سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک درمان جدید شامل بلعیدن یک کپسول حاوی بادکنک ممکن است به افراد کمک کند که نسبت به رژیم گرفتن صرف وزن بیشتری کم کنند

به گزارش لایوساینس افراد برای این درمان یک کپسول کوچک را می‌بلعند که حاوی یک بادکنک است و پزشک بعداً آن را با یک کاتتر یا سوند که به کپسول متصل است با گاز بر اساس نیتروژن پر می‌کند. هنگامی‌که بادکنک باد می‌شود، اندکی بزرگ‌تر از یک فنجان ۲۳۷ میلی‌متر مکعبی است و به مردم کمک می‌کند که زودتر احساس پری کنند. این پژوهشگران نتیجه بررسی‌شان روز ۲۴ مه در هفته بیماری‌های گوارشی، اجلاس علمی متمرکز بر بیماری‌های گوارشی، در سان‌دیه‌گوی کالیفرنیا عرضه کردند.

۱۸۵ فرد دچار چاقی (با شاخص توده بدنی ۳۰ تا ۴۰) این درمان بادکنکی را که «سیستم بادکنک شش‌ماهه اوبالون» نامیده می‌شود، امتحان کردند. این درمان شامل باد کردن تعداد کلی سه بادکنک (هر سه هفته یک‌بار یک بادکنک جدید) و بعد برداشتن همه بادکنک‌ها پس از سه ماه بود. یک گروه جداگانه ۱۸۱ نفره با یک شیوه «تقلبی» مشابه درمان شدند، به این صورت که این افراد قرص‌های قند را بلعیدن دو بعد دکترشان وانمود کرد که آن‌ها را با گاز پر می‌کند، بنابراین شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند که آیا درمان واقعی را دریافت کرده‌اند یا نه.

افراد هر دو گروه همچنین به یک متخصص رژیم غذایی مراجعه کردند تا به آنان برای کاهش وزن کمک کند. پس از شش ماه، شرکت‌کنندگان در گروه بادکنک به‌طور میانگین ۶.۸ درصد از وزن بدنشان را از دست دادند، درحالی‌که در گروه دریافت‌کننده درمان تقلبی این میزان ۳.۵ درصد بود.

دکتر شلبی سالیوان، رئیس بخش آندوسکوپی باریاتریک در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس میسوری و یکی از دو نویسنده مقاله این پژوهش گفت: «بررسی ما نشان می‌دهد که سیستم بادکنک موردمطالعه می‌تواند به بیماران کمک کند تا در مقایسه با تغییرات صرف در سبک زندگی، تقریباً دو برابر وزن بیشتری از دست بدهند. این تفاوت مهم است زیرا کاهش وزن کاری بسیار مشکل است و شمار عمده‌ای از افراد با رژیم گرفتن و ورزش به اهداف کاهش وزنشان نمی‌رسند.»

این بررسی همچنین مشخص کرد که ۶۴ درصد از افرادی که درمان با بادکنک دریافت کرده بودند دست‌کم ۵ درصد وزنشان را ازدست‌داده‌اند، درحالی‌که فقط ۳۲ درصد گروه شاهد به این شاخص رسیدند.

به گفته این پژوهشگران، عوارض جانبی درمان با بادکنک شامل دل‌پیچه و تهوع بود، اما این عوارض در همه شرکت‌کنندگان ملایم تا متوسط بود.

سیستم بادکنکی اوبالون هنوز در آمریکا تأیید نشده است، اما چندین کشور اروپایی به آن مجوز داده‌اند. سالیوان برای انجام این پژوهش از شرکت اوبالون تراپوتیکز اعتبار مالی گرفته بود.

یک سیستم بادکنکی دیگر برای کاهش وزن به نام سیستم بادکنکی ری‌شیپ دوآل (ReShape Dual) در سال ۲۰۱۵ به‌وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به تأیید رسید. این سیستم برخلاف سیستم اوبالون نیاز به دکتری دارد تا این بالون را از راه دهان با استفاده از آندوسکوپ به درون معده بفرستد. بادکنک ری‌شیب با مایع پر می‌شود و نه گاز. هر دوی این سیستم‌ها را باید پزشک آر راه دهان از معده افراد خارج کند.

یک سیستم بادکنکی دیگر برای کاهش وزن به نام الیپس (Ellipse) نیز در تلاش برای کسب مجوز سازمان غذا و داروی آمریکاست. الیپس نیز مانند اوبالون مانند یک کپسول است که بیماران می‌بلعند. اما الیپس با مایع پر می‌شود و خودبه‌خود پس از چهار ماه خالی می‌شود، بنابراین در پایان درمان از دستگاه گوارش عبور می‌کند و دفع می‌شود.

یک بررسی کوچک بر روی الیپس شامل ۳۴ نفر نشان داد که بیماران دارای الیپس پس از ۴ ماه استفاده به‌طور میانگین ۹.۵ درصد از وزن بدنش (۱۰ کیلوگرم) را از دست دادند.

سالیوان یادآور شد که به علت اینکه سه بادکنک اوبالون به‌طور مرحله‌ای به معده فرد وارد می‌شود، به آن فرصت سازگار شدن با بادکنک‌های درونش را می‌دهد؛ هر بار بادکنک دیگری افزوده می‌شود که فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

کد خبر 334889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha