سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

شهردار تهران در گردهمایی سراسری مدیریت جهادی به تبیین شاخص‌های جهادگری درعرصه مدیریت پرداخت.

قالیباف

محمدباقر قاليباف عصر دوشنبه نيز در اختتاميه دومين جشنواره رسانه‌هاي شهري از ‌رسانه‌هایی که با اهداف خیر خواهانه نقد و یا تقدیر خود رادرباره مديريت شهري منعکس کرده بودند، تشکر كرد.

‌شهردار تهران در گردهمايي مديريت جهادي، مهم‌ترين چالش امروز را به شيوه‌هاي مديريتي نسبت داد و بر مديريت مبتني بر فرهنگ انقلابي، اسلامي، قرآني و اهل‌بيت تاكيد كرد. تاكيد محمدباقر قاليباف كه ديروز در محل دانشگاه امام صادق سخنراني مي‌كرد برداشت مشترك از مديريت جهادي بود؛ به اين معني كه بايد به مديريت جهادي به‌عنوان يك كل به هم پيوسته نگاه كرد و با اين حركت غيرممكن‌ها به ممكن تبديل مي‌شوند. وي اظهار اميدواري كرد با تقويت شيوه‌هاي مديريت جهادي درحوزه نظري و عملي نيازهاي امروز جامعه درابعاد مختلف پاسخ داده شود.

شهردار تهران با اشاره به تعاريف شهيد مطهري درباره ماهيت جهاد، گفت: ايشان جهاد را در حقيقت دفاع همه جانبه تعريف مي‌كنند چون تهاجم دشمن در زمينه‌هاي مختلف كشور را تهديد مي‌كند به تبع آن دفاع نيز در حوزه‌هاي مختلف بايد مورد توجه قرار گيرد. قاليباف يكي از نمونه‌هاي شاخص مديريت جهادي را دفاع از منزلت، كرامت، انسانيت و امر به معروف و نهي از منكر به‌عنوان فلسفه حكومت اسلامي اعلام كرد. به‌گفته قاليباف، حتما توسعه معروف، پرهيز از دروغ، غيبت، تهمت، فساد مالي، ظلم و فقر در يك جامعه ضروري است.

شهردار تهران در ادامه اظهاراتش بازهم از شهيدمطهري سخن گفت و اينكه وي در حوزه جهاد به دفاع از آزادي و عقيده نيز تاكيد داشت همچنان‌كه در فرهنگ قرآني و در قانون اساسي نيز بر آزادي فكر و انديشه تاكيد شده است. ‌
قاليباف يادآور شد: مديريت جهادي بايد اين قابليت را داشته باشد كه وقتي عداوت دشمن از جنس نظامي است، با ابزار خودش وارد ميدان شويم و وقتي عداوت دشمن تحريم است، با خصلت اقتصادي در مديريت جهادي به اين بحث بپردازيم. ضمن اينكه ما نبايد همه اشكالاتي كه در حوزه‌هاي مختلف وجود دارد را به حساب دشمن بگذاريم چون حتما بخشي از اين مشكلات ريشه در نوع تصميم‌گيري‌ها و مديريت خود ما دارد.

  • ويژگي‌هاي يك مديريت

يكي از بخش‌هاي سخنان قاليباف به تشريح ويژگي‌هاي مديريت جهادي اختصاص داشت. وي دراين باره ازتبديل تهديد به فرصت سخن گفت وافزود: مثلا آنچه در دوران جنگ برما گذشت امروز باعث شده تا در بسياري زمينه‌ها از نظر‌ توان نظامي حرف اول در منطقه را بزنيم و در زمينه‌هاي ديگر حتي در جهان شاخص باشيم. وي در عين حال گفت كه البته خداوند با كسي عقد اخوت نبسته و كمك خداوند به معني آن نيست كه تلاش نكنيم و بگوييم خدا به ما كمك خواهد كرد بلكه وقتي تحريم آمد بايد آن را با تلاش و استفاده از خرد جمعي تبديل به شكوفايي كنيم.

از نظر شهردار تهران فرهنگ جهادي نيازمند روحيه مبارزه است. وي دراين باره به اين بخش از سخنان امام خميني(ره) اشاره كرد كه مي‌فرمايد: «اگر آمريكا بخواهد در مقابل دين ما بايستد، ما در مقابل همه دنياي آنها مي‌ايستيم».قاليباف در ادامه به ذكر مثالي نيز پرداخت و گفت:‌ ما يك زماني در بحث انرژي هسته‌اي موضعگيري‌هاي محكم داريم و هزينه آن را هم پرداخت مي‌كنيم يك روزهم براي رسيدن به اهداف براساس راهبرد موجود به اين نتيجه مي‌رسيم كه مذاكره كنيم اما مهم اين است كه با روحيه مبارزه پشت ميز مذاكره با دشمن باشيم.

به‌عنوان مثال، يكي از شخصيت‌هاي برجسته اروپايي گفته كه در زمان فروپاشي يوگسلاوي، جنايت‌هاي بزرگي اتفاق افتاد اما ايران واقعا كشور مقتدري است كه6 كشور طولاني‌ترين مذاكرات را با آن انجام دادند كه اين نشان‌دهنده قدرت شماست. قاليباف خاطرنشان كرد: ما در شهرداري تهران نيز مي‌توانيم با روحيه مبارزه صبح در خيابان جارو بكشيم، جوي را تميز كنيم، پل، راه، سينما و تئاتر بسازيم، كار فرهنگي كرده و اشتغال ايجاد كنيم. شهردار تهران از راستي‌آزمايي عمل به‌عنوان ديگر ويژگي مديريت جهادي ياد كرد و افزود: قبل از اينكه ديگران از عمل ما راستي آزمايي كنند، خودمان بايد اين راستي آزمايي را انجام دهيم. قاليباف خواستار آن شد تا در سايه حكومت اسلامي خدمت بيشتري به مردم ارائه شود.

وي بابت اينكه كشور از منابع مادي و انساني لازم براي پيشرفت در سايه عدالت اجتماعي برخوردار است ابراز خوشحالي كرد و گفت: ما امروز در حوزه مسايل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كارنامه قابل دفاعي نداريم و بايد در اين زمينه تلاش كنيم، البته زحمت‌هاي زيادي در اين زمينه‌ها كشيده شده است اما چالش‌هاي جدي هم داريم كه بايد براساس فرهنگ جهادي براي حل اين چالش‌ها تلاش كنيم. وي به‌عنوان يكي از فرماندهان دوران دفاع‌مقدس يادآور شد: ‌در دوران دفاع‌مقدس خيلي از افراد به ما گفتند چرا بعد از آزادسازي خرمشهر جنگ را ادامه داديد؟ حتي پس از پايان جنگ و پذيرش قطعنامه نيز در اوايل دهه70خيلي‌ها مي‌گفتند به كدام اهدافتان در جنگ رسيديد؟ اما اگر امروز نگاه كنيم، شاهد هستيم انقلاب به اهداف خودش در جنگ رسيد.

قاليباف تاكيد كرد: امروز از انسانيت، آزادگي و مظلومان در جولان و در مقابل دشمن اصلي خودمان دفاع مي‌كنيم و خداوند نيز اسباب آن را فراهم مي‌كند. وي همچنين تاكيد كرد: براساس فرمايش رهبر معظم انقلاب دشمن اصلي ما آمريكاست و مبارزه با آمريكا جز كار چيز ديگري نيست.

  • تحقق اهداف مدیریت شهری بدون حضور رسانه‌ها امکان پذیر نیست

عصر روز گذشته اختتاميه دومين جشنواره رسانه‌هاي شهري در بوستان گفتگو برگزار شد. محمدباقر قاليباف در اين مراسم با اشاره به اهميت نقش رسانه‌ها در پيشبرد اهداف مديريت شهري، ابراز داشت: بدون حضور و پيشقراولي فعالان رسانه، اين كار در شهر امكان‌پذير نيست چرا كه اين اقدام نه با پول و مديريت بلكه تنها با نقش رسانه‌ها و احساس مسئوليت آنها انجام مي‌شود تا بتوانيم اين حساسيت را در جامعه ايجاد كرده و اين گام را به‌صورت منسجم برداريم.شهردار تهران همچنين با اشاره به اهميت نقش رسانه در هدايت افكار عمومي تأكيد كرد: به‌عنوان يك خدمتگزار در اين شهر با همه وجودم درك مي‌كنم كه نقش رسانه‌ها در ساماندهي و جهت‌دهي افكار عمومي براي ايجاد يك حركت، هنجارسازي، فرهنگسازي و حساس كردن مردم نسبت به آينده بهتر خودشان كم نظير است.

به گفته وي، امروز شهر تهران و شهروندان آن براي يك آينده بهتر بيش از هر زمان ديگري نيازمند يك جهت‌دهي افكار عمومي و آگاه‌سازي‌ نسبت به حقوق، وظايف و مسئوليت‌هاي شهروندان است. شهردار تهران يادآور شد: ما در دو - سه سال اول مديريت شهر تهران طي يك مرحله به كارهاي جزئي، حياتي و ضروري شهر پرداختيم. ما را فراموش نمي‌كنيم روزهايي را كه زباله‌ها مقابل در خانه‌ها جمع مي‌شد و با بارش يك باران بيش از 1800نقطه آبگرفتگي در شهر به‌وجود مي‌آمد.

وي افزود: در كارهاي ضربتي و جهادي صورت گرفته اين مشكلات برطرف شده و فرصتي فراهم شد تا توسعه زيرساخت‌‌هاي شهر تهران را در دستور كار قرار دهيم. امروز نيز در حوزه زيرساخت‌هاي شهر تمامي اهداف سال 1404شهر تهران را تا پايان سال 1396به‌صورت كامل تكميل مي‌كنيم به‌نحوي كه به‌طور روشن در شهر تهران ديگر بزرگراه و تقاطعي براي ساخت نداريم، مگر اينكه طراحي جديدي را انجام دهيم.

شهردار تهران تصريح كرد: امروز زمان آن فرا رسيده است كه دوباره در حوزه كارهاي عمراني و خدماتي به جزئيات برگرديم و كار مينياتوري را به دقت در شهر پيش ببريم. وي هدف شهرداري تهران را ارتقاي كمي و كيفي زندگي در شهر تهران عنوان كرد و گفت: در اين عرصه پيشتازان اين هدف فعالان حوزه رسانه و فرهنگ شهر هستند؛ به همين جهت ما دست نياز خود را به سمت يكايك شما دراز مي‌كنيم و آماده هستيم تا شما به ما بگوييد كه در اين زمينه چه كاري بايد انجام دهيم. بنده هم به‌عنوان خدمتگزار در مجموعه شهرداري تهران از همه رسانه‌هايي كه با اهداف خيرخواهانه نقد يا تقدير خود را منعكس كردند، تشكر مي‌كنم.

کد خبر 334113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha