شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

صدف کوه‌کن: اتفاق ناخوشایند چاق شدن در بسیاری از افرادی که سنشان بالا می‌رود، پیش می‌آید و اغلب این افراد هم از بد شکل شدن ظاهرو شل شدن بافت‌های عضلانی خود گله می‌کنند و معتقدند که نسبت به گذشته چندان روی فرم نیستند.

 این موضوع حقیقت دارد و واقعا بعد از 40 سالگی به ازای هر 10 سال، 2تا 5 درصد از میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن افراد کاسته می‌شود. اما در مقابل، راه‌های بی‌شماری هم وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان به جنگ این چاقی رفت که افزایش میزان سوخت و ساز بدن (متابولیسم) یکی از آنهاست. در زیر به مواردی برای افزایش میزان متابولیسم اشاره می‌کنیم:

 1 - انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی به میزان 4تا 5 باردر هفته:

 بسیار واضح است که فعالیت‌های هوازی نظیردویدن، پیاده روی تند، شنا و دوچرخه سواری باعث سوزاندن کالری‌ها شده و متابولیسم را در زمان انجام ورزش افزایش می‌دهند، اما جالب اینجاست که تحقیقات متعددی نشان داده است که انجام فعالیت‌های ورزشی ایروبیک یا هوازی نه تنها حین انجام آنها بلکه تا مدت زمانی بعد از ورزش هم سبب بالا نگه داشته شدن متابولیسم می‌شود. بنابراین، تحرک،کلیدی مفید، سریع و پایدار برای بالا بردن میزان متابولیسم در افراد به شمار می‌آید.

 2 - بدن سازی:

برداشتن وزنه یا هر فعالیت ورزشی که در راستای مقاوم سازی عضلات بوده و حداقل هفته‌ای 2تا 3 مرتبه در هفته انجام شود، 7/24 درصد متابولیسم زمان استراحت شما را اضافه می‌کند. دلیل آن هم این است که فعالیت‌های قدرتی، ماهیچه‌های شما رامی‌سازند و ماهیچه‌ها هم کالری بیشتری نسبت به چربی‌های بدن مصرف می‌کنند. در واقع اگر شما ماهیچه‌های بیشتری داشته باشید، حتی در حالت نشسته هم کالری بیشتری مصرف می‌کنید، چرا که خود بافت ماهیچه تا حدی فعالیت دارد.

 3 - تغذیه کافی :

 بد نیست بدانید که بدن و متابولیسم شما تنها با غذاهاست که ارتقا پیدا می‌کند. بنابراین زمانی که روزه دار هستید، رژیم سفت و سخت دارید یا کالری‌های دریافتی روزانه خود را به زیر هزار کالری رسانده اید، متابولیسم شما ممکن است در پاسخ به ذخیره کردن انرژی کاهش یابد.

 4 - زمان‌بندی مناسب برای تغذیه:

بدن افراد به شکل معمول مقداری انرژی را صرف هضم و جذب غذاهایی که می‌خوریم می‌کند و اگرغذاهایی که خورده‌ایم از میزان خاصی کمتر باشد، متابولیسم بدن در پاسخ به این کمبود، ذخیره می‌شود. در واقع این موضوع به اثر گرمازایی غذاها برمی گردد. بنابراین بهتر است غذا به میزان لازم وکافی در حد 4 تا 5 وعده حاوی غذاهای اصلی ومیان وعده‌ها به بدن برسد.

 5 - استفاده ازپروتئین بدون چربی در هر وعده غذایی:

 همان طور که گفتیم،خوردن هر غذایی ایجاد اثر گرمایی در بدن می‌کند و در نتیجه میزان متابولیسم پس از صرف غذا بالا می‌رود. در این میان، مصرف پروتئین همراه با منابع کربوهیدراتی یا چربی باعث بالا رفتن متابولیسم به طرز محسوسی می‌شود. به علاوه اینکه خوردن میزان مناسبی از پروتئین‌ها این اطمینان را در شما به وجود می‌آورد که بدنتان آمادگی ساخت و ترمیم بافت عضلانی را داراست.

کد خبر 33236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز