دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر بخواهیم در یک جمله "موک‌آپ" را تعریف کنیم، باید بگوییم موک‌آپ بهترین و سریع‌ترین روش برای پیش‌نمایش یک طرح گرافیکی، روی محصول، قبل از اجرای نهایی آن است؛ آن‌هم بدون صرف وقت و هزینه‌های معمول نمونه‌سازی؛ آن‌چنان که از محصول ساخته شده نهایی تصویری همچون تصور و دنیای ذهنی طراح ارائه داده شود.

موک‌آپ

آرش منوچهری: با در نظر گرفتن این موضوع که دانش امروز به دنبال آسان‌سازی در همه بخش‌های جامعه است، دنیای گرافیک نیز از این امر مستثنا نیست؛ به طوری که در طراحی گرافیک یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کارفرما ارائه ماهرانه و هر چه نزدیک‌تر به واقعیت سفارش، قبل از اجرای نهایی آن است. این امر معمولا با ساخت ماکت محصول صورت می‌گیرد که در این روند طراح مجبور به توجیه کارفرما از نظر پایین بودن کیفیت ماکت نسبت به نمونه نهایی و در بعضی سفارش‌ها توضیح مواردی است که در ساخت ماکت امکان پذیر نیست. مواردی که تنها با ساخت و تولید انبوه محصول قابل رویت خواهد بود.

فرض کنید در طراحی یک آیتم گرافیکی، همچون بسته‌بندی، جلد کاتالوگ یا اوراق اداری بنا به تصمیم طراح از متریال و تکنیک چاپ خاصی استفاده شود. مثلاً کاغذ یا مقوای بافت‌دار فانتزی، دایکات، چاپ طلاکوب، یو‌وی و نظایر آن، که قاعدتاً در پرینت یا طرح گرافیکی قابل دیدن نیست. در این موارد کارفرما و حتی خود طراح باید با تصور و تخیل، محصول نهایی را در ذهن خود بازسازی کند که با این روش بسیار بعید است درک درستی از طرح نهایی آنچنان که شایسته است به دست آید.

از این رو نیاز به دانش یا ابزاری کامل‌تر و تاثیرگذارتر از ماکت بیشتر از گذشته احساس می‌شود. با فراگیر شدن تصاویر دنیای مجازی در زندگی عموم مردم، پیشرفت نرم‌افزارهای گرافیکی و به‌مدد ترکیب آن‌ها با یکدیگر، دانشی جدید وارد دنیای گرافیک شد به نام موک‌آپ.

موک‌آپ‌ها قالب‌های آماده‌ای هستند در موضوعات و شکل‌های مختلف که طراح گرافیک با کمک گرفتن از آن‌ها می‌تواند طرح خود را همچون پوسته‌ای در قالب محصول نهایی مشاهده کند.همچنین می‌تواند بر حسب نیاز، تغییرات بسیاری را در آن ایجاد کند؛ با صرف کم‌ترین هزینه و در حداقل زمان ممکن.

در روند اجرای موک‌آپ، طراح کافی‌است طرح خود را در لایه‌های مورد نظرش معرفی کند. با توجه به هوشمند بودن لایه‌های اجرایی، طرح نهایی- با رعایت پرسپکتیور منطقی، نورپردازی صحیح و سایه‌های قابل کنترل - به‌سرعت قابل مشاهده خواهد بود. آنچنان که طرح مورد نظر تمام مراحل چاپ و تولید را پشت سر گذاشته، در نهایت تصویری همانند آن‌چه از محصول در استودیو عکاسی شده است، نمایش داده می‌شود.

درموک‌آپ امکان نمایش افکت‌های متنوع بعد از چاپ وجود دارد. امکاناتی همچون طلا‌کوب، چاپ برجسته، رنگ‌های اسپات یا متالیک، دایکات، انواع ورنی، لیزر، حکاکی و... در تمام وجوه اثر یا تغییر در متریال (متالایز، کرافت، گلاسه و...)، تغییر در جنسیت مقوا (براق، مات، انواع سلیفون بافت دارو...) و بسیاری موارد دیگر.

مجموعه این قابلیت‌ها کنار هم در یک فایل گرافیکی را می‌توان به نوعی برتری موک‌آپ به ماکت دانست که پرهزینه بودن و زمان‌بر بودن ساخت ماکت را هم باید به آن اضافه نمود. حتی اگر صرف هزینه، زمان و مشقت‌های ساخت ماکت را به‌عنوان نمونه واقعی به جان بخریم، امکان تغییر رنگ، جنسیت یا حذف و اضافه کردن عناصر گرافیکی روی اثر را با یک کلیک نخواهیم داشت.

منبع: مجله الکترونیکی رنگ

کد خبر 332438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha