مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

سید محمد فخار: مصوبات و قوانین هنوز نتوانسته طرح کاهش را به خیابان‌های تهران بیاورد. «کاهش (LEZ)» عنوان طرحی است که شهرداری تهران برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا به اجرای آن تأکید دارد و ۲۲۵شاهد بین‌المللی بر انجام موفق آن دارد.

اما اين طرح علاوه بر قانوني كه دارد، به بازوي اجرايي به‌عنوان پليس راهور نيز نياز دارد. شواهد و قراين نشان مي‌دهد پليس راهور نيز با اصول كلي اين طرح موافق است اما هنوز آن را اجرا نمي‌كند.

در طرح كاهش تمامي خودروهاي پلاك تهران، به ۴كلاس هيبريدي، انژكتوري، كاربراتوري و فرسوده تقسيم مي‌شوند. كلاس آبي هيچ منعي براي تردد در محدوده كاهش ندارد، خودروهاي كلاس سبز، فقط در روزهاي ناسالم در محدوده‌هاي ترافيكي منع تردد دارند. خودروهاي كلاس زرد كل سال از صبح تا عصر منع تردد داشته و خودروهاي كلاس قرمز در طول شبانه روز، از تردد منع مي‌شوند.

  • 2امضاي 7صبح

ساعت 7و 30صبح 6دي 93بود كه شوراي حمل ونقل و ترافيك شهر تهران طي مصوبه‌اي بر ضرورت اجراي طرح كاهش از مهر 94تأكيد و آن را تصويب كرد. طي اين مصوبه بايد خودروهاي كلاس قرمز با سن بالاتر از فرسودگي از تردد در شهر منع شوند و تردد آنها در كل شهر تهران و در تمام ساعات شبانه روز و ايام سال ممنوع شود. همچنين خودروهاي كلاس زرد از ابتداي مهر94 نمي‌توانند در محدوده طرح ترافيك در تمام ساعات شبانه روز تردد كنند. اين مصوبه علاوه بر امضاي محمدباقر قاليباف شهردار تهران، سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون شهردار و مهدي يدي همداني، دبير شوراي‌عالي ترافيك و نماينده وزارت كشور، 2امضاي ديگر را نيز يدك مي‌كشيد كه شامل امضاي سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهور فعلي تهران بزرگ و امضاي سردار اسكندر مومني، رئيس وقت پليس راهور كشور و جانشين فرمانده فعلي ناجا مي‌شد. سردار تيمور حسيني رئيس پليس راهور تهران بزرگ با تأييد امضاي طرح مذكور به همشهري مي‌گويد: يكي دو ابهام در راه اجراي اين طرح بود كه در حال رفع است. البته پليس هيچ ابهامي درخصوص اجراي اصل طرح ندارد و پليس هم به هر شكل ابلاغ شود، آن را اجرا مي‌كند. اما نكته‌اي كه بايد به آن توجه شود، اينكه هر طرحي در زمان اجرا بايد بومي‌سازي شود. مهم‌ترين كار اين است كه طرح كاهش را با وضعيت اجتماعي، فني، ترافيكي رفتاري و فرهنگي خودمان انطباق دهيم. سردار حسيني درخصوص زمان اجراي طرح كاهش پس از رفع ايرادات مطرح‌شده پليس راهور گفت: نمي‌توانم راجع به اين مسئله زماني بگويم چون از حوزه ما خارج است و شوراي ترافيك كشور آن را پيش مي‌برد.

  • ايرادات پليس و طرح كاهش

در همان پاييز 94بود كه يكي از معاونان راهور تهران طي يك نشست خبري ايراداتي ازجمله «نبود امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، بي‌توجهي به آسيب‌هاي اجتماعي، عدم‌تطابق با عدالت اجتماعي و فرسودگي حمل ونقل عمومي» را به‌عنوان علل عدم‌اجراي طرح كاهش از سوي پليس اعلام كرد.

طرح كاهش از لحاظ كارشناسي در كاهش آلاينده‌ها و ترافيك شهري مؤثر است اما از آنجايي كه پليس به اجراي آن ايراداتي دارد، موضوع در شوراي‌عالي هماهنگي ترافيكي كشور مطرح شده است.

شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك كشور نيز با پشتوانه دولت، بخش‌هايي از اين طرح را به تصويب رسانده اما آن را در حد طرح ممانعت از تردد خودروهاي فرسوده و كيفي‌سازي‌ بحث معاينه فني تقليل داد. سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره مي‌گويد: طرح كاهش ازجمله راه‌حل‌هايي است كه همه جاي دنيا تجربه كرده‌اند. پيش‌بيني ما اين است كه بخش‌هاي ديگري از طرح كاهش در شوراي‌عالي ترافيك به تصويب برسد و ما شاهد اين باشيم كه اين طرح به‌صورت تدريجي به اجرا درخواهد آمد.

  • زوج و فرد تا اطلاع ثانوي

در سوي ديگر سكه، پليس مصمم به اجراي طرح زوج و فرد است. پژوهش‌هاي مديريت شهري نشان مي‌دهد اين طرح كه قرار بود به‌صورت موقت در تهران اجرا شود، هيچ تأثيري بر كاهش آلودگي هواي تهران نداشته و در كاهش ترافيك پايتخت نيز كمتر از 5درصد مؤثر بوده است. در عين حال پليس راهور پاييز سال گذشته همزمان با رسيدن موعد اجرايي طرح كاهش، طي جلسه‌اي آغاز طرح كنترل مكانيزه محدوده زوج و فرد را اعلام كرد. در عين حال نبايد فراموش كرد كه زير‌ساخت اوليه اجراي طرح كاهش نيز همان دوربين‌هايي است كه در طرح زوج و فرد كار مي‌كنند.

کد خبر 334247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha