چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: الماس آبی De Beers Millennium Jewel ۴ که به تازگی با قیمت ۳۱.۸ میلیون دلار در حراجی به فروش رسیده‌است،‌به گفته متخصصان الماس یکی از معدود سنگ‌های قیمتی است که توانسته در بازار الماس تحولی بزرگ ایجاد کرده و رکوردی جدید به ثبت برساند.

الماس آبی

براساس گزارش CNN، اين الماس 10.10 قيراطي روز سه‌شنبه 6 آوريل 2016 در حراجي ساتبيز در هنگ‌كنگ به فروش رسيد، البته با عنوان بزرگترين الماس آبي بيضي‌شكلي كه در حراجي وجود داشت.

اين الماس در نهايت با قيمت 31.8 ميليون دلار به فروش رسيد و ركورد فروش گران‌قيمت‌ترين الماس فروخته شده‌ در آسيا را شكست. اما در كنار ارزش بالايي كه اين سنگ زيبا دارد، حقايق جالب توجهي نيز درباره آن وجود دارد كه دانستن آنها خالي از لطف نيست.

  • اين سنگ بخشي از بزرگترين سرقت الماس در جهان بود...تقريبا

اين الماس اولين‌بار در نمايشگاه جواهرات ميلنيوم سال 2000 در لندن رونمايي شد و توجه گروه‌هاي سارق محلي را به خود جلب كرد و پس از آن سرقتي بزرگ انجام گرفت،‌ اما پليس لندن آن را ناكام گذاشت. درصورتي كه اين سرق مسلحانه با موفقيت انجام مي‌گرفت، سارقان سنگ‌هاي قيمتي با مجموق قيمت 300 ميليون دلار به دست مي‌آوردند و اين سرقت به بزرگترين سرقت الماس در جهان تبديل مي‌شد. 

گفته مي‌شود اين سرقت بسيار حرفه‌اي برنامه‌ريزي شده‌بود،‌ سارقان راهي براي تضعيف شيشه محافظ سنگ‌ها يافته بودند و مسير‌هاي فراري در امتداد رودخانه براي خود طراحي كرده‌بودند. اگر ناشناسي پيش از آغاز سرقت به پليس هشدار نداده‌بود،‌ سارقان به احتمال زياد موفق به فرار مي‌شدند.

  • صنعت الماس شيفته الماس‌هاي آبي درخشان است

در نوامبر سال 2015 يك الماس آبي 12.03 قيراطي به نام ماه آبي به قيمت 48.4 ميليون دلار به فروش رسيد و اين سنگ به گران‌قيمت‌ترين الماسي كه تاكنون به فروش رسيده تبديل شد. همين ركورد جديد باعث شد صنعت الماس شيفته الماس‌هاي آبي شود و استخراج‌كنندگان را وادار سازد تا تعداد بيشتري از اين الماس‌ها را وارد بازار سازند.

در همين راستا،‌الماسي متعلق به هنرپيشه آمريكايي شرلي تمپل در اواخر ماه آوريل به حراج گذاشته خواهدشد. همچنين الماس اوپنهايمر آبي با وزن 14.62 قيراط به عنوان بزرگترين الماس آبي جهان در ماه مي به حراج گذاشته خواهد‌شد. بيشتر اين سنگ‌ها در بازارهاي خصوصي خريد و فروش مي‌شوند و تا پيش از اين تنها تعداد محدودي از افراد به حراجي‌ها مي‌آمدند. اما اين روند درحال تغيير است و مجموعه‌اي از رويداد‌هاي تكرار نشدني در بازار الماس‌ها درحال وقوع است.

  • قيمت بالاي آن به خاطر رنگ آبي است

الماس‌هاي رنگي معمولا در دسته الماس‌هاي كمياب قرار دارند، اما برخي از رنگ‌ها محبوب‌تر از ديگران هستند. الماس سرخ كمياب‌ترين نوع الماس است،‌تا حدي كه تا به امروز تنها 100 الماس سرخ در جهان شناسايي شده‌است. الماس آبي از نظر كمياب بودن در رتبه دوم قرار دارد. الماس‌هاي زرد نيز ارزش بالايي دارند، اما در سال‌هاي گذشته چندين معدن الماس زرد كشف شدند و از ميزان كميابي آنها كاسته شد. الماس‌هاي قهوه‌اي و خاكستري رايج‌ترين نوع الماس‌ها هستنداز اين رو از كمترين ارزش در ميان ديگر الماس‌ها برخوردارند.

  • حراجي‌ها محتاطند تا سنگ را نسوزانند

ارزش يك سنگ قيمتي مي‌تواند متناسب با واكنش و پذيرش افراد حاضر در حراجي‌ها كاهش يا افزايش پيدا كند. اگر سنگي بيش از اندازه شناخته‌شده باشد، ممكن‌است به شهرتي مخدوش و بدنامي ناخواسته دچار شود. ناتواني در فروش يك الماس ارزش آن را كاهش مي‌دهد. اگر تلاش براي فروش يك الماس بيش از حد باشد و در عين حال خريداري براي آن يافته نشود، به اصطلاح الماس مي‌سوزد. زيرا همه تصور مي‌كنند يك جاي كار اين سنگ مي‌لنگد.

  • درخشان و مجلل تنها صفت نيستند

الماس De Beers Millennium Jewel 4 با عنوان الماس آبي درخشان مجلل شناخته مي‌شود،‌ اما اين واژه‌ها چيزي فراتر از صفت هستند،‌اين واژه‌ها بخشي از سيستم امتياز‌دهي رنگي هستند كه متخصصان الماس را نسبت به ارزش هر سنگ آگاه مي‌سازد. اين واژه‌ها كمك مي‌كنند تا ميان ارزش يك الماس آبي با الماس آبي ديگر تفاوت ايجاد شود. اين طيف از آبي روشن تا آبي روشن مجلل و آبي تند مجلل و غيره ادامه دارد. آبي درخشان مجلل نوعي خاص از الماس است كه در طيف رنگي از بالاترين رتبه برخوردار است.

کد خبر 329681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha