سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

مریم رشدی: یکی از متداول‌ترین خورش‌ها در مناطق سردسیری کشور – به‌خصوص در ماه رمضان – خورش آلو و هویج است.

آلو

آلو به علت داشتن طعم ترش، در این غذا چاشنی مناسبی در کنار هویج شیرین  خواهد بود.

مواد لازم برای 6 نفر:
- گوشت خورشی 350 گرم
- هویج 500 گرم
- آلو بخارا 100 گرم
- پیاز، یک عدد
- شکر، یک قاشق سوپ‌خوری
- رب گوجه فرنگی، یک قاشق سوپ‌خوری
- پودر زعفران، یک قاشق چای‌خوری
- زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:
1 – ابتدا هویج‌ها را شسته و پس از پوست گرفتن، آنها را به صورت خلالی خرد کنید. سپس در تابه‌ای مقداری روغن بریزید و بگذارید روغن داغ شود. هویج‌های خلال شده را داخل روغن بریزید و سرخ کنید. پس از اینکه خلال هویج کمی تغییر رنگ پیدا کرد، شعله زیر تابه را خاموش کرده و تابه را کناری بگذارید.

2 – آلو بخاراها را داخل کاسه کوچکی خیس کنید و پس از شستن آنها، مقداری آب داخل کاسه‌ای بریزید و بگذارید آلوها خوب خیس بخورند.
نکته:  میزان آلو بستگی به ذائقه شما و افراد خانواده‌تان دارد؛ بنابراین می‌توانید مقدار استفاده از مواد لازم را – که ذکر شد – کمتر یا زیادتر کنید.

3 – پیاز را پوست بگیرید و پس از شستن، به صورت خلالی خرد کنید. سپس در قابلمه‌ای که برای طبخ خورش آماده کرده‌اید، مقداری روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. وقتی روغن داغ شد، پیاز را داخل آن بریزید و بگذارید سرخ شود. زردچوبه را هم به پیاز اضافه کنید.
از طرف دیگر در این فاصله زمانی، گوشت را بشویید و به اندازه مناسب برای خورش خرد کنید و سپس در مراحل پایانی سرخ شدن پیازها، به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تکه‌های گوشت در روغن تفت داده شوند. پس از آن زعفران را نیز اضافه کنید.

4 – مقداری آب جوش در قابلمه حاوی گوشت و پیاز داغ بریزید و در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا گوشت به طور کامل بپزد. بعد از حدود 45دقیقه و با پخت کامل گوشت، در قابلمه را بردارید و آلو بخارای خیس شده را به آن اضافه کنید.

 نکته:  شما می‌توانید آلوها را در ظرف دیگری به صورت جداگانه بپزید و پس از پخته شدن به گوشت اضافه کنید. با این حال روش پخت پیشنهادی - یعنی پختن به همراه گوشت – باعث طعم‌دار شدن خورش می‌شود.

5 – پس از اضافه کردن آلو، حدود 20 دقیقه دیگر حرارت دادن را ادامه دهید تا آلو بپزد. سپس هویج‌های خلال شده را به همراه شکر به مواد اضافه کنید.
 نکته:  مقدار شکر نیز مانند آلو به ذائقه شما بستگی دارد.

6 – در مرحله پایانی، رب را در تابه کوچکی به صورت جداگانه کمی سرخ کنید تا طعم خامی آن گرفته شود و سپس به مواد اضافه کنید. میزان حرارت شعله را کم کنید و بگذارید به مدت یک ربع دیگر جوش بزند. حالا دیگر خورش آماده است.

نکته:  اگر وقت شما تنگ است و می‌خواهید خورش زودتر آماده شود، می‌توانید پیاز و زردچوبه را در روغن داخل دیگ زودپز سرخ کرده و سپس گوشت را در مخلوط پیاز داغ و زردچوبه بریزید و بعد از کمی تفت دادن و اضافه کردن زعفران و مقداری آب، در دیگ زودپز را ببندید و بگذارید گوشت بپزد. پس از پختن گوشت، بقیه مواد یعنی آلو، هویج، شکر و رب را اضافه کنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه دیگر نیز بپزد.

کد خبر 32899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز