هستند.

كتاب «يادنامة استاد باستاني پاريزي» با سروده‌اي از دكتر افشين يداللهي آغاز مي‌شود و استاد محمدجواد حجتي‌كرماني در يادداشت كوتاهي ضمن تأكيد بر بزرگي اين مرد تاريخ‌ساز، يادآور مي‌شود كه او به حق مفخر ايران و كرمان و سيرجان و پاريز بوده است.

سيدعباس دعايي در «درآمدي» كه بر يادنامه نوشته، توضيح مختصري از دليل و نحوة شكل‌گيري اين مجموعه داده و به ويژگي‌‌هاي ادبي، پژوهشي و اخلاقي باستاني پاريزي اشاره كرده و يادآور شده است: دربارة استاد باستاني، تنها نمي‌توان به يادآوري جايگاه بلندش در پهنة فرهنگ و ادب و نقش درخشاني در واكاوي و شناساندن تاريخ و تمدن ايران‌زمين بسنده كرد و از شخصيت و منش و ويژگي‌هاي اخلاقي اين روستازادة جهان‌بين و از كوير برخاسته دريادل نگفت.

بخش گفته‌ها و نوشته‌هاي يادنامه كه از ميان مقاله‌هاي برگزيده شده كه پيشتر نگاشته شده، به گونه‌اي است كه به نحوي به شخصيت استاد، اشاره دارد كه در اين ارتباط راستا به مقاله‌هاي دكتر عباس زرياب‌خويي، دكتر رضا شعياني، هوشنگ مرادي كرماني، توفيق سبحاني، دكتر اردوان طاهري، مهدي ستايشگر حسين بني‌احمد اشاره كرد.

در بخش «نگاه هنرمندان به آثار برگزيده استاد باستاني‌پاريزي»، هر اثر در كنار خلاصه‌اي از همان كتاب استاد آمده‌است. تصويرگران اين كتاب عبارتند از: مريم ارشادي ‌فارساني، معصومه اعتبارزاده، بهدخت بهروزي، فرناز پورمهدي،‌هاله توكلي، سامه خلعتبري، گلناز خانعلي‌زاده، آزاده خيرآبادي، زيبا ذاكر، سيما رازقندي، محسن رزاقي، طاهره زحمتكش، مريم شاهوراني‌ سمناني، الهام شايان‌فر، عطيه ضيغمي، باهره طامع‌زاده، مهسا علي‌آبادي، حميدرضا غفوري، سيدمهدي فاطميِ نسب، الهه فرمانيان، پيمان مباركي، حميده سادات معتمدفر، سارا نوروز كرمانشاهي و سيمين هنرور.

و پايان بخش كتاب، سپاس از مساعدت‌هاي دكتر محمود نيلي احمدآبادي رئيس دانشگاه تهران و دكتر سيدسعيدرضا عاملي براي بهتر برگزار شدن نمايشگاه آثار هنري در خانه اصلي استاد و نيز دكتر حبيب‌الله صادقي، عليرضا گلدوزيان،‌ پژمان رحيمي، تشكر و قدرداني است.

کد خبر 335377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha