مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

عصر روز گذشته همایش شورایاران و مدیران محله‌های پایتخت با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و شهردار تهران در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی برگزار شد.

شورا می‌تواند پیشنهاد‌های خود درباره برنامه ششم را به مجلس ارائه کند.

در اين همايش محمدباقر قاليباف، شهردار تهران توضيحاتي را درباره بررسي برنامه ششم توسعه در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد. وي گفت: برنامه ششمي كه دولت به مجلس شوراي اسلامي ارائه داده به معني آن است كه نظام شورايي در نهاد عمومي غيردولتي از صدر تا ذيل برچيده شود و در كنار آن شهرداري‌ها نيز دولتي شوند. قاليباف با بيان اينكه اگر اين برنامه به تصويب برسد، يعني اين همه بار مديريت، توان ملي و محلي، خردجمعي و زحمت‌هايي كه كشيده شده است به هدر مي‌رود، افزود: بدين‌ترتيب، شهرداري‌ها دولتي و شوراها نيز كاملا تشريفاتي مي‌شوند كه اين به مصلحت نظام نيست.

شهردار تهران ادامه داد: ممكن است موضوعات زيادي باشد كه ما در شهرداري‌ها روزانه با شوراها اختلاف نظر داشته باشيم اما شوراها و مديريت شهري براي همين موضوع است تا اختلافات مورد بررسي قرار گيرد و نتيجه كار پخته شود. اگر اين اتفاق نيفتد، از نظر امام راحل مبني بر واگذاري كار مردم به مردم فاصله مي‌گيريم. قاليباف تأكيد كرد: نظر امام‌خميني(ره) اين بود كه دولت در هر كاري كه مردم مي‌توانند انجام دهند، ورود پيدا نكند، اما نه‌تنها كارهايي مثل اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعي را واگذار نمي‌كنيم بلكه به‌دنبال محدود كردن شوراها نيز هستيم.

وي با اشاره به نشست برگزار شده پيرامون حل موضوع آسيب‌هاي اجتماعي عنوان داشت: حل بعضي از آسيب‌هاي اجتماعي رقم چندهزار ميليارد توماني برجا مي‌گذارد؛ درحالي‌كه مردم مي‌توانند اين كار را انجام دهند؛ چرا كه حل مشكلات تنها منوط به‌وجود پول و اعتبار نيست بلكه به محبت، اخلاص و گذشت نياز دارد. شهردار تهران اظهار داشت: سيستم تمركزگرايي تمامي دولت‌ها به‌نحوي عمل مي‌كند كه ما نه‌تنها كارهاي مردم را به مردم واگذار نمي‌كنيم، بلكه نهادهاي عمومي غيردولتي را هم به شكلي دولتي مي‌كنيم كه اين اقدام به نفع كشور نيست. قاليباف پيشرفت كشور را در گرو تقسيم كار ملي و محلي دانست و گفت كه مديريت يكپارچه، خودكفايي و درآمد پايدار شهرداري‌ها و بقيه موضوعات در ذيل اين اقدام وجود دارد.

  • سربازان خدوم شهر

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تقدير از زحمت شوراياران و مديران محله‌ها در ادوار قبلي عنوان داشت: براي افرادي كه در اين دوره از شوراياري‌ها و محلات وارد شده‌اند، آرزوي موفقيت دارم تا بتوانند در اين مسير به‌صورت پرنشاط و مجاهدانه تلاش كنند. وي يادآور شد: جمع شورايان و مديران محله‌ها نقش ميداني مجلس شوراي اسلامي را ايفا مي‌كند، از اين‌رو اين افراد سربازان و برادران خدوم و زحمتكش در شهر تهران هستند. قاليباف تأكيد كرد: ما مديران در سلسله مراتب قدرت تعريف شده و از امتيازي برخوردار هستيم اما شوراياران و مديران محلات به معني واقعي كلمه به‌صورت صلواتي براي خدمت به مردم كار مي‌كنند.

وي با اشاره به مشكلات گذشته براي به رسميت شناخته شدن شوراياري‌ها تأكيد كرد: امروز بعد از يك دهه تلاش، شوراياري‌ها به نقطه‌اي رسيده‌اند كه داراي جايگاه هستند و ديده مي‌شوند. قاليباف يكي از كارهاي خوب دولت يازدهم را تصويب انتخابات شوراياري‌ها در هيأت دولت عنوان كرد چراكه كار شوراياري‌ها به مرز تعطيلي و يا بقا رسيده و نبرد سختي شكل گرفته بود و اين كار باعث رفع اين تنش شد.

به نظر شهردار تهران اكنون شوراياري‌ها به بلوغ خودش رسيده است. وي اظهار اميدواري كرد بدين‌ترتيب بتوانيم با انسجام و همدلي بيشتري حركت كنيم و در موضوعاتي كه جنبه اختلافي دارند، كمتر ورود داشته باشند. قاليباف تأكيد كرد: در اين راستا همكاران من در مناطق و نواحي بايد قدر، منزلت و حرمت هيأت امنا و مديران محله‌ها را داشته باشند و هيأت امنا و شوراياري‌ها نيز مشكلات مدير محله و شهردار ناحيه را درك كنند.

شهردار تهران ضمن تأكيد بر ضرورت پرهيز از يكدست شدن نظرات همه افراد در محله‌ها گفت: حتما به تعداد افراد، نظرات مختلف داريم. از اين‌رو بايد بعد از كار كارشناسي، آن چيزي كه به مصلحت محله است را در اولويت قرار دهيم و با خردجمعي تصميم بگيريم. اين امر نيز زماني اتفاق مي‌افتد كه هر كس در مقابل حرف منطقي ديگري، از خواسته خودش عقب‌نشيني كند.

وي شوراياري‌ها را مظهر خردجمعي دانست و گفت: با اين روند، مجموعه فعاليت‌ها در تهران قابل‌قبول است به‌نحوي كه وقتي شهروندان تهراني، ميهمانان خارجي و داخلي وضعيت عمومي شهر را مي‌بينند، شاهد هستند كه با وجود مشكلات موجود اما باز هم اين شهر به‌صورت پويا، زنده، مديريت شده و با برنامه مشخصي حركت مي‌كند. قاليباف ادامه داد: امروز شهرداري تهران جزو معدود سازمان‌هايي است كه در بين سازمان‌هاي دولتي و نهاد‌هاي عمومي غيردولتي بر مدار برنامه و قانون، به بهترين شكل ممكن حركت مي‌كند و نسبت به بقيه كمترين ايراد را دارد.

  • جلوگيري از افزايش فاصله شمال و جنوب شهر

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان ساخت: به ياد خدا بودن و ذكر خدا گفتن لازم است اما كافي نيست؛ اگر در كنار ذكر خدا و دعا كردن تلاش علمي و عملي نباشد، كار به جايي نمي‌رسد. شهردار تهران ادامه داد: امروز همان روحيه دهه‌60 را در دفاع از حرم مي‌بينيم؛ مردان خدا هميشه هستند اما نبايد فراموش كنيم كه هم امروز و هم در دوران دفاع‌مقدس مردم مستضعف پاي انقلاب بودند، به همين جهت نبايد از توجه به مردم غفلت كنيم.

وي گفت: ما شهردار و خدمتگزار همه شهر هستيم و همه شهروندان براي ما محترم هستند. شهروند درجه يك و درجه 2 هم نداريم. در اين ميان وظيفه ما آن است كه به افراد مستضعف توجه داشته و محرومان را در اولويت قرار دهيم. قاليباف ادامه داد: نبايد اجازه دهيم شكاف بين شمال و جنوب بيشتر شود و به همين جهت در عين اينكه محله‌ها برخوردار رشد مي‌كنند، بايد تلاش كنيم تا رشد محله‌هاي محروم چند برابر محله‌هاي برخوردار باشد.

  • بايد برخي كار‌ها به مردم واگذار شود

رئيس مجلس شوراي اسلامي در همايش شوراياران و مديران محلات تهران از آمادگي مجلس براي بررسي لايحه‌اي درخصوص جلوگيري از دولتي شدن شهرداري‌ها و حذف شوراياري‌ها كه در برنامه ششم توسعه مورد اشاره قرار گرفته، خبر داد. دكتر علي لاريجاني در اين‌باره كه مورد تأكيد شهردار تهران نيز قرار گرفته بود، گفت: بدون شك مجلس اين آمادگي را دارد تا در زمان بررسي برنامه ششم توسعه اقدامات حمايتي را مدنظر قرار دهد؛

از همين رو اگر اعضاي شوراي شهر تمايل دارند مي‌توانند در نشست‌هاي مختلف خود، لايحه‌اي را تهيه كنند و به مجلس ارائه دهند يا موادي را كه لازم است به برنامه ششم توسعه اضافه شود، به مجلس ارائه كنند و بدون شك مجلس نيز از آن حمايت خواهد كرد. رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با تأكيد بر اينكه بايد تلاش كرد تا جاي ممكن كارها به مردم واگذار شود، گفت: البته بايد پذيرفت كه اشتباهاتي در اين زمينه صورت گرفت و به درستي اين مهم اجرايي نشد.

به‌عنوان مثال در حوزه علوم اقتصادي راه‌هاي نرفته زيادي وجود دارد تا اين امور از حوزه دولتي بودن خارج شود اما اكنون، آرام آرام اين بلوغ فكري حاصل شده و به همين دليل بايد برخي از كارها به مردم واگذار شود. لاريجاني با تأكيد بر اينكه اقتصاد كشور زماني سالم و سلامت است كه در دست مردم باشد، گفت: هدف اصلي در سياست‌هاي اصل 44كه رهبر معظم انقلاب اسلامي آن را ابلاغ كردند آن بود كه امور به مردم واگذار شود البته كمي بد اجرا شد اما اصل فكر بر همين مبنا شكل گرفت.

کد خبر 332612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha