سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری دو - سید احمد واحدی: همه‌‌چیز از یک اتفاق کوچک شروع می‌شود؛ جریان‌ها و موج‌های فضای مجازی را می‌گویم؛ جریان‌هایی که بعضی‌هایشان مثبت، بعضی‌هایشان منفی و بعضی‌هایشان خیلی خیلی خجالت آور است.

ZOMBIE

  حمله دسته‌‌جمعي كاربران به صفحات اجتماعي آدم‌هاي مختلف و زد و خورد با آنان ازجمله اين آخري‌هاست؛ مثلا توي الكلاسيكو يك‌نفر گل مي‌زند و عادل فردوسي‌پور به طعنه چيزي در مورد همسرش مي‌گويد. بعد لشكر ايرانيان بداخلاق مجازي، اسب‌ها را زين مي‌كنند و بر اريكه نت مي‌تازند و مي‌رسند به صفحه طرف توي اينستاگرام و هر چه از دهانشان درمي‌آيد، نثارش مي‌كنند.

اين اتفاق خيلي جديد نيست. از اين دست اظهار فضل‌ها در صفحات اجتماعي غريبه‌ها زياد ديده‌ايم؛ از داور بازي ايران و آرژانتين گرفته تا مسي و... . بعضي از اين جماعت هموطن كه به غريب‌كشي كفايت نكرده و خودنمايي توي صفحات اجتماعي خارجي‌ها ارضايشان نمي‌كند گاه‌گداري هم با هجوم به پيج آدم معروف‌هاي هموطن حرف‌هاي نزده متعفنشان را حواله خودي مي‌كنند.

در شرايطي كه همه دنيا سعي مي كنند به وسيله ابزارهاي جديد ارتباطات به توسعه اخلاقيات و روابط انساني كمك كنند، براي خيلي از ما خجالت‌آور است كه ببينيم يكسري هموطن باري به هر جهت با دامن زدن و بزرگ كردن يك رذيلت اخلاقي دارند آبروي خودشان و ما و كشوري كه مهد تمدن و انسان دوستي و فضايل اخلاقي بوده و هست را مي‌برند و فرهنگ ايراني و اسلامي ايرانيان مسلمان را طور ديگري نمايش مي‌دهند. البته اين خيلي عجيب نيست. همه جاي دنيا بوده كه يك عده آدم لاابالي، با و بي‌آنكه خود بخواهند ملتي را بدنام كرده‌اند. اتفاق عجيب وقتي مي‌افتد كه كسي كه هيچ بدي‌اي به ما نكرده و عملش هيچ تأثيري در خوشبختي و بدبختي ما نداشته مورد غضب ما واقع شود.

من از آدم‌هايي هستم كه مي‌توانم خودم را به آن راه بزنم و بگويم از اين اتفاق ناراحت نيستم. اصلا برايم مهم نيست كه يك مشت هموطن بي‌اصل و نسب دارند به جاي من در فضاي مجازي دنيا نقش بازي مي‌كنند. اصلا مهم نيست كه قرار است چه بر سر نگاه آدم‌هاي آن ور آب نسبت به ما ايراني‌ها بيايد، حتي سعي نمي‌كنم با دادن القابي مثل تماشاگرنما و كاربرنما و ايراني‌نما صورت مسئله را پاك كنم. چيزي كه براي من مهم است زندگي شخصي و اجتماعي اين آدم‌هاي نسبتا تحصيل‌كرده امروزي است. كسي كه خود را مجاز مي‌داند به‌راحتي در مورد يك غريبه قضاوت كند و بي‌دليل توهين كند، فردا توي خانه به‌خودش اجازه مي‌دهد خيلي راحت بر سر همسر و فرزندانش داد بكشد و فحش بدهد و حرف ركيك بزند يا توي خيابان به هر كسي كه دوست دارد بپرد و يقه‌اش را بگيرد. من از اين قسمت ماجرا مي‌ترسم؛ از توحشي كه قرار است اين آدم‌هاي واقعي دنياي مجازي توي زندگي‌ام منتشر كنند. من مي‌ترسم زامبي‌هاي اينستاگرام آدم معروف‌‌‌ها كم‌كم پايشان به جامعه باز شود. من از ديدن زامبي‌هاي مجازي در زندگي واقعي مي‌ترسم.

کد خبر 330306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha