همشهری آنلاین: ناسا از اثرات عجیب تغییرات جوی و گرم شدن زمین بر این سیاره خبر داده که مقابله با آنها کار بسیار دشواری است.

تأثیر عجیب گرمایش جهانی بر محور قطبی زمین

به گزارش مهر، تازه‌ترین یافته‌های جوی دانشمندان آژانس فضانوردی آمریکا نشان می‌دهد که گرمایش جهانی زمین در حال ایجاد تغییراتی در سمت و سوی حرکت لرزش محور قطبی زمین است.

بر اساس یک فرآیند کاملا طبیعی، زمین در محور قطبی خود دارای حرکت لرزش مانندی است که اکنون و به واسطه ذوب شدن یخ‌های قطبی زمین و به دنبال آن تغییر فاحش در توزیع وزن زمین، تغییراتی در سمت و سوی آن شکل گرفته است.

به بیان دیگر باید گفت قطب شمال و حرکات لرزشی محور قطبی سیاره ما با تغییراتی عجیب روبه‌رو شده است.

این تحقیقات به جهت اهمیت قابل توجهی که داشته‌اند در نشریه Science Advances به چاپ رسیده است.

نکته حیرت‌انگیزی که این تحقیقات نشان می‌دهد گویای آن است که حرکات لرزشی محور قطبی زمین که همواره در حال تغییر مسیر اندک به سمت کانادا بوده است حالا و طی قرن ۲۱ روی به سمت انگلیس گذاشته است.

دانشمندان و مسیریاب‌ها از سال ۱۸۹۹ و با استفاده از ابزارهای فوق حساس هر دوره، اقدام به اندازه‌گیری دقیق قطب حقیقی زمین و حرکت لرزشی محور آن کرده‌اند.

دانشمندانی که در این پروژه تحقیقاتی حضور داشته‌اند معتقدند که چنین تغییر جهتی در نوع خود بسیار چشمگیر است.

در حالی که برخی دانشمندان از بی‌خطر بودن این تغییر جهت خبر می‌دهند اما از نگاه بسیاری نیز این روند معنای خاصی دارد به طوری که یکی از دانشمندان دانشگاه آریزونا معتقد است، این تحقیقات نشان می‌دهد انسان‌هایی که در آینده در زمین زندگی می‌کنند تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت. 

کد خبر 330021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha