دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی خاقانی روز چهارشنبه اول اردیبهشت در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود.

خاقانی

در نگاه اول سخن گفتن از مولانا و خاقانی در کنار هم، دشوار به نظر می‌رسد. به جهت تفاوت‌های بنیادینی که در وجوه گوناگون میان این دو شاعر بزرگ وجود دارد، شاید به نظر نرسد که خاقانی یکی از تاثیر‌گذارترین سخنوران بر شعر مولاناست. ردپای شعر و اندیشه ‌ی خاقانی را هم در غزل‌های مولوی و هم در مثنوی معنوی می‌توان مشاهده کرد. از اشاره‌ی صریح مولانا به شعر و نام خاقانی گرفته تا تاثیر‌پذیری‌های مستقیم و غیرمستقیم. انس مولانا با شعر خاقانی تا حدی بوده است که گاهی ابیاتی از خاقانی بی‌هیچ تغییری برزبانش جاری شده و در شعرش نشسته است. همچنین درباره‌ی موسیقی شعر، ردیف و قافیه، صور خیال و روش بیان، می‌توان نمونه‌هایی از نگاه مولانا به خاقانی را نشان داد.

دوازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی خاقانی در روز چهارشنبه اول اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ به بررسی «نگاه مولانا به خاقانی» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر محمدجواد اعتمادی، مولوی‌پژوه و محقق ادب فارسی، در مرکز فرهنگی شهرکتاب خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و در این درس‌گفتار نمونه‌ها و حضور خاقانی در جهان شعری مولانا بیان می‌شود.

کد خبر 330272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha