همشهری آنلاین: دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری سه‌شنبه سفرای جدید شش کشور لیتوانی، ایسلند، مونته نگرو، توگو، اوکراین و بنگلادش در تهران را برای اعطای استوارنامه این سفرا در محل دفتر رئیس‌جمهوری به حضور پذیرفت.

اعطای استوارنامه سفرا

گزيده سخنان دكتر حسن روحاني و سفراي جديد اين شش كشور در جدول آمده است:

كشور

سخنان دكتر حسن روحاني

سخنان سفير

ليتواني

* با به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، زمینه‌های لازم برای توسعه همکاری با لیتوانی بخصوص با توجه به پتانسیل‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، فناوری و انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم است.

* روابط فرهنگی و مردمی، از جمله توریسم و آموزش زبان فارسی و لیتوانی در دو کشور می‌تواند به بهبود این روابط کمک نماید.

* پس از اجرای برجام، زمان مناسبی برای توسعه روابط دو کشور فرارسیده است و امیدوارم طی سفر وزیر خارجه کشورمان به ایران شاهد گسترش روابط در زمینه‌های آی‌تی، انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر و همچنین همکاری‌های علمی و دانشگاهی باشیم.

ایسلند

* تهران از گسترش و تعمیق روابط خود با ایسلند در زمینه‌های اقتصادی، فناوری‌های جدید و انرژی‌های تجدیدپذیر استقبال می کند و افزایش تبادل هیات ها و همکاری میان بخش های خصوصی دو کشور ، نقش مهمی در توسعه روابط ایفا می کند.

* روابط سیاسی ايران و ايسلند در سال‌های گذشته تقویت و گسترش یافته است و دو کشور می‌توانند در زمینه‌های انرژی پاک و تجدیدپذیر و همچنین سایر بخش‌ها همکاری نمایند.

مونته نگرو

* امیدواریم شاهد توسعه و تعمیق روابط میان جمهوری اسلامی ایران و منطقه بالکان از جمله مونته نگرو باشیم.

* دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد روابط خود را  با مونته نگرو در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، صنعت و گردشگری گسترش دهد.

* اکنون فضای مناسب برای توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های گردشگری، حمل و نقل، انرژی و صنعت فراهم است.

توگو

* گسترش روابط و همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

* بر همکاری ایران و توگو در زمینه حل و فصل مسایل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تاكيد داريم.

* جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد روابط و مناسبات خود با توگو را در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سایر بخش‌های مورد علاقه دو کشور گسترش دهد.

* دولت و ملت توگو به ملت و دولت ایران علاقمندند و احترام مي گذارند. رییس‌ جمهوری توگو همواره تلاش و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم را قابل تقدیر مي داند.

اوکراین

* جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، استقبال می‌کند.

* بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ایران و اوکراین برای توسعه همه‌جانبه روابط و مناسبات دو کشور تاكيد داريم.

* در شرایط جدید پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، فضا و فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات میان تهران - کیِف بوجود آمده که باید از آن برای ارتقاء سطح روابط دو کشور استفاده کنیم.

* چشم‌انداز روابط و همکاری ايران و اوكراين، مثبت است و خواستار توسعه مناسبات همه‌جانبه میان ایران و اوکراین در بخش‌های مختلف هستيم.

بنگلادش

* گسترش روابط با بنگلادش به عنوان کشوری دوست و اسلامی، همواره مورد حمایت دولت و ملت ایران است.

* امروز در شرایط پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بسترهای خوبی برای توسعه همه جانبه مناسبات میان دو کشور وجود دارد که باید به بهترین شکل از این فرصت استفاده کنیم. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تجاری، روابط خود را با بنگلادش گسترش دهد.

* توسعه روابط علمی و دانشگاهی، انتقال تجربیات و خدمات فنی و مهندسی و گسترش روابط دو ملت و توسعه گردشگری از جمله زمینه‌های ارتقاء سطح همکاری‌های تهران - داکا است و اميدواريم تا در آینده شاهد اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسب در راستای توسعه بیش از پیش روابط دو کشور باشیم.

کد خبر 332704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha