مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۷
۱ نفر

۲ مرکز مربوط به طب سنتی در تهران پلمب شد. یکی دانشکده طب سنتی ارمنستان در ایران و دیگری مرکز مؤسسه حجامت ایرانیان که هر دو متعلق به استاد خیراندیش از چهره‌های سرشناس طب سنتی در ایران است.

پلمپ مراکز طب سنتی

حسين خيرانديش، رئيس مؤسسه حجامت ايران و رئيس دانشكده طب سنتي ارمنستان شعبه ايران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با پلمب 2 مجموعه تحت نظر خود مي‌گويد: در رابطه با پلمب اين دو مجموعه پيش از اين هيچ هشداري به ما نداده بودند و به‌طور ناگهاني پلمب شد كه مؤسسه حجامت ايرانيان با شكايت معاونت درمان وزارت بهداشت و مركز آموزش طب سنتي ارمنستان شعبه ايران با شكايت پليس امنيت پلمب شده است.

خيرانديش افزود: مؤسسه حجامت ايرانيان از سال 69 فعاليت خود را آغاز كرده و با همكاري وزارت بهداشت به بحث آموزش پزشكان در حوزه طب سنتي ورود يافته است به‌عبارتي مي‌توان گفت تمام پزشكاني كه در حوزه حجامت و طب سنتي فعاليت مي‌كنند‌، در مؤسسه ما اين آموزش‌ها را فرا گرفته‌اند. به گفته رئيس مؤسسه حجامت ايرانيان تا‌كنون 7هزار پزشك موفق به اخذ گواهي حجامت و طب سنتي از اين مجموعه شده‌اند. همچنين دوره‌هاي آموزش طب سنتي براي آنها ارائه شده است.

خيرانديش با بيان اينكه ما از 2 سال پيش تا‌كنون درخواست مجوز فعاليت در قالب سلامتكده را براي اين مجموعه‌ها از وزارت بهداشت داشته‌ايم، افزود: با وجود اين پرونده ما در وزارت بهداشت بدون پاسخ باقي مانده و اكنون ما را متهم به نداشتن پروانه كار مي‌كنند البته مؤسسه آموزشي ما نيز با مجموعه طب سنتي ارمنستان همكاري داشته و طي چند سال اخير 80دانشجوي دكتري تخصصي در اين زمينه فارغ‌التحصيل شده‌اند همچنين 230تا 240دانشجوي عمومي نيز مشغول تحصيل در اين رشته هستند.رئيس مؤسسه حجامت ايرانيان، خاطرنشان كرد:‌پلمب مراكز ما در حالي صورت گرفته كه از وزارت بهداشت 3‌ماه يك‌بار و به‌صورت مكرر بازرسي انجام مي‌گرفته ولي اكنون بدون هيچ اطلاع قبلي مركز را پلمب كرده‌اند. همچنين فعاليت مركز آموزشي ما براساس آيين‌نامه‌هاي موجود در اين زمينه بوده كه در دوران دولت قبل نيز مورد توجه قرار گرفته و راه‌اندازي شده است.

  • رئيس اداره طب سنتي وزارت بهداشت: از موضوع اطلاعي ندارم

اما محمود خدادوست، رئيس اداره طب سنتي وزارت بهداشت كسي كه متولي اين حوزه در وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است در واكنش به اين مسئله به فارس گفت: جزئيات اين موضوع را نمي‌دانم. رئيس اداره كل طب سنتي وزارت بهداشت در پاسخ به اينكه آيا اين موضوع بدون هماهنگي شما انجام گرفته يا خير؟ گفت: با هماهنگي ما نبوده است ولي 6‌ماه پيش طي نامه‌اي از معاونت طب سنتي سؤال كردند كه آيا شما به اين دو مركز مجوز داده‌ايد يا خير ؟ و ما هم جواب داديم مجوزش به ما ارتباطي ندارد چرا كه اگر كسي بخواهد دانشگاهي راه‌‌اندازي كند براساس قانون بايد اين موضوع با هماهنگي معاونت آموزشي و شوراي گسترش دانشگاه‌ها صورت گيرد.

ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بيان جزئيات در مورد اين خبر امتناع كرد و گفت: پلمب اين دو مجموعه به‌صورت قانوني و با حكم مقام قضايي صورت گرفته است. با روي كارآمدن دولت يازدهم وتصدي پست وزارت بهداشت توسط يك عطارزاده، اين اميد ايجاد شد كه طب سنتي بيش از بيش مورد توجه و احياي آن به‌صورت جامع مدنظر قرار گيرد. اما برنامه‌هاي دولت يازدهم نشاني از اين احيا نداشت و رسانه‌اي شدن لغو مصوبه تاسيس دانشگاه طب سنتي - اسلامي دراسفند 92ماجراهاي تازه‌اي را ايجاد كرد. همچنين كش و قوس‌ها بر سر معاونت شدن طب سنتي در وزارت بهداشت آغاز شد و سرانجام چند هفته پيش وزير بهداشت در اجلاس رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي از تبديل شدن معاونت طب سنتي به اداره كل طب سنتي خبر داد.

معاون دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: پلمب مركزحجامت ايران به‌دليل فعاليت بدون پروانه رسمي و استفاده از نيروهاي‌ فاقد مدرك قانوني بوده، همچنين شعبه دانشگاه ارمنستان نيز پلمب شد، بنابراين نظارتمان تحت‌تأثير جوسازي، شلوغ‌كاري و ارتباط با افراد خاص نمي‌شود.

وي تصريح كرد: علاوه بر اين، اين مؤسسه در تهران اقدام به راه‌اندازي دانشكده‌اي به‌نام شعبه دانشگاه ارمنستان كرده بود كه در آن به افراد عادي آموزش حجامت ارائه مي‌دادند و براي آنها مدرك و گواهي صادر مي‌كردند كه اين دانشكده نيز به‌دليل فقدان مجوز، پلمب شد.

  • آموزش طب سنتي مجوز ثبت شده ندارد

طبق قانون از 26مرداد مرجع رسمي اعلام شرايط و مقررات مجوزها پايگاه اطلاع‌رساني مجوزهاي كسب و كار است. اين بدان معناست كه دستگاه‌هايي كه مجوزهاي خود را در اين پايگاه ثبت نكرده‌اند ديگر حق ندارند مجوزي صادر كنند و به‌عبارت ديگر اين مشاغل نيازي به مجوز و طي مراحل قانوني ندارد. براساس آخرين گزارش رسمي پايگاه مجوزهاي كسب و كار در مجوزهايي كه وزارت بهداشت در اين پايگاه ثبت كرده است مجوز مراكزآموزشي وجود ندارد. موسي قرباني معاون سابق ديوان عدالت اداري مي‌گويد: مطابق تبصره 2ماده 7قانون اصل 44هر يـك از مراجع صادركننده مجوز كسب و كار موظفند درخواست متقاضيان مجوز كسب و كار را مطابق شرايط مصرح در پايگاه اطلاع‌رساني مذكور دريافت و بررسي كنند.

  • عطارزاده‌اي كه به طب سنتي اعتقاد دارد

وزير بهداشت مي‌گويد وزارت بهداشت به‌دنبال تبليغ و تشويق طب سنتي و طب مدرن است و هر دو طب را حمايت مي‌كند.به گزارش خبرگزاري فارس، سيدحسن هاشمي كه فرزند يك عطار است گفت: اميدواريم كه بيمه‌ها نيز در كنار حمايت از طب مدرن، طب سنتي را هم حمايت كنند تا بتوانيم بدون تعصب، از امكانات و خدمات طب سنتي و مدرن بهره‌مند شويم.وزير بهداشت با بيان اينكه من به طب سنتي اعتقاد و باور زيادي دارم، افزود: طب سنتي در بسياري از زمينه‌ها مي‌تواند استفاده شود بدون اينكه عوارض طب مدرن را داشته باشد و فكر مي‌كنم كه نظر مردم نيز همين است چراكه مراجعات آنها به اين مراكز بيشتر از مطب‌هاي پزشكان است.وي به‌وجود دانشكده‌ها و نيز سلامتكده‌هاي طب سنتي در كشور اشاره كرد و افزود: اگر بخش خصوصي به اين حوزه وارد شود، در آينده‌اي نزديك مي‌توان نه‌تنها در كشور، بلكه در خارج از ايران نيز طب سنتي و ايراني را عرضه كرد زيرا علاوه بر داشتن علاقه‌مندان زياد، بازار مناسبي نيز دارد.وزير بهداشت ابراز اميدواري كرد در آينده، به جاي عطاري‌ها، داروخانه‌هاي گياهي به تعداد كافي راه‌اندازي شوند چرا كه در اين داروخانه‌ها، يك پزشك حاضر است كه چندين سال دوره‌هاي تحصيلي و تخصصي داروسازي در حوزه طب سنتي را گذرانده است همچنين اميدوارم مطب‌هايي در كشور راه‌اندازي شود كه پزشكان آن پس از اتمام دوره پزشكي خود، در دوره طب سنتي نيز تحصيل كرده‌اند.وي تأكيد كرد: از قوه قضاييه تقاضا دارم تا با افرادي كه از علاقه‌مندي مردم به حوزه طب سنتي سوءاستفاده مي‌كنند، برخوردهاي لازم شود. افراد متخلفي توسط سازمان نظام پزشكي و يا انجمن طب سنتي شناسايي مي‌شوند اما به دلايل نامعلومي هنوز به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و اين افراد سودجو بيشترين آسيب را به سلامتي مردم و حوزه طب سنتي مي‌زنند.

کد خبر 332217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha