مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

نمایندگان مجلس شورای اسلامــی قیــمــت خرده‌فروشی هر نرخ سیگار وارداتی را افزایش دادند.

سیگار

براساس اين مصوبه از ابتداي سال 1395به قيمت خرده فروشي هر نخ سيگار وارداتي مبلغ 500ريال، توليد مشترك مبلغ 350ريال و توليد داخلي مبلغ 100ريال به‌عنوان عوارض اضافه مي‌شود. همچنين وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است مبالغ مزبور را از وارد‌كنندگان و توليد‌كنندگان حسب مورد اخذ و به‌حساب درآمد واريز كند. رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت گفته بود: طبق ماده 37قانون برنامه پنجم توسعه بايد كالاهاي آسيب‌رسان مانند سيگار، نوشابه، چيپس و پفك مشمول دريافت عوارض شوند.

به‌گفته كوشا، بايد با وضع عـــوارض كـاري كنيم مصرف مواد غذايي آسيب‌رسان به حداقل ممكن كاهش يابد.
مديرعامل شركت دخانيات پيش از مصوبه مجلس گفته بود با افزايش ماليات بر توليد سيگار، فقط قاچاق آن افزايش مي‌يابد.
محمدحسين برخوردار اضافه كرد: در كشورهايي كه صندوق الكترونيكي داشته باشند و در نهايت خريدار اين ماليات را بپردازد هميشه دريافت ماليات تأثيرگذار خواهد بود اما زماني كه قرار باشد ماليات بر توليد را افزايش دهند، تأثير منفي خواهد گذاشت.

به‌گفته معــاون بهداشــت وزارت بهداشت در ايران سالانه 60هزار مرگ مرتبط با مصرف دخانيات رخ مي‌دهد. به گفته سياري، براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در تلاشيم تا 10سال آينده مصرف دخانيات را 10درصد كاهش دهيم. معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه 6 استراتژي در دنيا براي كاهش مصرف دخانيات درنظر گرفته شده است، اين موارد را شامل نقش رسانه‌ها در هدايت به سمت كاهش مصرف، محدوديت مصرف در فضاهاي بسته و جلوگيري از تبليغات دانست و گفت: درصورتي كه شخصي تقاضاي ترك مصرف دخانيات را داشت بايد امكانات ترك براي وي درنظر گرفته شود.

وي ادامه داد: هم‌اكنون شـــبــكـه بهداشتي- درماني در حال فراهم كردن شــرايط تحقق اين امر اســت. سياري با تأكيد بر اينكه افزايش قيمــت از طريق افزايش ماليات كالاهاي آسيب‌رســان اســتراتژي ديگري است كه براي كاهش مصرف در سطح دنيا پيگيري مي‌شود، خاطرنشان كرد: براساس نظريه‌هاي كارشناســي پايين بودن ماليات بر دخانيات در ايران پس از سومالي در رتبه دوم قرار دارد. اين در حالي است كه با افزايش ماليات دخانيات شاهد كاهش مصرف در 2گروه فقرا و نوجوانان خواهيم بود. ســياري با ابراز تأسف نسبت به اينكه در سال گذشته موفق به تصويب افزايش ماليات بر دخانيات نشــديم، عنوان كرد كه 2برنامه در قالب پيشگيري و درمان بدين‌منظور طراحي شده است كه در 5هزار مركز به زنان آسيب‌پذير خدمات مورد نياز ارائه مي‌شود. همچنين بخشي از اين برنامه را با همكاري وزارت آموزش و پرورش پيش مي‌بريم.

ايرج حريرچي روز دوشنبه در نشست سخنگوي وزارت بهداشت در اين وزارتخانه افزود: ورود سالانه 12ميليارد نخ سيگار قاچاق به كشور و موافقت كميسيون تلفيق مجلس با گران شدن سيگار از طريق افزايش ماليات آن خبر داد. بگفته سخنگوي وزارت بهداشت هم‌اكنون حدود 7ميليون و 700هزار نفر در كشور سيگاري هستند و حدود 600هزار نفر نيز در معرض دود سيگار قرار دارند كه 50درصد آنها كودكان هستند. حريرچي گفت:90درصد موارد سرطان در مردان و 80درصد سرطان در زنان به‌علت مصرف سيگار است و مصرف سيگار شايع‌ترين علت مرگ ناشي از سرطان است.

  • بيش از 55 ميليارد نخ سيگار

وي اضافه كرد: در ايران سالانه بين 55تا 65ميليارد نخ سيگار مصرف مي‌شود كه براساس آمارهاي مختلف بين 20تا 40درصد آن سيگار قاچاق است.حريرچي گفت: فقط براي خريد سيگار، ايرانيان سالانه 10هزار ميليارد تومان خرج مي‌كنند و با احتساب هزينه‌هاي درمان، سال‌هاي از دست رفته عمر ناشي از بيماري‌هاي ناشي از مصرف دخانيات و ناتواني و كاهش كيفيت زندگي هر سال بين 20تا 30هزار ميليارد تومان بر اثر مصرف دخانيات به كشور تحميل مي‌شود.

وي اضافه كرد: كشورهاي غربي ازجمله انگليس و آمريكا كه مهم‌ترين توليدكنندگان سيگار در دنيا هستند حتي در اوج تحريم‌ها توليد و عرضه سيگار به ايران را كاهش ندادند و همواره تلاش مي‌كنند كه مواد دخاني ازجمله سيگار با قيمت ارزان‌تر و ميزان بيشتر در كشورهاي مختلف ازجمله ايران مصرف شود.

وي گفت: قيمت يك پاكت سيگار در ايران حدود 1.13دلار است، اين قيمت در كشورهاي با درآمد متوسط 1.89دلار و در كشورهاي با درآمد بالا كه خودشان توليد‌كننده سيگار هستند، 4.91دلار است و تا 80درصد قيمت سيگار را ماليات مي‌گيرند تا مصرف آن كم شود.

  • 12ميليارد نخ سيگار قاچاق

قائم‌مقام وزير بهداشت در پاسخ به پرسش ايرنا مبني بر اينكه آيا ورود 12ميليارد نخ سيگار قاچاق به كشوربه‌صورت سازماندهي شده انجام مي‌شود، توضيح داد: سالانه بين 15تا 40درصد كل سيگارهاي مصرف شده در كشور، از طريق قاچاق وارد كشور مي‌شود اما در مورد اينكه سازماندهي شده است يا خير بنده كارشناس نيستم و مراجع مرتبط بايد در اين زمينه صحبت كنند ولي قطعا اين حجم سيگار قاچاق به‌صورت كوله بري و چمداني وارد كشور نمي‌شود.

  • لابي واردكنندگان دخانيات

سخنگوي وزارت بهداشت: برخي مخالفان اين مصوبه با توضيح اينكه افزايش ماليات و گران شدن سيگار باعث افزايش قاچاق مي‌شود، با اين كار مخالفت كردند اما همه مي‌دانيم كه لابي‌هاي توليدكنندگان و واردكنندگان دخانيات در همه دنيا بسيار قوي است و نبايد به‌خاطر منافع اين افراد سلامت مردم را به خطر اندازيم.

  • پيشداوري وزير بهداشت: مجلسي‌ها به‌دنبال رأي سيگاري‌ها!

هاشمي: همه مي‌دانيم كه 90درصد سرطان‌ها به واسطه سيگار تشديد و يا ايجاد مي‌شود و ما معتقديم كه عوارض خرده فروشي سيگار بايد افزايش يافته و افراد سيگاري هزينه اين اقدام خود را بدهند، ولي با توجه به روشن بودن موضوع و اينكه حتي يك «قران» از درآمد 11هزار ميليارد توماني صنعت سيگار در كشور به بخش سلامت جامعه اختصاص نمي‌يابد، دولتي‌ها به واسطه احتمال ركود در توليد و مجلسي‌ها براي جمع كردن رأي سيگاري‌ها از تصميم‌گيري راجع به اين موضوع طفره مي‌روند.

کد خبر 331230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha