مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت میزان استاندارد نمک، قند و چربی در موادغذایی و نوشیدنی‌ها را اعلام کرد و گفت: این استانداردها باید در صنایع غذایی و در الگوی مصرفی مردم رعایت شود.

به گزارش فارس، زهرا عبداللهی در رابطه با برنامه‌های تغذیه‌ای در سال 95، گفت: برنامه‌های سال گذشته باید به صورت مداوم ادامه پیدا کند که مهمترین آن اصلاح الگوی مصرف و کاهش میزان قند، نمک و چربی در سبد تغذیه مردم است. علت اجرای این برنامه و پیگیری آن وجود بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت، بیماری قلبی و اضافه وزن است که مشکل عمده‌ای شده است.

وی ادامه داد: مهمترین علت افزایش این بیماری‌ها تغییر الگوی غذایی مردم است به طوری که کمتر سبزی و میوه می‌خورند و در مقابل غذاهای سرخ کردنی، فست‌فود، نوشابه‌های گازدار و به میزان بالایی قند، نمک و چربی در طی روز مصرف می‌کنند.

عبداللهی با تأکید بر اینکه باید برنامه و سیاست‌ها در سال 95 به گونه‌ای دنبال شود که مصرف قند، نمک و چربی در سبد غذایی مردم کاهش یابد، گفت: علاوه بر انجام کارهای آموزشی در طرح تحول سلامت نیز کارشناسان تغذیه در اولین سطح ارائه خدمت با ارائه آموزش و مشاوره تغذیه به کار گرفته شدند و در کنار آموزش فردی و گروهی به صورت مداخله‌محور سطح جامعه تحت پوشش خود را آموزش دادند.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: با صنایع غذایی نیز وارد کار شدیم تا محصولاتی تولید شود که سلامت محور بوده کم قند، کم‌ نمک و چربی کمی داشته باشد به همین دلیل ستاد ملی کاهش مصرف نمک، قند و چربی تشکیل شد و استانداردهای محصولات غذایی و نوشیدنی بازنگری شد.

وی افزود: به این ترتیب استاندارد قند نوشابه 10 درصد باید کاهش پیدا کند و استاندارد نمک در نان، پنیر، دوغ و انواع سس‌ها نیز باید تغییر کند. هم اکنون نمک موجود در نان از 2.3 درصد در فاز اول به 1.8 درصد و در فاز دوم به 1.6 درصد کاهش پیدا کرد اما باید به کمتر از یک درصد کاهش یابد چرا که این رقم تصویب شده و باید حتماً اجرا شود.

عبداللهی گفت: استاندارد انواع آبمیوه‌ها، میزان افزودنی در نوشیدنی‌های صنعتی و میزان قند در نوشابه‌های گازدار باید کمتر شود. این روند ادامه پیدا می‌کند تا استانداردهای غذایی و نوشیدنی بازنگری شده و چون اولویت مهم ما است حتماً دنبال می‌شود.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مورد استاندارد چربی نیز، گفت: در این زمینه بر بهبود فرمالیسیون و اسید چرب ترانس بسیار کار شد و باید میزان آن به صفر برسد در حالی که اکنون کمتر از 2 درصد است اما باید صفر شود و صنایع روغن موظفند تا پایان سال 95 میزان چربی را به زیر ترانس که همان صفر است برسانند.

کد خبر 330884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha