همشهری آنلاین: برانکو با تزریق ادب، مثبت‌اندیشی و احترام به تیم، بازیکنان و هوادارنش به رغم ناکامی در قهرمانی سرخ‌ها را به تیمی محبوب برای هواداران تبدیل کرد به گونه‌ای که در پایان آخرین بازی وقتی معلوم شد که قهرمان نشده‌اند باز هم مورد قدردرانی قرار گرفتند.

برانکو

پرونده پرسپوليس ليگ پانزدهم با رضايت هواداران و آرامش بسته شد. تيمي كه در روز آخر قهرماني را از دست داد نه تنها با واكنش تلخ و تند هواداران و پيشكسوتانش مواجه نشد بلكه همه به نيكي از اين تيم ياد كردند.

پرسپوليسي كه در روزهاي نخست ليگ در قعر جدول دست و پا مي‌زد سرانجا با امتياز برابر با قهرمان به رتبه دوم رسيد.

راز روزهاي خوش اين پرسپوليس را كه ديگر نه پيشكسوتي به آن ايراد گرفت و نه تماشاگري با شعار "هيا كن- رها كن" به استقبالش رفت، را بايد در برانكو جستجو كرد.

برانكو براي پرسپوليس فقط مربي فوتبال نبود بلكه براي فوتبال به مثابه يك معلم جلوه‌گري كرد.

برانكو هميشه با ادب و احترام صحبت كرد. ادب نسبت به حريفان، احترام نسبت به بازيكنان و ادب و احترام نسبت به روح و سرشت باشگاه.

برانكو در زوهاي نداري و بحران هم نه متلك گفت و نه فرافكني كرد. او به بهانه‌گيران ياد داد كه بايد مسئوليت پذير باشند و تحت هيچ‌شرايطي كرامت انساني را اعم از بازيكنان، هواداران، داوران و حريفان را نبايد خدشه‌دار كرد.

در تيم او بازيكناني با رفتارهاي نامطلوب و توانايي‌هاي قليل وجود داشتند اما هرگز براي توجيه ناكامي‌ها اين موارد را به رخ نكشيد.

او به دنبال يك بازي زيبا و پويا بود و در خلال آن مدام به ضعف‌هاي تيم‌اش اعتراف كرد اما با ادب و به صورت تخصصي. از اين روي است كه ديگران را واداشت تا به او، بازيكنان و تيم‌اش به ديده احترام بنگرند.

اوج اين رفتار را بعد از پيروزي مقابل استقلال، شكست مقابل نفت، پيش از بازي مقابل راه‌آهن و سرانجام تبريك قهرماني به استقلال خوزستان مي‌توان ديد.

اينگونه است كه پرسپوليس به رغم بحران‌هايي كه در اين فصل داشت با آرامش، حداقل تنش و رضايت هوادارانش ليگ را به پايان رساند.

آخرين مصاحبه وي در پايان ليگ حاوي نكاتي خاص از جنس منطق و ادب برانكويي است.

  • از شما خبرنگاران که در سخت‌ترین روزها هم همراه ما بودید به عنوان همراه و دوست تشکر کنم. از همه حمایت‌هایی که از ما انجام دادید ممنون هستم. فصل خوبی را داشتیم و کارهای خوبی انجام شد. در واقع ما قهرمانی را با استقلال خوزستان تقسیم کردیم.
  • احساس قهرمانی داریم. این حس را از هو‌اد‌ا‌ران پر شور و با غیرتمان گرفته‌ایم. تشکر می‌کنم از آنها بابت حمایت‌هایی که در لحظات حساس از ما داشتند. وقتی می گویم که احساس قهرمانی داریم به خاطر آنها است.
  •  تشکر می‌کنم از کادر مدیریتی باشگاه به خاطر شرایط مطلوبی که برای کار مناسب در تیم اصلی و آکادمی ایجاد کردند
  • از تمامی دست اندرکاران باشگاه هم تشکر می‌کنم. از تدارکات گرفته تا کسانی که در زمین اصلی و تمرینی تیم شرایط را برای ما مهیا کردند. از لیدرهای باشگاه که واقعا با تیم زندگی کردند و در تمامی مراحل با ما بودند. علاوه بر این از همکارانم در کادرفنی اعم از ایگور، مارکو و پانادیچ و نیز باقری و قنبرپور تشکر می‌کنم. همچنین از خوردبین روح زیبای تیم متشکرم.
  • واقعیت این است که ما گل‌های زیادی خوردیم و نمی‌خواهیم به فرد خاصی اشاره کنم. به‌ هر‌ حال خط دفاعی هم وظیفه کمک به تیم را دارد، اما یکی از دلایل قهرمان نشدن ما گل خورد‌ن‌های زیاد بود. ب
  • یکی از دلایل دیگر گل خوردن زیاد ما بازی بسیار تهاجمی تیم‌مان بود. ما ثابت کردیم که بهترین تیم لیگ برتر هستیم. 50 گل به ثمر رساندیم و موقعیت‌های زیادی را در بازی‌های مختلف از دست دادیم. این فو‌تبا‌ل است و نمی‌توان از این اتفاقات جلوگیری کرد.
  • ما هر شش ماه تیم‌مان را تقویت خواهیم کرد و طبیعی است که برای جنگیدن در سه جبهه باید تیم قدرتمند و شایسته‌ای را داشته باشیم. در کنار این که باید کیفیت لازم را داشته باشیم باید در داخل تیم میان بازیکنان ر‌قا‌بت ایجاد کنیم. ایجاد ر‌قا‌بت کیفیت بازیکنان را افزایش می‌دهد.
  • باعث خوشحالی من است که تعداد زیادی از بازیکنان ما پیشرفت کرده‌اند و این موضوع تاییدی بر کیفیت بالای ما و کادرفنی است، اما مهم‌تر‌ از آن تلاش خود این بازیکنان بوده است.
  • هنوز با کسی برای ثبت قرارداد صحبتی نکرده‌ایم و از فردا (یکشنبه26 ارديبهشت) بررسی‌ها و آنالیزهای خودمان را آغاز می‌کنیم و پس از این که هیجانات لیگ فروکش کرد به سراغ قراردادها می‌رویم.
  • وظیفه شما خبرنگاران است که ابعاد مثبت و منفی را به ما نشان دهید. اینجا عصبانیت و ناراحتی وجود ندارد.
  • در هر تیمی د‌ر‌وازه‌بان‌ها واقعا مهره‌های بزرگی هستند. اگر تیم‌های بزرگ دنیا را ببینید متوجه می شوید که آنها به دنبال جذب بهترین د‌ر‌وازه‌بان‌ها هستند. بله ما واقعا در درون دروازه مشکل داشتیم. سوشا بازیکن واقعا حر‌فه‌ای و متعصبی است، اما متاسفانه در پیرامون این بازیکن اتفاقات مختلفی رخ داد، از سه جلسه محرومیت در ابتدای فصل تا مسایلی که به دلیل مشکلات شخصی برایش پیش آمد و یک مدت در کنار تیم نبود. اتفاقات فراوانی علیه سوشا به وجود آمد و در طول فصل نیز در چند برهه اشتباه‌هایی داشت. به طور مثال می‌توانیم به بازی مقابل نفت اشاره کنم. در هر تیمی بازیکنان در پست‌های مختلف مورد آنالیز قرار می‌گیرند. د‌ر‌وازه‌بان، خط دفاع، میانی و حمله. هم اکنون فرصت کافی را در اختیار داریم تا به بهترین نحو ممکن به آن رسیدگی کنیم.
  • می‌دانم که همه علاقه دارند تا بدانند چه کسی از پر‌سپولیس می‌رود و چه کسی به این تیم اضافه می‌شود. هیچ لیستی در حال‌ حاضر تهیه نشده و با هیچ بازیکنی مذاکره نداشته‌ایم. امروز با طاهری جلسه داشتیم و قرار شد امروز را استراحت کنیم و از فردا به آنالیز تیم بپردازیم. طبیعی است که وقت کافی خواهیم داشت که بازیکن جدید بگیریم، اما موضوع اصلی این است که ابتدا باید بازیکن جذب کنیم و پس از آن در نظر داشته باشیم که چه بازیکنی را می‌خواهیم. نه این که ابتدا بازیکن را در لیست فروش قرار دهیم و پس از آن به این فکر کنیم که چه بازیکنی را جذب کنیم.
  •  ثبات مالی و پرداخت‌های مرتب مساله بسیار مهمی است. این موضوع برای موفقیت ما لازم است. جا دارد از همه همکاران و بازیکنانم که در طول فصل درک بالایی داشتند و تحمل کردند تا باشگاه به ثبات مالی برسد تشکر کنم.
  • حفظ وحدت تیم از وظایف بنده و کادرفنی است که این همدلی را حفظ کنیم. ما در نیم فصل دوم فقط لوبانوف را جذب کردیم. در واقع هدفمان از این کار این بود که همبستگی تیم را حفظ کنیم.
  • دروازه‌بان‌های ایران را هیچ کشوری در آسیا ندارد. سوشا، اخباری، مظاهری، حقیقی، رحمتی و بیرانوند دروازه‌بان‌های بسیار خوب و در حد بالایی هستند. دروازه‌بان خوب در ایران کم نیست.
  • ما 11 ژوئن یا 20 خرداد تمرین‌هایمان را آغاز می‌کنیم. در کمپ درفشی‌فر منتظر شما هستیم. بعد از تمرین هم کنفرانس خبری می‌گذاریم و بازیکنان را هم زیر نظر می‌گیریم.
  • من 30 سال است که مربی‌گری می‌کنم. هدف من توسعه و تکامل فوتبال است و در تیم‌های خودم هم این کار را دنبال کردم. نمی‌توانم بگویم سبک من به کدام تیم نزدیک است. قبل از هر چیز من توسعه و تکامل فوتبال را ادامه می‌دهم.
  •  من به کار کی‌روش اعتماد دارم و او همکار بنده است. واقعا نمی‌دانم عقبه مشکلاتی که بین او و فدراسیون فوتبال ایران عنوان می‌شود چیست و کاری نیز با این مسائل نداشته‌ام. تمام تمرکز من بر روی پرسپولیس و باشگاه است که بازیکنان را هرچه تواناتر در اختیار تیم ملی قرار دهیم.
کد خبر 333827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha