همشهری آنلاین: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به معرفی پنج گونه جانوری که در معرض خطر جدی انقراض قرار دارند، پرداخته است.

۵ گونه در معرض خطر جدی انقراض

به گزارش ایسنا، در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت عناوین 4898 گونه به شدت در معرض خطر انقراض ذکر شده است. به این مفهوم که آن‌ها همچنان در حیات وحش وجود دارند اما به دلیل کاهش شدید جمعیت‌شان در معرض فزاینده انقراض هستند.

برخی از گونه‌های در معرض خطر جدی انقراض در جهان شامل موارد زیر می‌شوند:

1- لمور بامبوی طلایی: این جانور در جنگل‌های مرطوب و باتلاق‌های جنوب شرق ماداگاسکار مشاهده می‌شود. روند فعلی جمعیت لمور بامبوی طلایی رو به کاهش است. این جانور بومی ماداگاسکار به دلیل افزایش فعالیت‌های انسانی در این منطقه، زیستگاه خود را از دست داده‌ است. در مجموع تنها 630 از این جانور در جهان وجود دارد که با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

2- لاک‌پشت پوزه عقابی: این گونه جانوری در آب‌های استوایی و نیمه استوایی اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس مشاهده می‌شود. همچنین جمعیت آن‌ها رو به کاهش است. جمع‌آوری تخم این لاک‌پشت‌ها، تجارت لاک آن‌ها و از بین رفتن زیستگاه‌شان به دلیل آلودگی از جمله عوامل کاهش تعداد آن‌ها به حساب می‌آید.

3- پولک پوست (پانگولین) سوندا: محل زندگی پولک پوست سوندا در مناطق جنگلی برخی کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله میانمار، تایلند، ویتنام و کامبوج است. تعداد این گونه جانوری در جهان رو به کاهش است همچنین شکار آن‌ها برای بهره بردن از گوشت‌شان عامل کاهش جمعیت این جانوران به حساب می‌آید. در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد این جانوران وجود ندارد زیرا مطالعه در مورد آنها به دلیل ماهیت شبروی و مرموزشان سخت است.

4- دارکوب عاج منقار: این پرنده در اصل در جنگل‌های با درختان سخت چوب و کوهستانی آمریکا و کوبا زندگی می‌کند. از دست رفتن زیستگاه آن‌ها بر اثر قطع درختان و شکار بی‌رویه موجب شد تا روند جمعیتی دارکوب‌های عاج منقار کاهش پیدا کند.

5- کرگدن جاوه‌ای: محل زندگی این جانوران مناطق جنگلی اندونزی و ویتنام است. شکار کرگدن‌های جاوه‌ای به منظور خرید و فروش شاخ‌هایشان آن‌ها را با تهدید انقراض رو به ‌رو کرده است. کرگدن‌های جاوه‌ای در چندین کشور دیگر در منطقه جنوب شرق آسیا از جمله میانمار، تایلند و کامبوج نیز دیده شده‌اند اما کاهش بی‌وقفه جمعیت، تعداد آن‌ها را به کم‌تر از 50 راس رسانده است.

کد خبر 330975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha