همشهری آنلاین: سازمان تحقیقات اتمی اروپا، سرن، نزدیک به ۳۰۰ ترابایت اطلاعات مربوط به آزمایش‌های برخورد‌دهنده بزرگ هادرون را به صورت آنلاین منتشر ساخت

هادرون

براساس گزارش ساينس الرت، اين اطلاعات كه دسترسي به آنها به صورت رايگان امكان‌پذير است،‌ جزئياتي دقيق و با كيفيت از آزمايش‌هاي آشكارساز CMS را در اختيار علاقمندان قرار مي‌دهد.

درحدود يك سوم اطلاعات حاوي 2.5 فمتوبارن معكوس از برخورد‌هاي پروتوني است،‌اين يعني 250 تريليون برخورد ميان ذرات. اين اطلاعات نيمي از داده‌هايي هستند كه در آزمايش‌هاي سال 2011 ثبت شده‌اند.

انتشار اين داده‌ها بخشي از جرياف شفاف‌سازي است كه دانشمندان در سرن با هدف الهام‌بخشي به نسل بعدي دانشمندان فيزيك ذره‌اي و محققان آن را آغاز كرده‌اند. به گفته كتي لاسيلا پريني از دانشمندان فعال در آشكارساز CMS، زماني كه تجزيه و نحليل داده‌ها از جانب دانشمندان به پايان برسد ديگر دليل وجود ندارد كه اين اطلاعات در دسترس عموم قرار نگيرند. به گفته وي فايده اين كار مي‌تواند بينهايت باشد،‌از ايجاد انگيزه در دانش‌آموزان گرفته تا آموزش دادن نسل بعدي فيزيكدانان ذره‌اي.

البته تحليل و درك اين داده‌ها خود موضوعي كاملا متفاوت است. اين اطلاعات جزو آن دسته از داده‌ها نيستند كه در يك بعد‌ازظهر كسل‌كننده دانلود كردن آنها را آغاز كنيد. اطلاعات در دو قالب مورد استفاده دانشمندان در سرن،‌primary datasets و derived datasets (مجموعه‌داده‌هاي اوليه و مجموعه داده‌هاي مشتق شده) منتشر شده‌اند. 

مجموعه داده‌هاي مشتق شده به قدرت پردازش كمتري نياز دارند و مي‌توان از آنها در مدارس و دانشگاه‌ها بهره‌ برد. سرن براي آسايش كاربران امكان دانلود نرم‌افزار مدل‌سازي خود را نيز فراهم آورده‌است،‌ نرم‌افزاري كاملا داخلي كه دانش‌آموزان مي‌توانند با استفاده از آن داده‌هاي برخورد‌دهنده بزرگ هادرون را راحت‌تر تجزيه و تحليل كنند.

دانشمندان در سرن اميدوارند انتشار عمومي اين اطلاعات به كشف‌هاي جديد‌تر منجر شده و اشتياق بيشتري را در افرادي كه پشتيباني مالي آزمايش‌هاي آنها را به عهده دارند،‌ايجاد كند.

کد خبر 331848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha