شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰
۰ نفر

احمدداووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه که از او به‌عنوان معمار سیاست‌های حزب حاکم عدالت و توسعه نام می‌برند، روز پنجشنبه اعلام کرد که از سمت‌های حزبی و دولتی‌اش کناره‌گیری می‌کند.

داوودآغلو

او در سخنراني خود دليل استعفايش را جلوگيري از شكاف درون حزب اعلام كرد و توضيح بيشتري نداد. ماجرا اما از روزها قبل آغاز شد؛ وقتي اعضاي حزب حاكم كه براساس قانون نخست‌وزير رهبري آن را به‌عهده دارد، هفته گذشته كاهش اختيارات رهبر حزب را تصويب كردند. اعلام اين خبر گمانه‌زني‌هاي گسترده هفته‌هاي اخير درباره اختلاف ميان اردوغان و داووداوغلو را تقويت كرد. مهم‌ترين نقاط اين اختلاف به مذاكرات با اتحاديه اروپا درباره بحران پناهجويان و تغيير قانون اساسي تركيه در جهت افزايش اختيارات رئيس‌جمهور برمي‌گردد.

اين افزايش اختيارات از مهم‌ترين اهداف اردوغان است كه باعث اختلاف نظر او با بسياري از هم‌پيمانان قديمي‌اش مانند عبدالله گل و حالا داووداوغلو شده‌است. خبر استعفاي داووداوغلو واكنش‌هاي گسترده داخلي و خارجي به‌دنبال داشت. ازجمله احزاب مخالف در تركيه، اردوغان را به كودتا عليه نخست‌وزير متهم كردند و آمريكا و اتحاديه اروپا از اين رويداد ابراز شگفتي كردند. اردوغان اين تصميم داووداوغلو را تصميم شخصي خوانده‌است. از وزراي راه و انرژي و همچنين داماد اردوغان به‌عنوان نامزدهاي جديد پست نخست‌وزيري نام برده مي‌شود.

کد خبر 332921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha