یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

مهدی صباغ‌زاده: ۲۵ سال پیش فیلم «خانه خلوت» را کارگردانی کردم. فیلمی درباره یک پاورقی‌نویس قدیمی که نقش او را استاد عزت‌الله انتظامی بازی می‌کرد.

مهدی صباغ‌زاده

 امير جلال‌الدين در خانه خلوت، نويسنده‌اي بود متعلق به روزگاري سپري‌شده. روزنامه‌نگار و نويسنده‌اي كه ديگر نوشته‌هايش مورد توجه قرار نمي‌گرفت. روزگار عوض شده بود ولي امير جلال‌الدين همان پاورقي‌نويسي بود كه همچنان با معيارهاي قديمي مي‌زيست و مي‌نوشت.

نكته مهم در خانه خلوت احترام به افراد موسپيد كرده بود. امير جلال‌الدين نويسنده‌اي بود كه عملا بازنشسته شده بود ولي خودش اين موضوع را باور نداشت. نويسنده اي كه در يك خانه قديمي و بزرگ زندگي مي‌كرد. خانه‌اي باصفا با حياط و حوض و زيرزمين و آب‌انبار. از آن خانه‌هايي كه زمان ساخت خانه خلوت هنوز تعدادشان در تهران زياد بود و حالا اغلب‌شان تبديل به آپارتمان شده‌اند.

اتفاقا يكي از موضوعاتي كه در فيلم به آن پرداخته بودم، همين خانه‌اي بود كه عده‌اي سودجو برايش نقشه‌ها كشيده بودند. حذف ميراث بجامانده از گذشته و لزوم احترام به افراد پابه‌سن‌گذاشته به عنوان مضامين اصلي فيلم خانه خلوت هنوز هم موضوعات مهمي در جامعه امروز ما محسوب مي‌شوند، به‌خصوص در مورد بازنشسته‌ها و مستمري‌بگيرها كه در ايام پيري اغلب با انبوهي از مشكلات و بيماري‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند. بازنشسته‌هاي آبروداري كه يك عمر كار و زحمت را به جان خريده‌اند و حالا روا نيست در روزگار پيري، دغدغه معيشت داشته باشند. بسياري از اينها حالا علاوه بر فرزندانشان، عروس و داماد و نوه هم دارند. آنها بزرگ خانواده هستند و با اين وضعيت اقتصادي نامطلوب، صورتشان را با سيلي سرخ نگه مي‌دارند.

حالا در خبرها مي‌خوانيم كه بازنشستگان منتظر فيش‌هاي جديد حقوقشان هستند و بيش از 5 ميليون نفر در انتظار عملي‌شدن وعده افزايش حقوق سال95 به‌سر مي‌برند. الان بسياري از افرادي كه به كاري مشغول هستند و از نيروي جواني و نعمت سلامتي برخوردارند به سختي از عهده مخارج زندگي برمي‌آيند حالا در نظر بگيريد افراد مسني كه به سن ازكارافتادگي و دوران بازنشستگي رسيده‌اند و تنها منبع درآمدشان هم حقوق بازنشستگي است و با همين مبلغ اندك بايد از پس هزينه هاي هنگفت برآيند. اغلب اينها آن خانه بزرگ امير جلال‌الدين فيلم خانه خلوت را هم ندارند و حالا چشم اميدشان به مسئولان است كه فكري به حالشان كنند.

شرايط امروز از روزگار سپري‌شده مردم سالخوره حكايت مي‌كند در حالي كه ما به بركت وجود افراد پابه‌سن‌گذاشته و تجربيات ارزشمندشان نياز داريم. پيراني كه رعايت شأن‌شان كم‌ترين وظيفه‌اي است كه همه ما بايد به آن توجه داشته باشيم.

  • نويسنده وكارگردان سينما
کد خبر 335370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha