شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

نیلوفر قدیری: ۳ سال پیش وقتی موج افشاگری‌های اطلاعاتی درباره افراد و شرکت‌ها در جهان آغاز شده‌ بود و حتی به ایمیل‌های شخصی مقام‌های اطلاعاتی و سیاسی غرب هم رسید

اوراق پاناما

مشتریان شرکت پانامایی موساک فونسکا در مکاتباتی از مدیران این شرکت پرسیدند، آیا جای اطلاعات آنها امن است؟ آیا احتمال نفوذ و افشاگری وجود دارد؟

مديران اين شركت پانامايي در پاسخ اطمينان دادند كه نحوه طبقه‌بندي اطلاعات مشتريان اين شركت از ضريب امنيتي بالايي برخوردار است و احتمال هك و افشاي آن وجود ندارد. اما اين ابراز اطمينان پوچ از آب درآمد. هفته گذشته 11.5ميليون سند از اسناد و اطلاعات اين شركت پانامايي در ده‌ها رسانه جهان به‌طور همزمان منتشر شد. اسنادي كه نشان مي‌داد در 40سال گذشته چه كساني از اين شركت براي فرار مالياتي و پنهان كردن دارايي و پولشويي استفاده كرده‌اند.

اين بمب خبري هم تلفات آني داشت هم لرزشي در اعماق سيستم مالي و اقتصادي جهان ايجاد كرد كه تبعات آن بعدا معلوم مي‌شود. در ميان ميليون‌ها برگ سند افشا شده از اين شركت كه در نتيجه يك سال كار مشترك تحريريه‌هاي خبري 100رسانه جهان اكنون در دسترس عموم قرار گرفته، نام صدها مقام سياسي، مدير تجاري، ستاره سينما و فوتبال ديده مي‌شود؛ از نزديكان پوتين و شي‌جين‌پينگ رهبران دنياي شرق تا پدر ديويد كامرون و خود نخست‌وزير ايسلند كه نماد پاكدستي و شفافيت در غرب به حساب مي‌آمدند. 2روز بعد از انتشار اين اسناد، نخست‌وزير ايسلند را ديگر به اتاق كارش راه ندادند. در انگليس كامرون نخست‌وزير هر روز مجبور است درباره ارتباطش با شركت پدرش توضيح بدهد و در سطح جهاني، نهادهاي نظارتي و بازرسي بين‌المللي از ناكارآمدي خود شرمنده شده‌اند.

فضاي بدبيني به سيستم حاكم بر اقتصاد جهاني كه از سال2008 با بحران دومينووار آغاز شد، اكنون تشديد شده‌است. اعتراف و اعتراض به نابرابري اجتماعي پررنگ‌تر شده و ديگر هيچ نهاد و عهد و پيمان بين‌المللي اقتصادي به ديده اعتماد نگريسته نمي‌شود. اكنون از نظر افكارعمومي هر قانوني را مي‌توان دور زد، هر سياستمداري مي‌تواند فاسد باشد و هر زمان بايد منتظر افشاگري تازه‌اي بود.

كاري كه بمب‌گذاران انتحاري و جنگ‌هاي جهاني نتوانستند بكنند، حالا افشاي اطلاعات و انتشار آزاد اعداد و ارقام و اسامي به‌راحتي در حال انجام آن هستند. تفاوت اما در اين است كه براي مواد منفجره و بمب و موشك ممكن است بتوان سنگر و دفاع ايجاد كرد اما اين بمب، يك بمب ضدسنگر است. حتي در چين كه با ديوار بلند سانسور تلاش شده تا نام و نشاني از عبارت «اسناد پاناما» براي كاربران اينترنت در اين كشور باقي نماند، مردم از وجود نام داماد رئيس‌جمهور در فهرست اسناد فرار مالياتي شركت پانامايي بي‌خبر نيستند. اگر چه جزئيات آن را نمي‌دانند.

در آمريكا در همين روزهاي اخير معلوم شده كه ده‌ها شركت شبيه موساك فونسكاي پانامايي در كسب‌وكار فرار مالياتي در ايالت‌هاي مختلف آمريكا مشغول هستند. رسانه‌هاي آمريكايي اين را مايه شرم كشورشان خوانده‌اند. اين افشاگري‌ها در نتيجه تحليل و بررسي اين ميليون‌ها برگ سند ممكن است بازهم ادامه پيدا كند.

ممكن است اين افشاگري مانند افشاگري ويكي‌ليكس درباره ديپلماسي معيوب آمريكايي يا افشاگري اسنودن درباره جاسوسي گسترده نهادهاي اطلاعاتي آمريكا، بعد از مدتي به فراموشي سپرده شود اما پيامدهاي آن‌كه بي‌اعتمادي به سياستمداران و نظام مالي حاكم بر جهان و بي‌عدالتي ناشي از آن است، هرگز فراموش نمي‌شود. اين رويداد نشان داد اطلاعات را ديگر با هيچ ابزاري در هيچ سنگري نمي‌توان پنهان كرد.

کد خبر 329993

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha