چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، دیروز در نشست ویژه‌ای با فرماندهان ارشد ستاد مشترک ارتش در مورد استراتژی نظامی این کشور برای مقابله با گروه تروریستی داعش و گزینه‌های پیش رو برای ایجاد تغییر در آن تشکیل جلسه داد تا شاید با انجام اصلاحاتی از انتقادها در مورد عملکرد ضعیفش در مبارزه با داعش رهایی پیدا کند.

جهان نشست

اوباما ديروز پيش از برگزاري اين جلسه در كاخ سفيد در ميان خبرنگاران حاضر شد و اعلام كرد دولتش به‌دنبال راهي است تا بتواند اقدامات نظامي خود در مبارزه با گروه داعش را افزايش دهد. پيش از اين، هم در آمريكا و هم در ميان برخي كشورهاي اروپايي كه هم‌پيمانان آمريكا محسوب مي‌شوند، انتقادهاي گسترده‌اي در مورد عكس العمل ضعيف آمريكا در برابر گسترش داعش در عراق، سوريه و شمال آفريقا مطرح شده بود. جلسه اخير را كه 7‌ماه پيش از پايان دوره رياست‌جمهوري اوباما برگزار مي‌شود، مهم‌ترين قدم او براي پايان دادن به اين انتقادها تلقي كرده‌اند.

اوباما كه از ابتدا در سال 2008با وعده خروج نيروهاي نظامي آمريكا از افغانستان و كشورهاي خاورميانه وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شد، اكنون با ادامه حيات پديده تروريستي داعش، ناچار به تغيير سياست خود شده تا شايد بتواند آنچه او «تهديد امنيتي داعش» عليه آمريكا مي‌خواند را كنترل كند. او ديروز گفت:‌ «همانطور كه شاهد آن هستيم، از تركيه تا بلژيك، داعش همچنان توانايي دست زدن به حملات بزرگ تروريستي را دارد، بنابراين با استفاده از هماهنگي‌هاي ديپلماتيك، اطلاعاتي و نظامي بايد براي مهار و سپس شكست اين گروه اقدام كرد.»

2‌ماه پيش، رسانه‌هاي آمريكا تصميم اوباما براي جايگزيني ژنرال جوزف ووتل به جاي ژنرال لويد آستين به‌عنوان فرمانده ستاد فرماندهي مركزي آمريكا را نخستين نشانه از تمايل او براي انجام تغييرات در استراتژي نظامي آمريكا در مقابله با داعش دانستند. اين مركز فرماندهي كه در اروپا مستقر است مسئوليت هدايت عمليات نظامي آمريكا در اروپا، خاورميانه و آسيا را برعهده دارد. آستين را عامل اصلي دست‌كم گرفتن تهديد امنيتي داعش در سياستگذاري‌هاي نظامي آمريكا از 2سال پيش دانسته‌اند. در پاييز 2014، آمريكا به همراه ائتلافي متشكل از كشورهاي اروپايي و آسيايي اعلام كردند عليه داعش متحد شده اند؛ اتحادي كه به‌رغم انجام حملات هوايي به پايگاه‌هاي اين گروه در عراق و سوريه، همچنان در از بين بردن داعش موفق نبوده است.

جزئياتي از نشست اوباما با فرماندهان ارشد پنتاگون منتشر نشده اما او پيش از جلسه اشاره كرد كه يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي آمريكا قطع ارتباط ميان دو پايتخت داعش در سوريه و عراق، يعني شهرهاي رقه و موصل، و همچنين محدود كردن گستره عملياتي اين گروه به اين شهرها خواهد بود. شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان ديروز به نقل از مقام‌هاي ارشد پنتاگون خبر داد كه اعزام گروه‌هاي جديد از نيروهاي ويژه آمريكا به خاك سوريه، يكي از موضوعات مورد بحث در اين جلسه بوده است.

آمريكا در حال حاضر 50نيروي ويژه در منطقه تحت كنترل كردها در شمال شرق سوريه مستقر كرده است. در عراق اما دولت حيدر العبادي با ورود دوباره نيروهاي نظامي آمريكا به اين كشور مخالف است. ديروز رسانه‌هاي آمريكايي از شروع حملات آنلاين اين كشور عليه داعش خبر دادند. تعطيل‌كردن حساب‌هاي كاربري اين گروه بخشي از اين عمليات است.

درحالي‌كه گسترش فعاليت‌هاي داعش و نيروهاي طالبان در افغانستان باعث شده دولت آمريكا از تصميم خود براي افزايش تعداد نيروهاي نظامي رزمي آمريكايي در اين كشور خبر دهد، موضوع مقابله با داعش در عراق و سوريه نيز ممكن است در نهايت به ورود نيروهاي آمريكايي به اين دو كشور منجر شود؛ آنچه از آن به عبور اوباما از وعده‌هاي اوليه‌اش ياد مي‌شود.

کد خبر 329752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha