همشهری آنلاین: فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا روز سه شنبه حکم انحلال مجلس نمایندگان و سنا را امضا کرد و خواستار انتخابات سراسری در ۲۶ ژوئن (۶ تیر ) شد.

پادشاه اسپانیا در اقدامی بی سابقه مجلس را منحل کرد و خواستار انتخابات سراسری ژوئن شد

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری «افه»، این برای نخستین بار در تاریخ اسپانیا است كه یك پادشاه فراخوان انتخابات می‌دهد زیرا «ماریانو راخوی» نخست وزیری موقت را بر عهده دارد و براساس قانون نمی‌ تواند فراخوان انتخابات دهد.

همچنین،برای نخستین بار است كه مردم اسپانیا برای دومین بار و به دلیل عدم توافق قدرت های سیاسی برای تشكیل دولت و انتخاب نخست وزیر، پای صندوق های رای فراخوانده می‌ شوند.

فیلیپ ششم در حالی‌ دست به انحلال دو مجلس زد كه طبق قانون اساسی ، اگر دو ماه پس از نخستین رای گیری نمایندگان مجلس برای تحلیف نخست وزیر هیچكدام از نامزدها رای اعتماد مجلس را كسب نكنند؛ پادشاه هر دو مجلس را منحل و با حمایت رئیس مجلس انتخابات مجدد اعلام می‌ كند.

در این مورد و براساس حكم قانون اساسی ، «پاچی لوپز» رئیس مجلس اسپانیا صبح امروز به دربار پادشاه فراخوانده شد تا فراخوان اعلام شده توسط پادشاه را امضا كند.

به دستور پادشاه، دوره تبلیغات انتخاباتی از نیمه شب 10 ژوئن (21 خرداد) آغاز خواهد شد و تا نیمه شب 24 ژوئن (4 تیر) ادامه خواهد داشت. همچنین در حكم پادشاه آمده است كه دو مجلس پس از انتخابات مجدد در روز 19 ژوییه (29 تیر) تشكیل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، چهار حزب مردمی، سوسیالیست، شهروندان و پودموس كه بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات 20 دسامبر (29 آذر ) اسپانیا داشتند، هیچكدام رای اكثریت مطلق شهروندان برای تعیین نخست وزیر و تشكیل دولت را كسب نكردند.

در چنین وضعیتی، احزاب برای تشكیل دولت نیاز به ائتلاف با یكدیگر داشتند اما پس از گذشت چندین ماه و با وجود اینكه احزاب سوسیالیست و شهروندان به توافق رسیدند تا دولت را تشكیل دهند، اما این امر اتفاق نیافتاد و اسپانیا از آن وقت در یك سردرگمی سیاسی قرار دارد.

کد خبر 332692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha