سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پویش "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" حرکتی مردمی است که ۱۷ هفته پیش از اراک آغاز شد و ۱۱۴ شهر از آن حمایت کردند، اکنون پای این پویش به آن سوی مرزها نیز باز شده است.

پای پویش سه‌شنبه‌های سبز به خارج از کشور رسید

آلودگی هوا معضلی است كه مردمان شهرهای بزرگ از جمله تهران با آن مواجه هستند كه بنا به گفته مسئولان و كارشناسان امر وسایل حمل و نقل عمومی سهمی 70 درصدی در آلودگی هوا دارند كه باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی از حجم این میزان خودرو در معابر كلان‌شهرها كم كرد.

توسعه حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و افزایش آگاهی مردم برای استفاده نكردن از خودروهای شخصی برای كارهای غیر ضروری باید جدی گرفته شود كه بخش عظیمی از آن نیازمند آموزش و اطلاع‌رسانی است.

بر این اساس 17 هفته گذشته یك سازمان مردم نهاد زیست محیطی در اراك پیشنهاد سه‌شنبه‌های بدون خودرو را مطرح كرد؛ در روزهای اول گمان نمی‌رفت كه با موفقیت همراه شود اما اكنون علاوه بر این كه در داخل كشور و از طریق 114 شهر از این پویش مردمی حمایت می‌شود، صدای آن به گوش ایرانیان خارج از كشور هم رسیده و اعلام همكاری و حمایت كردند.

محمد درویش مدیر كل دفتر مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: خوشبختانه این پویش با موفقیت همراه بوده و بسیاری ازمردم، سازمان‌ها و شركت‌های خصوصی از آن حمایت می‌كنند.

وی افزود: چندی پیش یك ایرانی مقیم اتریش در تماس با من اعلام كرد كه حاضر است از این پویش حمایت كند و بر این اساس طرح پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو را از ما دریافت و به یك تولیدی داد تا آن را بر روی كاورهایی بدوزد.

درویش اظهار كرد: قرار است این كاورها را به ایران ارسال كند تا از آن در برخی برنامه‌ها مانند دوچرخه سواری استفاده شود و افراد به عنوان كاور آن را به تن كنند، تمام این كارها با هزینه شخصی خودش انجام می‌شود.

وی تاكید كرد: این حركت نشان می‌دهد كه حفاظت از محیط زیست كشور تا چه حد مورد اهمیت و ارزش است تا جایی كه ایرانیان خارج از كشور هم به فكر آن هستند بنابر این وظیفه ما كه در داخل كشور هستیم بسیار سنگین‌تر می‌شود.

  • تشكیل ستاد ملی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

مدیر كل دفتر مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استقبال نهادهای مختلف كشور از این پویش گفت: قرار است هفته آینده جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌هایی مانند صدا و سیما، بیمه شهرداری تهران، سازمان‌های مردم نهاد، وزارت ورزش و جوانان در شهرداری تهران تشكیل شود تا در مورد ایجاد ستاد ملی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو صحبت شود.

وی افزود: از آنجا كه این یك پویش مردمی است، قرار است همچنان با محوریت مردمی فعالیت كند اما سازمان‌های دولتی از آن حمایت كنند، بر این اساس پیشنهادهای خوبی مطرح شد كه یكی از آنها حضورفعال شركت‌های بیمه است.

درویش ادامه داد: زمانی كه میزان تصادفات كاهش یابد برای شركت‌های بیمه هم مفید خواهد بود زیرا كم‌تر خسارت پرداخت می‌كنند، همچنین پیشنهاد شد برای رانندگانی كه در روزهای سه‌شنبه تصادف نمی‌كنند برای بیمه سالانه خودرو تخفیفی در نظر گرفته شود و شهرداری هم برای این رانندگان در عوارض خود تخفیفی قائل شود.

وی گفت: علاوه بر این شهرداری تهران قول داده است تا با سرعت بیش‌تری معابر امنی برای تردد دوچرخه‌ها ایجاد كند و ستاد محیط زیست شهرداری تهران هم از كاركنانش خواست تا در روزهای سه‌شنبه از حمل و نقل عمومی استفاده كنند و واحد نقلیه خود را در این روز تعطیل كرده است.

درویش افزود: همچنین برخی شركت‌های خصوصی جوایزی را برای كاركنانی كه در سه‌شنبه برای رفتن به محل كار از حمل و نقل عمومی استفاده می‌كنند در نظر گرفته است كه امیدواریم با توسعه این فرهنگ شاهد شهری كم خودرو، آسمانی آبی و هوایی پاك باشیم.

کد خبر 331886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha