درحالی‌که خبر قتل بی‌رحمانه ستایش ۶ساله در ورامین هنوز در شبکه‌های مجازی و سایت‌های اینترنتی در حال انتشار است، کیلومترها آنطرف‌تر و در شهرستان نی‌ریز استان فارس نیز قتل هولناک ستایش ۶ ساله‌ای دیگر، مردم منطقه را شوکه کرده است.

دختر بچه ۶ ساله

اين جنايت ظهر چهارشنبه، 25فروردين‌ماه رخ داد و اين بار دختربچه‌اي ايراني قرباني جنايت بود. آن روز صبح، مادر ستايش كوچولو مثل هر روز دست دخترش را گرفت تا او را به مهد كودك ببرد. آنها در روستايي حوالي ني‌ريز زندگي مي‌كردند و مهدكودك با خانه‌شان فاصله چنداني نداشت. به همين دليل ظهر كه مي‌شد، ستايش 6ساله به تنهايي به خانه برمي‌گشت. اما آن روز مادر ستايش هر چه منتظر ماند از دخترش خبري نشد. زن جوان كه نگران شده بود با مهدكودك تماس گرفت و وقتي شنيد كه ستايش ساعتي قبل آنجا را ترك كرده، نگراني‌اش بيشتر شد. او كه حدس مي‌زد دخترش در بين راه به خانه اقوام رفته، به جست‌وجو پرداخت اما كسي دختربچه را نديده بود. حدود ساعت 4بعدازظهر، وقتي همه جست‌وجوها براي يافتن ردي از دختربچه به بن‌بست رسيد، خانواده ستايش راهي اداره پليس شدند و درخواست كمك كردند.

تيمي از مأموران پليس آگاهي براي يافتن ردي از دختربچه گمشده دست‌به‌كار شدند. همه‌‌چيز از اين حكايت داشت كه دختربچه ربوده شده است. اما چه‌كسي دست به اين آدم‌ربايي زده بود؟ طولي نكشيد كه مأموران پليس به فردي مظنون شدند. مردم روستا مي‌گفتند كه اين فرد كارهاي خلاف مي‌كند و حتي قبلا هم دست به جنايت زده است و شك ندارند كه ربودن ستايش كار او بوده است. به اين ترتيب مرد جوان دستگير و به اداره پليس منتقل شد اما در بازجويي‌ها گفت كه بي‌گناه است.

در ادامه تحقيقات، شواهدي به‌دست آمد كه بي‌گناهي مظنون پرونده را ثابت مي‌كرد اما مأموران پيش از اينكه او را آزاد كنند، بررسي‌هاي مخفيانه‌اي را در روستا براي يافتن ردي از ستايش شروع كردند. از آنجا كه چند‌ماه قبل‌تر و در آن حوالي زن و شوهري دختربچه‌اي را پس از خروج از مهدكودك دزديده و طلاهايش را به سرقت برده بودند، اين فرضيه كه فردي ستايش را براي سرقت طلاهايش دزديده‌‌ است، مدنظر قرار گرفت.

اين فرضيه وقتي قوت يافت كه خانواده دختربچه گفتند كه او يك جفت گوشواره طلا همراهش بود. مأموران در اين مرحله از تحقيقات به سراغ چند طلافروشي كه در اين روستا و روستاهاي اطراف بود رفتند؛ چرا كه حدس مي‌زدند سارق پس از سرقت طلاهاي ستايش، براي فروش آنها به طلافروشي رفته است. آنها در يكي از طلافروشي‌ها به اطلاعاتي درباره مرد جواني دست يافتند. صاحب طلافروشي گفت: چند ساعت قبل مرد جواني يك جفت گوشواره بچگانه را براي فروش آورد. او فاكتور خريد نداشت و گفتم كه بدون فاكتور گوشواره‌ها را نمي‌خرم. اما يكي از مشتريان كه داخل مغازه‌ام بود، با ديدن اين مرد گفت كه او و طايفه‌اش را مي‌شناسد و حتما برايش مشكلي پيش آمده كه مي‌خواهد گوشواره دخترش را بفروشد. با ضمانت اين فرد، گوشواره‌ها را به مبلغ 255هزار تومان خريدم و او از مغازه خارج شد.

ماموران گوشواره‌هاي فروخته شده را به خانواده ستايش نشان دادند و آنها تأكيد كردند كه گوشواره‌ها متعلق به دخترشان است. با اين اطلاعات، تيم تحقيق كه به يك قدمي حل اين معما رسيده بود، جست‌وجو براي دستگيري فروشنده طلاها را شروع كرد. اطلاعات به‌دست‌آمده نشان مي‌داد كه اين مرد جواني كارگر، 33ساله، متاهل و پدر 2فرزند است كه در همسايگي خانواده ستايش زندگي مي‌كند. بررسي‌ها نشان مي‌داد كه او از روستا خارج شده و كسي از وي خبر ندارد اما مأموران با كمين در ورودي روستا، مرد جوان را حدود ساعت ٣ بامداد پنجشنبه و 16ساعت پس از ناپديد شدن ستايش كوچولو درحالي‌كه قصد ورود به روستا را داشت، دستگير كردند.

مرد جوان در بازجويي‌هاي اوليه مدعي شد كه بي‌گناه است اما پس از 30دقيقه، لب به اعتراف گشود و پرده از قتل بي‌رحمانه دختربچه 6ساله برداشت. او گفت: ظهر بود كه ستايش را در نزديكي خانه‌شان ديدم. همان لحظه وسوسه شدم و با گفتن اين جمله كه با تو كار دارم، وي را به داخل خانه‌ام كشاندم. بعد دست و پا و دهان كودك را بستم و چادري دورش پيچيدم و او را به كوه‌هاي اطراف بردم. در آنجا با سرقت گوشواره‌هايش و اجراي نقشه‌ام، وي را به قتل رساندم و جسدش را دفن كردم. به گفته محمدصادق رفيعي، دادستان ني‌ريز، پس از اعترافات تكان‌دهنده قاتل سنگدل، مأموران راهي محل جنايت شدند و به اين ترتيب جسد دختربچه از زير خاك بيرون كشيده شد. اين در حالي است كه تحقيقات تكميلي درخصوص اين پرونده ادامه دارد.

  • ادامه واكنش‌ها به قتل ستايش كوچولو در ورامين

قتل ستايش، دختر 6ساله افغان به‌دست همسايه 17ساله‌شان در خيرآباد ورامين بازتاب گسترده‌اي به‌دنبال داشت. حالا پليس از ادامه تحقيقات در اين‌باره خبر داده و مقامات نيز ضمن ابراز همدردي با خانواده ستايش كوچولو، از برخورد با عامل جنايت سخن مي‌گويند. تا چند روز پيش هيچ‌يك از مقامات پليس واكنشي نسبت به اين خبر هولناك نشان نداده بودند اما فرمانده انتظامي شرق استان تهران روز گذشته در اين باره گفت:

«‌پليس خواهان اشد مجازات براي متهم است.» سرهنگ ناظري ادامه داد: «روز 22فروردين‌ماه و همزمان با اعلام خبر ناپديد شدن ستايش به پليس، تيمي ويژه از زبده‌ترين كارآگاهان پليس آگاهي شرق استان تهران در كوتاه‌ترين زمان ممكن به سرنخ‌هايي دست يافتند و فرداي آن روز موفق شدند پسري 17ساله كه در همسايگي خانه پدري ستايش زندگي مي‌كرد و خانواده او با خانواده ستايش رفت‌وآمد داشتند را به‌عنوان قاتل شناسايي كنند.»

وي افزود: «متهم در مقر پليس به قتل دختر 6ساله اعتراف كرد و رسيدگي به اين پرونده در جريان است.» فرمانده انتظامي شرق استان تهران ادامه داد: «پس از اين حادثه از خانواده اين دختربچه دلجويي شد و اين حادثه براي ما بسيار تلخ بود.» در همين حال ابوالقاسم مرادطلب، دادستان ورامين نيز با تاكيد بر رسيدگي ويژه و خارج از نوبت به پرونده قتل دختربچه 6ساله افغان گفت كه متهم 17ساله پرونده به‌دليل اينكه كمتر از 18سال سن دارد، به كانون اصلاح و تربيت تحويل داده شده است و دستگاه قضا منتظر اظهارنظر پزشكي قانوني درخصوص اين اتفاق است.

وي افزود: به محض اعلام نظر پزشكي قانوني حداكثر ظرف 2روز پرونده جهت رسيدگي نهايي به دادگاه كيفري يك استان تهران ارجاع داده خواهد شد. از سوي ديگر استاندار تهران نيز از صدور دستور ويژه به همه دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي استان براي پيگيري حادثه قتل دختر 6ساله افغان در ورامين خبر داد.

وي همچنين به خانواده مقتول قول داد كه اين قضيه به‌صورت جدي پيگيري شود. هاشمي همچنين از ايرانيان و اتباع افغان ساكن در منطقه دعوت به حفظ آرامش كرد. شهيندخت مولاوردي، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده نيز در پيامي گفت: « عرض تسليت و ابراز همدردي با خانواده ستايش كمترين كاري است كه مي‌توان انجام داد.» در همين حال سيدحسين نقوي حسيني، نماينده ورامين نيز به اين خبر واكنش نشان داد و گفت: «قتل ستايش را مطابق قوانين جمهوري اسلامي ايران دنبال مي‌كنيم و هيچ تفاوتي بين اتباع ايراني و اتباع خارجي وجود ندارد.»

کد خبر 330942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha