شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی از موفقیت در اولین پیوند سلول‌های بنیادین به دست آمده از پوست بدن انسان به چشم با هدف بازیابی بینایی فرد خبر دادند.

چشم

براساس گزارش ساينس الرت، بيمار در اين درمان آزمايشي، زني 70 ساله مبتلا به فساد ماكولار كهن‌سالي يا AMD بوده‌است، بيماري كه اصلي‌ترين دليل اختلالات بينايي در افراد سالخورده به شمار مي‌رود. اين بيمار در سال 2014 درمان جديد را دريافت كرد و اكنون پس از گذشته تقريبا دو سال از آن دانشمندان تصميم به انتشار نتايج گرفته‌اند.

در اين آزمايش دانشمندان تكه‌اي كوچك از پوست بازوي بيمار را برداشته و سلول‌هاي آن را اصلاح كرده و ارتقا دادند، در واقع با برنامه‌ريزي دوباره آنها را به سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي يا iPSC تبديل كردند.

سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي از توانايي تبديل و متمايز شدن به هرنوع بافت ديگري در بدن برخورداراند، از اين رو است كه با استفاده از سلول‌هاي هربخشي از بدن مي‌توان اين سلول‌ها را ايجاد كرد.

زماني كه اين سلول‌ها به اندازه‌اي دگرگون شدند كه براي ايجاد بافت پوششي رنگدانه‌هاي شبكيه آماده شدند، در آزمايشگاه به گونه‌اي كشت يافتند تا در قالب صفحه‌اي فوق باريك رشد كنند،‌اين صفحه در نهايت در پس شبكيه چشم بيمار پيوند زده شد.

به گفته ماسايو تاكاهاشي از مركز توسعه زيست‌شناسي ريكن اين اولين‌ قدم در استفاده از اين سلول‌هاي بنيادي در طب احيا‌كننده است كه تاكنون هيچ عوارضي نداشته‌است و همين مايه اميدواري و شادي است.

اگرچه اين درمان هنوز روزهاي اوليه خود را سپري مي‌كند،‌اما نتايج اميدوار‌كننده‌اي از آن به دست آمده‌است. دانشمندان تا به امروز از انتشار نتيجه آزمايش خودداري كرده‌بودند تا بتوانند روند بهبود بيمار را كنترل كرده و دوام سلول‌هاي بنيادي تغيير يافته را درون چشم بيمار تحت نظر بگيرند. نتايج نشان داد اين سلول‌ها بدون نياز به دارو و درماني خاص و بدون تحريك سيستم ايمني بدن بيمار براي بيش از يكسال در چشم بيمار سالم باقي ماند و قدرت بينايي وي را تا حد كمي بهبود بخشيد.

اگرچه اين درمان به بازگشت كامل بينايي فرد منجر نمي‌شود،‌ اما قدمي بزرگ به سوي استفاده از سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي در درمان بيماري‌هاي مختلف به شمار مي‌رود.

کد خبر 332967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha