همشهری آنلاین: پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها و 'احمد الطیب' شیخ دانشگاه الازهر مصر در واتیکان با یکدیگر دیدار و در باره تعهد مشترک علیه تروریسم گفت و گو کردند.

 دیدار پاپ و شیخ الازهر در واتیکان با تعهد مشترک علیه تروریسم

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری تی جی کوم، پاپ فرانسیس و شیخ الازهر در این دیدار 25 دقیقه ای که در محل کتابخانه واتیکان انجام شد، در باره موضوع صلح در جهان، تعهد مشترک علیه خشونت و تروریسم، اوضاع مسیحیان در خاورمیانه صحبت کردند.

این شبکه خبری نوشت: شیخ الازهر که بالاترین مقام مذهبی مسلمانان اهل تسنن و با نفوذترین رهبر مسلمانان سنی محسوب می شود، در راس یک هیات 8 نفره به واتیکان سفر کرد و علاوه بر پاپ با کاردینال 'توران' و سایر مقامات واتیکان در خصوص گفت و گوی مذاهب دیدار و گفت وگو کرد.

فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان که صحبت از دیداری صمیمانه میان پاپ و شیخ الازهر کرد گفت: این دیدار در چارچوب گفت و گو میان اسلام و مسیحیت بسیار پر معنی است.
منابع خبری اشاره ای بیشتری به جزییات این دیدار نکرده اند.

دانشگاه الازهر مصر در سال 2011 روابط خود را پس از این که سخنان جنجالی پاپ بندیکت شانردهم در دانشگاه لیسبون در خصوص سوء قصد علیه قبطی های اسکندریه و لزوم محافظت از اقلیت های دینی، با واتیکان قطع کرد. قاهره در آن زمان سخنان پاپ سابق را یک دخالت سیاسی محسوب کرده تاجاییکه دولت وقت مصر سفیر خود را از واتیکان فراخوان کرد. در ماه فوریه گذشته یک هیات واتیکانی به دانشگاه مصر رفت و اعلام امادگی برای میزبانی از شیخ الازهر ودیدار با پاپ کرد.

روابط میان واتیکان و الازهر که یکی از مراکز اصلی اسلامی به شمار می رود، در سال 2006 در پی سخنرانی پاپ بندیکت که به مرتبط ساختن پیامبر اسلام (ص) با خشونت تعبیر شد، تیره شد. مناسبات میان واتیکان و الازهر پس از آنکه فرانسیس در سال 2013 به مقام پاپ رسید و یکی از برنامه های اصلی خود را برقراری گفت وگو میان ادیان اعلام کرد، بهبود یافت.

کد خبر 334846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha