مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت با حضور اعضای دولت در بالاترین سطح آغاز شد.

فرش قرمز برای خارجی‌ها، داخلی ها پشت خط قرمز

 نوبخت سخنگوي دولت و معاون رئيس‌جمهور، طيب‌نيا وزير اقتصاد، سيف رئيس‌كل بانك مركزي، و قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت به اين همايش رفتند تا سرمايه‌گذاران خارجي را راضي كنند در ايران سرمايه‌گذاري كنند. در اين همايش دو روزه كه امروز پايان مي‌يابد نمايندگاني از شركت‌هاي خارجي ازجمله كره‌جنوبي، ژاپن، چين و ايتاليا حضور دارند. مهم‌ترين اظهاراتي كه در اين همايش خبري شد سخنان طيب‌نيا وزير اقتصاد بود كه به سرعت به تيتر يك خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري تبديل شد وزير اقتصاد در اين همايش تصريح كرد با تصويب دولت مشوق‌هاي متعددي براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در ايران به‌وجود آمده است و دولت همه حمايت‌هاي لازم را از سرمايه‌گذاران خارجي حتي بيش از سرمايه‌گذاران ايراني اعمال مي‌كند.

اعلام طيب‌نيا مبني بر حمايت از خارجي‌ها بيش از ايراني‌ها به اين علت بازتاب زيادي داشت كه او چند‌ماه است به‌علت تأخير در اصلاح مجوزهاي كسب و كار براي سرمايه‌گذاران داخلي مورد انتقاد شديد رسانه‌ها و نمايندگان مجلس است.

  • 9 ماه تأخير براي داخلي ها

با گذشت 9‌ماه از پايان مهلــت وزارت اقتصاد براي اصلاح مجوزهاي كسب و كار، هيأت مقررات‌زدايي و تسهيل صدور مجوزهاي كسب و كار هنوز درباره هيچ‌يك از مجوزهايي كه وزارت بهداشت مسئول آن است تصميم نگرفته است. در حال حاضر وزارت بهداشــت 55مجوز و سازمان غذا و دارو 89مجــوز در پايگاه اطلاع‌رساني مجوزهاي كسب و كار ثبت كرده‌اند. براســاس قانــون توليد رقابــت‌پذير كه 27ارديبهشت94 توســط رئيس‌جمهور ابلاغ شده اين هيأت موظف است حداكثر تا مدت 3‌ماه شرايط و مراحل صدور مجوزهاي كســب و كار در مقــررات، بخشــنامه‌ها، آيين‌نامه‌ها و مانند اينها را به‌نحوي تسهيل و تسريع نمايد و هزينه‌هاي آن را به‌نحوي تقليل دهد كه صدور مجوز كسب و كار در كشور با حداقل هزينه و مراحل آن ترجيحا به‌صورت آني و غيرحضــوري و راه‌اندازي آن كســب و كار در كمترين زمان ممكن صورت پذيرد. سخنگوي كميسيون ويژه حمايت از توليد ملــي و نظــارت بر اجراي اصل44 قانون اساســي گفــته بررسي‌ها نشــان مي‌دهد با وجود اينكه در سال‌هاي اخير چندين حكم قانوني باهدف بهبود محيط كسب و كار و رفع موانع توليد به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده، نظير قوانين برنامه چهارم و پنجم توسعه، قانون رفع برخــي موانع توليد و سرمايه‌گذاري صنعتي (مصــوب1387)، قانــون اجراي سياست‌هاي كلي اصل44قانون اساسي و اصلاحات بعدي آن، قانون بهبود مســتمر محيط كسب و كار (مصوب اسفند1390)و قانــون رفــع موانع توليــد رقابــت‌پذير( مصوب 1/2/94)، اما مجريــان اين احكام قانوني در اجــراي تكاليف خــود كوتاهي مي‌كنند و بســياري از اين احــكام قانوني اجرايي نشده است. وزير بهداشت ديگر مهمان همايش سرمايه‌گذاري‌ خارجي به آنها وعده داد كه وزارت بهداشت اين اختيار را دارد كه درصورت سرمايه‌گذاري در حوزه تجهيزاتي بيمارستان‌هاي دولتي، 15درصد سود بازرگاني و حقوق گمركي را دريافت نكند. قاضي‌زاده هاشمي گفت: 6حوزه ساخت بيمارستان، تصويربرداري، آزمايشگاه، مراكز جامع بيماران سرطاني، بيمارستان‌هاي دهان و دندان و بحث دياليز و حمايت از بيماران كليوي، از حوزه‌هايي است كه در سرمايه‌گذاري خارجي مورد توجه است.

  • سنگ وزارت بهداشت براي كليوي‌ها

درخواست وزير بهداشت از خارجي‌ها براي حمايت از بيماران كليوي در حالي بود كه چند‌ماه قبل مديرعامل انجمــن خيريه حمايت از سلامت بيماران كليوي از وزير بهداشت خواســته بود تا دســتورات لازم را براي صدور پروانه فعاليت مركز درماني اين انجمن (مركز سوده) صادر كند. هاشم قاســمي گفته بود زيرمجموعه‌هاي وزارت بهداشت با سنگ‌اندازي‌هاي مختلف و انواع كارشكني‌ها از صدور پروانه فعاليت مركز درماني انجمن بيماران كليوي خودداري مي‌كنند.

  • دختر رئيس جمهور يك‌سال به دنبال مجوز

فاطمه هاشمي رئيس بنياد امور بيماري‌هاي خاص هم چندي پيش اعلام كرده بود اكنون 2مركز بيماري‌هاي خاص در 2شهر كشور آماده راه‌اندازي است اما وزارت بهداشت پس از يك سال هنوز مجوز راه‌اندازي آنها را نداده است. انتقادات از وزارت بهداشت درباره ممانعت از فعاليت سرمايه‌گذاران داخلي حتي به محمدرضا نوروزي مشاور خود وزير هم رسيده بود و او كه مشاور در امور بيمارستان‌هاي خصوصي است خواستار حذف بوروكراسي در مسير سرمايه‌گذاري بخش خصوصي شــده بود.

  • اعتراف به گارد بسته

داوود دانش جعفري قائم‌مقام وزير بهداشت هم پيش از اين از گارد بسته در وزارت بهداشت براي سرمايه‌گذاري خبر داده و گفته بود مجوزهاي بيمارســتاني خريد و فروش مي‌شود. به گفته وي از ابتدا پزشكان انحصار نانوشته‌اي در بيمارستان‌هاي خصوصي داشته‌اند. هرچند اين انحصار قانوني نيست ولي هنوز پزشــكان گارد را باز نكرده‌اند كه غيرپزشك هم بتواند سرمايه‌گذاري كند. ما مي‌خواهيم شرايط را فراهم كنيم تا هركس سرمايه‌دارد، بياورد.

  • صراحت در مخالفت با قانون

با وجود اين معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو 2هفته پيش در اظهاراتي كه با انتقاداتي شديد روبه‌رو شد، گفت اجازه نمي‌دهد در تهران به ميزان تمايل مردم بيمارستان و داروخانه ايجاد شود. رسول ديناروند از وجود ســقف براي تعداد پروانه داروخانه خبر داد و افزود: پروانه دارو هر جا كه كسب و كار وابسته است به يك معياري، آن كسب و كار مجوزش به‌اصطلاح قيمت پيدا مي‌كند يعني كسب و كاري كه سقف دارد حتمــا خريد و فروش بــراي آن پيدا مي‌شود و براي داروخانه‌ها اين موضوع وجود دارد. رئيس سازمان غذا و دارو در ادامه اظهارات خود گفت: ما موظف به سطح‌بندي خدمات هســتيم مثلا ما نمي‌توانيم در شهر تهران اجازه بدهيم هر قدر نياز است بيمارستان ساخته شود يا هر قدر كه مي‌خواهند ‌ام‌آرآي بزنند و يا اجازه بدهيم به هر ميزان كه مردم تمايل دارند داروخانه ايجاد شود چون اينها منجر به هزينه‌هاي القايي مي‌شود، كسب و كار بايد درآمد‌زايي كند. اين اظهارات در حالي بود كه وزير بهداشت سال گذشــته گفته بود در استاندارد تعداد داروخانه از دنيا و حتي مصر و تركيه عقب هستيم.

  • تغيير ضوابط تأسيس بيمارستان خصوصي

وزير بهداشت گفته است آيين‌نامه و شرايط صدور مجوز بيمارستان تغيير كرده است. به‌گفته قاضي‌زاده هاشمي تغيير آيين‌نامه اوايل اسفند گذشته صورت گرفته است. براســاس آيين‌نامه قبلي مجوز تاسيس بيمارستان فقط به پزشكان داده مي‌شد. جزئيات آيين‌نامه جديد هنوز منتشر نشده است.

کد خبر 333882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha