همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با گران شدن سیگار از طریق افزایش مالیات، موافقت کرد.

دکتر ایرج حریرچی

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، دكتر ايرج حريرچي در نشست خبري خود با رسانه‌ها افزود: در صورتی كه مصوبه اخير كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي، در جلسه علنی تصویب شود، از امسال برای هر نخ سیگار تولید داخلی 10 تومان، برای هر نخ سیگار تولید مشترك (ایرانی و خارجی) 35 تومان و برای هر نخ سیگار وارداتی 50 تومان به‌عنوان مالیات در نظر گرفته شده است كه اين امر، سبب گران شدن سیگار و كاهش مصرف آن می‌شود.

معاون كل وزارت بهداشت اظهار داشت: برخی از مخالفان این مصوبه با اين توضیح كه افزایش مالیات و گران شدن سیگار، افزایش قاچاق را بدنبال خواهد داشت، با این كار مخالفت كردند.

او افزود: لابی‌های تولیدكنندگان و واردكنندگان دخانیات در همه دنیا بسیار قوی است اما نباید به خاطر منافع این افراد، سلامت مردم را به خطر اندازیم.

حريرچي، با اعلام اينكه مصرف سیگار، شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان است اظهار داشت: سالانه بین 55 تا 65 میلیارد نخ سیگار در ايران، مصرف می‌شود و بر اساس آمارهای مختلف بین 20 تا 40 درصد آن سیگار قاچاق است. همچنين، سالانه بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بر اثر مصرف دخانیات به كشور تحمیل می‌شود.

به گفته اين مقام مسئول، كشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریكا، مهم‌ترین تولیدكنندگان سیگار در دنیا هستند و حتی در اوج تحریم‌ها تولید و عرضه سیگار به ایران را كاهش ندادند .

حريرچي گفت: اين كشورها، تلاش می‌كنند كه مواد دخانی از جمله سیگار با قیمت ارزان‌تر و میزان بیشتر در كشورهای مختلف از جمله ایران مصرف شود.

قائم مقام وزير بهداشت گفت: سالانه 10 هزار میلیارد تومان، صرف خرید سیگار در ايران، می‌شود که این رقم معادل یک درصد از درآمد ناخالص ملی است.

مجله آشنايي با سرطان

به گفته حريرچي، هفت میلیون و 700 هزار نفر در كشور سیگاری هستند و حدود 600 هزار نفر نیز در معرض دود سیگار قرار دارند كه 50 درصد آنها كودكان هستند. 90  درصد موارد سرطان در مردان و 80 درصد سرطان در زنان به علت مصرف سیگار است. مصرف دخانيات،  يكي از عوامل شايع مرگ و مير در دنياست و در كشورهاي كم درآمد، ٤٠ درصد از درآمد كل كشور، صرف سيگار مي شود.

کد خبر 331079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha