همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: افزایش مواد مغذی و رسوبات مشکل اصلی دریاچه زریبار مریوان است.

مشکل اصلی دریاچه زریبار افزایش مواد مغذی و رسوبات است

به گزارش ايرنا، مجيد دلاور در كارگاه مديريت زيست بومي تالاب‌ها و درياچه‌ها با تمركز بر درياچه زريبار مريوان در سنندج افزود: بايد منابع آلاينده و نقش آن‌ها در تغذيه پيكره آبي درياچه زريبار و منابع آلاينده نقطه‌اي شناسايي شوند.

وي در اين كارگاه به ارائه تحقيقات و مدلي جامع براي حوزه آبريز درياچه زريبار و كاربرد آن در مديريت كيفي درياچه پرداخت.

دلاور ادامه داد: آلودگي‌ها و مواد مغذي حاصل از كشت‌هاي آبي و ديم اطراف درياچه زريبار كه وارد اين درياچه مي‌شود مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد كه در تمام سال اين آلودگي‌ها وارد درياچه مي‌شود.

وي افزود: همچنين در بررسي‌ها مشخص شد فعاليت‌هاي دامپروري و روستايي نيز تا حدي در ورود مواد مغذي نقش دارد.

او با اشاره به اين كه مديريت مواد مغذي در مزرعه، مديريت راهكارهاي آبياري و مديريت ورود آب ورودي از رودخانه قزلچه‌سو برخي از راهكارها بود، گفت: مديريت فاضلاب و استفاده از فيلتراسيون هاي گياهي و گياهان جذب‌كننده مواد مغذي موثرترين راه‌كارهاي پيشنهاد شده بود.

يك استاد دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين كارگاه به ارزيابي يكپارچه اجتماعي - اكولوژيكي مسائل درياچه زريبار پرداخت و گفت: بهره‌برداري ناپايدار، مسائل اقتصادي و زيست محيطي، نبود مديريت يكپارچه، عدم تخصيص بودجه مناسب و نبود مطالعات كافي مسائلي است كه حفاظت از درياچه را دشوار مي‌كند.

محمدحسين براري افزود: تغيير اقليم، اقتصاد منطقه و افزايش جمعيت نيز نيروهاي محرك بر روي درياچه زريبار است كه مي‌تواند عامل تهديد آن باشد.

وي برداشت از آب‌هاي زيرزميني حوزه آبريز زريبار، ورود فاضلاب به اين درياچه و افزايش مناطق مسكوني در نزديكي آن را از امثال نيروهاي محرك دانست.

نماينده شركت مهندسين مشاور مهساب شرق نيز در اين كارگاه به ارائه طرح ژينايي درياچه زريبار پرداخت و گفت: restoration را به ژينايي معني كرديم و به جاي كلمه احياء به كار برديم چرا كه به دنبال يك رويكرد جديد در اين زمينه بوديم و نياز به واژه‌اي جديد بود.

اويس ترابي افزود: در ژينايي به دنبال اين هستيم كه وضعيت درياچه را تا زماني عقب ببريم كه صدمات و تاثيرات منفي از سوي انسان به آن وارد شده جبران شود.

وي گفت: تنها اكوسيستمي را مي‌توان ژينا كرد كه آسيب‌هاي جدي به آن وارد نشده باشد و توان بازگشت‌پذيري داشته باشد كه زريبار اين توان و شرايط را دارد.

وي ادامه داد: در طرح ژينايي زريبار تاريخچه تغييرات درياچه بررسي شد، آسيب‌ها شناسايي شد، اقدامات ليست و پايش انجام شد.

وي با اشاره به بررسي تغييرات درياچه از سال 1984 گفت: سطح آب درياچه و ميزان ني‌زارهاي آن در اين مدت ثابت بوده است اما نواحي شهري به سمت درياچه گسترش پيدا كرده است.

ترابي افزود: هيچ اطلاعاتي اما در مورد آبخوان و چشمه‌هاي درياچه وجود ندارد و مطالعاتي در مورد دبي درياچه انجام نشده است.

وي با اشاره به اين كه با وجود اقدامات انجام شده هنوز از دو كانال فاضلاب شهري وارد درياچه مي‌شود، گفت: بايد فاضلاب و دورريزهاي شهري و روستايي مديريت شود.

او پالايش آب آلوده درياچه، پالايش رسوبات درياچه، جلوگيري از تغيير اراضي و تنظيم تخليه تراز طبيعي متناسب با هيدرو ديناميك جريان درياچه كه به دليل سد خاكي درياچه به هم ريخته است را از ديگر اقدامات لازم براي ژينايي درياچه زريبار دانست.

کد خبر 331287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha