شهردار تهران گفت: توسعه اجتماعی باید از بطن و درون جامعه آغاز شود و شروع آن نیازمند فرهنگسازی است.

قالیباف: توسعه اجتماعی باید از بطن جامعه آغاز شود

پرچم فرهنگسازي‌ نيز براي توسعه اجتماعي بايد در دست خانم‌ها باشد. محمدباقر قاليباف طي سخناني در مراسم افتتاحيه نخستين همايش مسئوليت اجتماعي بنگاه‌هاي اقتصادي كه عصر ديروز در محل سالن همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران برگزار شد، تصريح كرد:

اگر كشور بخواهد در مسير پيشرفت قرار گرفته و بر چالش‌هاي مختلف به‌خصوص چالش‌هاي اقتصادي فائق بيايد اين كار از دست دولت برنمي‌آيد حتي اگر دولت پول هنگفتي نيز دراختيار داشته باشد، چرا كه پول خرج كردن مهم‌تر از پول درآوردن است. وي تصريح كرد: البته در اين زمينه فرد و دولت خاصي را مد نظر نداريم چرا كه فضاي حاكم بر مديريت و نوع نگاه به سيستم اين مشكل را دارد. مشكلات اقتصادي ما هم براي دو - سه سال اخير نيست بلكه ما از قبل از انقلاب دچار اين چالش بوديم. شهردار تأكيد كرد: براساس فرهنگ اسلامي، خودمان بر اين باور هستيم كه ثروت و پول داشتن امر نكوهيده‌اي نيست اما پول‌دوستي نكوهيده است.

  • بيكاري، آغاز آسيب‌هاي اجتماعي

شهردار تهران با اشاره به اينكه كار جوهره زندگي انسان‌هاست، تصريح كرد: بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي از جايي شروع مي‌شود كه كار، فعاليت و تحرك وجود ندارد. هچنين در سيستم‌هاي اداري از جايي دچار بحران مي‌شويم كه فكر كنيم بايد براي كسب درآمد دنبال شغل برويم. قاليباف تصريح كرد: تجربه نشان مي‌دهد اگر امور را به‌دست مردم بسپاريم و چوب لاي چرخ آنها نگذاشته و درصورت امكان به آنها كمك كنيم، كارها پيش خواهد رفت. وي با اشاره به برخي سختي‌ها در دوران دفاع‌مقدس اظهار داشت: آيا امروز در حوزه اقتصاد كه بزرگ‌ترين چالش ماست، اين بستر در كشور براي چنين حضوري فراهم است؟

قاليباف خاطرنشان كرد: امروز مشخص است كه اقتصاد دولتي نمي‌تواند كارساز باشد. اقتصاد خصوصي به‌معناي سرمايه‌داري نيز به ده‌ها دليل در كشور ما موفق نيست چرا كه اقتصاد دولتي رفتارهاي متناقضي را با اقتصاد خصوصي مي‌كند. در كنار اين موضوع آن بخش از اقتصاد خصوصي كه كار خود را با سرمايه‌داري و توسعه ثروت صرف دنبال مي‌كند، ما را به جايي نخواهد رساند. وي همچنين گفت: در فرهنگ قرآني خداوند به ما توصيه كرده كه كمك را به‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت كنيم، پس معلوم است فرهنگ كار با فرهنگ تنبل‌پروري متفاوت است. قاليباف تأكيد كرد: جايي كه ما را به موفقيت مي‌رساند، اقتصاد مردمي است تا زندگي را يك كل يكپارچه ببيند. شهردار تهران در ادامه يادآور شد: بسياري از بنگاه‌هاي بزرگ كار خود را از اقدامات كوچك آغاز كرده‌اند و امروز هم مسئوليت اجتماعي خود را به‌درستي ايفا مي‌كنند.

  • اول، توسعه اجتماعي

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر ضرورت توجه به توسعه اجتماعي، تصريح كرد: كشور پيش از نياز به توسعه اقتصادي، فرهنگي و سياسي نيازمند توسعه اجتماعي است. در اين ميان هميشه حرف از توسعه اقتصادي، سياسي و فرهنگي زده‌ايم اما از توسعه اجتماعي سخن نگفتيم.

شهردار تهران با اشاره به رويكرد شهرداري در يك دهه گذشته و اينكه در زمان ارائه نخستين برنامه مدون به شوراي شهر نيز به اهميت رويكرد اجتماعي در شهرداري تهران اشاره كرده است، گفت: در حوزه ساختار خودمان هم تلاش مي‌كنيم تا شهرداري را از يك سازمان خدماتي به يك نهاد اجتماعي تبديل كنيم. قاليباف تصريح كرد: در آنجا تأكيد داشتم كه آغاز كارها با فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي اثر سوء دارد چرا كه اول بايد كارهاي خدماتي را به خوبي انجام دهيم.

شهردار تهران گفت: به همين جهت سعي كرديم با اولويت اول توقعات مردم را در حوزه كارهاي خدماتي در حد توان برطرف كنيم؛ البته حتما نتوانسته‌ايم در حد‌شأن مردم شهر كار كنيم اما حرف ما اين است كه نسبت به گذشته يك گام به جلو برداشتيم. وي از شكل‌گيري شوراياري‌ها و سراي محله‌ها به‌عنوان زيرساخت‌هاي محلي براي فعاليت‌هاي اجتماعي ياد كرد و عنوان داشت: امروز شهر كاملا آماده يك حركت اجتماعي در عرصه‌هاي مختلف براي حل مشكلات است تا اين را به‌عنوان يك الگو براي بقيه شهرهاي كشور قرار دهيم و اميدوارانه پيش رويم.

  • تجليل از «سبقت مجاز» همشهري

در مراسم روز گذشته تعدادي بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي به‌دليل فعاليت در عرصه اجتماعي قدرداني شدند. در اين ميان از يك راننده تاكسي كه چند روز قبل تصوير وي در فضاي مجازي و هنگام آب دادن به درختچه ايستگاه تاكسي محل كارش منتشر شده بود، قدرداني شد. حضار نيز با تشويق گرم خود از وي قدرداني كردند. همچنين بخش سبقت مجاز روزنامه همشهري نيز كه در زمينه كمك به آسيب‌ديدگان اجتماعي فعال است مورد تجليل قرار گرفت.

کد خبر 335372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha