یک دستگاه دو، سه کیلویی ساده بیشتر نیست و توی هر خانه‌ای پیدا می‌شود، ولی خیلی راحت شما را برده خودش می‌کند

 جوری که وقتی چشمتان به عدد‌های روی صفحه کوچکش می‌افتد، دل‌شوره می‌گیرید، دست‌وپایتان را گم می‌کنید و دچار ترس می‌شوید و چیزی نمانده که پس بیفتید! ترازو به‌سادگی آب خوردن مي‌تواند احساس فرد را در مورد بدنش تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود از خودش متنفر شود. شما هم‌ چنین رابطه مسمومي با ترازو داريد؟ دنبال اين چهار نشانه در خودتان بگرديد.

1. روزي دو بار خودتان را وزن مي‌كنيد

وقتي یک‌بار خودتان را وزن كرديد، بهتر است ترازو را از جلوي چشم يا دستتان برداريد چون اگر 10 بار ديگر هم در طول روز خودتان را وزن كنيد، به هيچ اطلاعات تازه‌اي در مورد وزن يا روند كاهش آن نمي‌رسيد.
براي اينكه بهترين نتيجه را بگيريد، كافي است كه فقط یک‌بار در هفته روي ترازو برويد و عددي را كه نشان مي‌دهد در يك جدول يادداشت كرده يا روي نمودار ببريد.
در اين صورت مي‌توانيد اطلاعات واقعي در مورد روند كاهش وزن خود كسب كنيد و ببينيد كه خوب جلو رفته‌ايد يا خير.
وزن شما در طي يك روز يا در دو روز پشت سر هم ممكن است تا دو كيلو اختلاف داشته باشد كه کاملاً طبيعي است و به ميزان نمكي كه مصرف كرده‌ايد و اينكه آخرين بار كي دستشويي رفته‌ايد و اجابت مزاج داشته‌ايد و... بستگي دارد.
پس كنترل كردن مداوم وزن در طي يك روز يا وزن كردن روزانه كمك چنداني به لاغر شدن نمي‌كند و واقعاً هم معنادار نيست.

2. روي عددي كه ترازو نشان مي‌دهد بیش‌ازحد تمركز می‌کنید

عددي كه ترازوي شما نشان مي‌دهد فقط مشخص‌كننده وزني است كه از دست داده‌ايد يا به‌ دست آورده‌ايد، اما معيار صحيحي براي قضاوت در مورد كل رژيم شما نيست.
علتش هم اين است كه ترازو جزو وزن هيچ فاكتور ديگري را اندازه نمي‌گيرد و نمي‌تواند به شما نشان دهد كه طي هفته قبل چقدر آب، عضله يا چربي از دست داده‌ايد. ممكن است شما به دليل نوع رژيمی که دارید يا ورزشي كه انجام می‌دهید تا حدي افزايش بافت بدون چربي را تجربه كنيد كه نه‌تنها بد نيست بلكه بافت فعال بدنتان را افزايش داده و به‌مرور به نفع روند كاهش وزن شماست. افزايش توده چربي ممكن است چند صد گرم هم به وزن شما اضافه كند كه نه بد است، نه نگران‌كننده.
در عوض ممكن است روي ترازو برويد و ببينيد كه وزنتان چهار كيلو هم كم شده، اما فقط آب و عضله از دست داده باشيد.
پس به جاي تمركز بیش‌ازحد روي عددي كه ترازو نشان مي‌دهد حتماً از متر نواري هم براي گرفتن اندازه دور شكم، دور باسن، دور رانتان و... استفاده كنيد تا روند كاهش وزنتان ملموس‌تر شود.

 3. توي مغزتان هم يك ترازو نصب كرده‌ايد!

خانم‌ها و آقاياني كه رژيم مي‌گيرند تا حدي هم وسواسي مي‌شوند و بیش‌ازحد به وزنشان اهميت مي‌دهند. اگر خيلي به اين موضوع كه كي، كجا و چطور وزنتان را كم كنيد، فكر مي‌كنيد يا اگر مقدار وزني كه كم كرده‌ايد بیش‌ازحد ذهن شما را اشغال كرده و تمركزتان را گرفته، وقتش رسيده كه ترازويتان را گم‌وگور كنيد. مطالعات نشان داده كه كاهش وزن ماندگار، تدريجي است نه ناگهاني. پس اينكه امروز چند صد گرم، وزن اضافه يا كم كرده‌ايد، واقعاً ربطي به اينكه نتيجه رژيمتان چه مي‌شود، ندارد.
 
4. اصلاً خودتان را وزن نمي‌كنيد

حاضر نيستيد سراغ ترازو برويد و وزنتان را اندازه بگیرید و تا اسم ترازو مي‌آيد خوف مي‌كنيد و رنگ و رويتان مي‌پرد؟ بهتر است در تعاملتان با ترازو تجديدنظر كنيد! خيلي از افراد از اينكه ببينند طي چند ماه چقدر وزن اضافه كرده‌اند، مي‌ترسند و خيلي‌ها هم هستند كه بعد از كاهش وزن‌ديگر دلشان نمي‌خواهد روي ترازو بروند و ترجيح مي‌دهند يك نفس راحت بكشد.

درهرحال هر دو دسته ضرر مي‌كنند و ممكن است وقتي به خودشان بيايند كه 20 كيلو به وزنشان اضافه شده باشد. اگر لباس‌هايتان هنوز قالب تنتان است و در آن‌ها احساس خفگي نمي‌كنيد يا اگر وقتي راه مي‌رويد به‌راحتی نفس مي‌كشيد و قلبتان به تپش نمي‌افتد، مي‌توانيد هر ماه يا هر دو ماه یک‌بار خودتان را وزن كنيد؛ اما اگر پاسختان به اين سؤال‌ها منفي است، حتماً هفته‌اي یک‌بار روي ترازو برويد و هر بار عددي را كه ترازو نشان مي‌دهد، يادداشت كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند كه یک‌دفعه با چاقي بیش‌ازحد چشم تو چشم نشويد!

کد خبر 328934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha