همشهری آنلاین- علی شاکری: استرالیایی‌ها در شرایط عادی هیچ گاه لقمه گلوگیری برای والیبال ایران نبوده‌اند و همواره در رویدادهایی چون قهرمانی آسیا و جام کنفدراسیون برتری از آن والیبال ایران بوده است. اما همین تیم به ظاهر دست یافتنی دو بار سد راه تحقق آرزوی دیرین والیبال ایران در رسیدن به المپیک شده است.

تیم ملی والیبال استرالیا

مردان سرزمین کانگوروها ابتدا در مسابقات انتخابی المپیک 2004 آتن به رغم باخت سنگین مقابل تیم ایران به دلیل زدوبند با کانادا راهی المپیک شدند و بار دوم هم چهار سال پیش با وجود شکست سنگین برابر ملی‌پوشان ایرانی در بازی تدارکاتی قبل از شروع بازی‌ها، در بازی رسمی با برتری ناباورانه سه بر یک مانع از صعود شاگردان خولیو ولاسکو به المپیک لندن شدند. آن بازی یکی از خاطرات تلخ دوران حضور ولاسکو با تیم ملی بود که هم خودش و هم بسیاری از ملی‌پوشان فعلی والیبال مثل معروف، زرینی، ظریف و ...... بارها به آن اذعان داشتند.

آخرین رویارویی دو تیم هم در آخرین روزهای حضور کواچ بود که تیم ملی در جام جهانی 2015 ژاپن به این تیم بلندقامت باخت.

  • به دنبال برد با طعم انتقام

این بار داستان رویارویی دو تیم با تغییرات صورت گرفته در کادر فنی تیم ملی و باتجربه شدن بازیکنان ما در مقایسه با چهار سال قبل کاملا متفاوت خواهد بود.

هر چند رائول لوزانو در نخستین بازی رسمی خود مقابل استرالیا قرار می‌گیرد، اما سیچلو دستیار او به عنوان مغز متفکر ولاسکو، حریف را مثل کف دست می‌شناسد. او همین سال پیش به عنوان سرمربی تیم ملی قطر در جام ملت‌های آسیا در تهران با این تیم روبرو شد و هم تجربه بازی چهار سال پیش و آن باخت لعنتی را از یاد نبرده است.

مضاف بر این که ملی‌پوشان والیبال ایران هم برای به فراموشی سپردن دو باخت قبلی، برای شکست دادن آسمانخراش‌های اقیانوسیه عزمی جزم دارند و می‌خواهند با برد اول زنگ صعود به المپیک را به صدا درآورند.

  • ترس سانتیلی از ایران

روبرتو سانتیلی ایتالیایی که طی دو سال گذشته با این تیم نتایج خوبی نیز گرفته است، در گفت و گویی ترس خود را از رویارویی با ایران پنهان نکرده و گفت: بدون شک ایران مهم‌ترین حریف آسیایی ماست که بازی‌هایش غیرقابل پیش‌بینی است.

وی که جانشین جان اوراتی آرژانتینی شده، توانسته علی‌رغم ناکامی در جام ملت‌های آسیا در تهران، این تیم را از سطح دوی لیگ جهانی به سطح یک و مرحله نهایی، و در مسابقات جام جهانی 2015 ژاپن هم بعد از تیم ایران در جمع 12 تیم به مقام هشتم برساند.

  • حفظ اسکلت تیم المپیک لندن

سانتیلی با توجه به سابقه درخشان استرالیا در صعود به المپیک ریسک نکرد و تقریبا با حفظ اسکلت تیم حاضر در بازی‌های المپیک لندن، 8 بازیکن آن تیم را به تیم ملی دعوت کرد.

پائول کارول، آیدین زینگل، ناتان روبرتس، تراویس پالس، ادگار توماس، هاریسون و سوکوچف از جمله با تجربه‌هایی هستند که به دنبال دومین المپیک خود انگیزه بالایی دارند. استرالیایی‌ها نخستین بار به لطف میزبانی المپیک در سیدنی حاضر شدند و دو بار هم در سال‌های 2004 و 2012 به نمایندگی از دو قاره آسیا و اقیانوسیه موفق به صعود از مسابقات انتخابی شدند.

  • مهم‌ترین موفقیت‌های استرالیا در والیبال آسیا و جهان:

_ کسب یک مدال طلا ، دو نقره و یک برنز در جام ملت‌های آسیا

_ 3 بار حضور در المپیک های 2000 سیدنی ، 2004 آتن و 2012 لندن

_ 5 بار حضور در مسابقات قهرمانی جهان به سال‌های 1998 ، 2002 ، 2006 ، 2010 و 2014

_ 2 بار حضور در جام جهانی به سال‌های 2007 و 2015

_ دارنده رتبه 13 آخرین رنکینگ FIVB

کد خبر 334686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha