یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

سیـدجـلال دهقـانی ‌اشکذری، فیلمسازی جوان از دیار یزد است که با نخستین تجربه‌خود «خانه‌ای کنار ابرها» جایزه دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را از بخش مسابقه نگاه نو سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر به‌دست آورد.

فیلم ایرانی

كارگردان 34ساله در جشنواره گذشته «دلبري» را در بخش مسابقه سوداي سيمرغ داشت كه به اندازه فيلم اول او مورد توجه قرار نگرفت. عباس غزالي، هنگامه قاضياني و آتيلا پسياني بازيگران اصلي دلبري هستند كه داستاني مرتبط با جنگ را روايت مي‌كند. با دهقاني به بهانه اكران فيلم گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • نقطه آغاز دلبري كجا بود؟

ايده فيلمنامه از فيلم‌هاي كوتاهي كه ساخته بودم، آمد. طرح و ايده مدتي همراه من بود و با توجه به دغدغه‌اي كه داشتم، فيلمنامه آن را در سال 93 نوشتم. نزديك به 8‌ماه صرف نگارش فيلمنامه دلبري شد كه به‌نظرم از فيلمنامه‌هاي سخت است. قصه‌اي كه انتخاب كرديم، يك كار دروني بود و مي‌بايست اين حس را با بازي بازيگران توانمند به تصوير مي‌كشيديم.

  • و البته انتخاب بازيگران در اين فيلم‌ها در برقراري ارتباط تماشاگران با فيلم بسيار مهم است.

دلبري فيلمي بازيگرمحور است و از همان ابتدا براي نقش طوبي كه همسر جانباز است، به هنگامه قاضياني فكر كرده بوديم. او علاوه بر سينما، در تئاتر هم بازي كرده است. با توجه به اولويتي كه براي انتخاب خانم قاضياني داشتيم، فيلمنامه را خواند و موافقت خود را براي پذيرفتن نقش طوبي اعلام كرد. به‌نظرم 70درصد بار فيلم روي دوش بازيگر نقش طوبي است.

  • از واكنش‌ها چنين برمي‌آيد كه ايشان در جاهايي نتوانسته با مخاطب خوب ارتباط برقرار كند.

به‌نظر من نقش طوبي را بازيگري توانمند چون هنگامه قاضياني خيلي خوب بازي كرده و با بهره‌گرفتن از توانايي‌هايش در بازيگري از عهده نقش برآمده است. البته به سليقه تماشاگران و منتقدان احترام مي‌گذارم.

  • دو وجهي بودن بازيگران (بازي در تئاتر و سينما) را در انتخاب مدنظر داشتيد؟

بازي‌هاي پسياني را ديده بودم و دوست داشتم. ايده ما اين بود كه بازيگران روي نقش تسلط داشته باشند و اوج و فرودها در طول فيلم خيلي مهم بود. بازيگران در فيلم محدود بودند و اين ما را ناچار مي‌كرد تا حدودي محتاط باشيم.

  • فكر نمي‌كنيد ضرباهنگ برخي صحنه‌ها كشدار و كند است؟

ضرباهنگ كند ابتداي فيلم را با كاهش 6دقيقه‌اي در اكران عمومي اصلاح كرديم و اين اتفاق روي ريتم كلي فيلم تأثير خوبي گذاشت.

  • وضعيت اكران و استقبال از دلبري را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

دلبري فيلمي حسي است و شايد بتوان گفت مخاطب خاص دارد اما زمان اكران آن با نمايش فيلم‌هاي پرفروش و ادامه اكران فيلم‌هاي نوروزي در سالن‌هاي حمايتي همزمان شده است. دلبري در ميان همه فيلم‌ها، تنها 8سالن در اختيار دارد كه تاره برخي نمايش‌ها تك‌سانس است اما فكر مي‌كنم با وجود اين هم توانسته با مخاطب ارتباط برقرار و هم تماشاگر خود را پيدا كند.

  • چرا اصرار داشتيد شخصيت جانباز را در طول فيلم نشان ندهيد؟

مي‌توانستم فضا را به نوعي شلوغ كنم اما خواستم يك عاشقانه متفاوت بسازم. جانبازاني مانند ميثم همه جاي ايران هستند و قرار نيست عاشقانه‌ها با حضور 2نفر و گفت‌وشنود و نشان دادن هر دو اتفاق بيفتد.

  • سومين فيلم مرتبط با جنگ

سيدجلال دهقاني‌اشكذري «دلبري» را 2سال پيش ساخت اما نتوانست آن را به جشنواره سي‌و‌سوم برساند. او اين روزها مشغول نگارش فيلمنامه‌اي با موضوع اجتماعي است كه مانند 2فيلم قبلي‌اش، به جنگ ارتباط دارد. دهقاني مي‌گويد: «دغدغه خودم پرداختن به اين موضوع و اولويتم نگارش و ساختن فيلم درباره جنگ است اما معتقدم هر فيلمسازي مي‌تواند براساس دغدغه‌هايي كه در جامعه امروز دارد، فيلم بسازد.»

کد خبر 335360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha