یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

گزارشی خواندنی در مورد جنجالی‌ترین فیلم فضای مجازی که این روزها حسابی خبرساز شده است.

شکارچی

قصه‌ي پوشالي شاه مازندران و گنده لات‌هاي مجازي تمام شد. اما حالا موج تازه‌اي از اين اپيدمي قانون شكني و تهديد مسئولان به راه افتاده است.

متاسفانه اين بار طبل‌هاي توخالي مدعيان با ظلم و جور به حيات وحش نواخته شد. اسفند ماه امسال شروع شوك‌آوري داشت براي دوستداران محيط زيست و حيات وحش.

درست در اولين روز ماه اسفند، فيلمي در فضاي مجازي منتشر شد كه يك شكارچي متخلف در حالي كه دو قوچ وحشي را شكار كرده، بدون آنكه چهره‌اش را نمايش دهد براي مسئول محيط زيست منطقه رجزخواني مي‌كند. نكته‌ي تاثيرگذار و پر ابهام اين فيلم جايي است كه شكارچي ادعا مي‌كند اين نود‌وهشتمين شكارش بوده است!

  • شرح يك فيلم جنجالي

دو «كل» زبان بسته كنار هم روي زمين افتاده‌اند. اسلحه‌ي شكاري كاليبر 270 دوربين‌دار را شكارچي گذاشته روي لاشه‌ي خون‌آلود كل‌ها. اسلحه‌اي كه به خاطر قدرت تخريب، برد زياد و دوربين حرفه‌اي‌اش جواز نمي‌گيرد و غيرمجاز است. شكارچي دست به صحنه‌آرايي زده تا پرده‌ي نمايش رجزخواني‌اش تاثيرگذارتر شود.

دو«كل» بالغ كشتار شده را با پايه‌هاي چوبي، طوري برافراشته كه لاشه‌هاي اين گونه‌ي زيباي حيات وحش، بهتر به چشم بيايد و دل دوستداران حيات وحش بيشتر به درد آيد. شكارچي از همان اول در اين فيلم كوتاه هدفش را از اين معركه‌گيري مشخص مي‌كند. شروع مي‌كند به خط و نشان كشيدن براي مسئول حفاظت محيط زيست بوشكان بوشهر. او خطاب به مهرداد نوروزي مي‌گويد:«اومديم منطقه‌‌تون. اين همه منم منم مي‌زنيد من مي‌گيرم(دستگير مي‌كنم)، اين بدبخت‌ها رو (شكارچي‌هاي متخلف) اذيت مي‌كنيد. تو يه چارك هم نيستي كه بخواي من رو بگيري. با ٢٧٠ شكار منطقه‌‌ات رو نابود كردم و اين فيلم رو گرفتم كه بدوني اين نود‌وهشتمي است؛ واقعا. البته مي‌خواستم ميش‌ها رو بزنم كه دلم براي اونها سوخت، نه براي تو.»اين شرح كوتاهي از فيلم جنجالي‌اي است كه در چند روز اخير در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود.

  • زخم‌هاي كهنه‌ي متخلف

حسين دلشب، مدير كل محيط زيست استان بوشهر در رابطه با اين فيلم به سرنخ مي‌گويد:« 30/10/94. اين تاريخي است كه شكارچي متخلف با خون كل‌هاي وحشي روي تخته سنگ نوشته، طوري كه در فيلم هم مشخص باشد. از لحن صحبت كردن اين شكارچي كه به زبان محلي هم صحبت مي‌كند، معلوم است كه اين كار را تنها به خاطر خصومت با ماموران محيط زيست اين منطقه انجام داده است. منطقه‌ي بوشكان محيط‌بانان زبده و بسيار فعال و دلسوزي دارد.

واقعا محيط بانان اين منطقه را قرق كرده‌اند و اجازه نمي‌دهند حتي شكارچيان اسلحه‌هاي‌شان را روغن كاري كنند چه برسد به چكاندن ماشه. اقدامات مسئولان اين منطقه باعث شده كه بيشتر متخلفان قبل از اقدام به شكار دستگير شوند. تقريبا هيچ تخلفي از ديد محيط بانان بوشكان پنهان نيست. اين شكارچي هم به احتمال قوي از اقوام و يا آشنايان متخلفاني است كه به دام قانون افتاده است. شايد هم خودش از متخلفان و شكارچيان غير مجازي بوده كه به دست محيط‌بانان منطقه دستگير شده است.

به هر حال تحقيقات در رابطه با اين موضوع ادامه دارد و سرنخ‌هاي مهمي هم به دست آمده است. شكي نيست كه به زودي اين شكارچي، شناسايي و دستگير مي‌شود. اما موضوعي كه حائز اهميت است كينه‌توزي شكارچيان غيرمجاز اين منطقه با مسئولان محيط زيست است. تقريبا دو سالي مي‌شود كه هيچ جواز شكاري براي چهارپايان در اين منطقه صادر نمي‌شود. جمعيت چهارپايان وحشي در اين منطقه رو به كاهش است و اين تصميم سازمان، به موقع و بجاست. با اين وجود شكارچيان سودجو دست بردار نيستند و در اين دو سال بارها با محيط‌بان‌ها درگير شده‌اند. اما هر اقدام غير قانوني عليه حيات وحش اين منطقه در نطفه خفه شده است. اين فيلم شاهدي بر اين مدعاست. عصبانيت و خشم متخلفان را به خوبي نشان مي‌دهد.»

  • بلوف مي‌زند

جزئيات مهمي در اين فيلم ديده مي‌شود كه از ديد متخصصان محيط زيست دور نمانده است.« شواهدي به دست آمده كه احتمال مي‌دهيم اين شكار غيرمجاز در اين منطقه صورت نگرفته و شكارچي متخلف در منطقه‌اي ديگر اقدام به شكار كرده و صرفا به خاطر زير سوال بردن و تخريب روحيه‌ي محيط‌بانان دلسوز اين منطقه اقدام به راه انداختن اين نمايش وحشيانه كرده است. به هرحال تحقيقات متخصصان در اين زمينه با توجه به گونه‌هاي شكار شده و گونه‌هاي گياهان موجود در فيلم ادامه دارد و به زودي محل تخلف مشخص خواهد شد. نقطه تاثيرگذار اين فيلم تاسف‌بر انگيز جايي است كه متخلف ادعا مي‌كند اين نودوهشتمين شكاري است كه انجام داده. اين در حد يك ادعاي دروغين است و شكارچي بلوف مي‌زند.

اگر شكارچي متخلف توانسته بود 98 كل را شكار كند بدون شك براي ثابت كردن ادعايش مانند اين اقدام بي شرمانه دست به تهيه عكس و فيلم مي‌زد. مدير كل محيط زيست استان بوشهر در رابطه با جرائمي كه اين متخلف مرتكب شده است، مي‌گويد:«اين اواخر جرايم شكار افزايش يافته و برخورد با متخلفان هم جدي‌ تر پيگيري مي‌شود. شكارچيان غيرمجاز كه تخلفي مرتكب مي‌‌شوند علاوه بر جبران ضرر و زياني كه به حيات وحش وارد كرده‌اند، براساس تخلفي كه انجام داده‌اند از 3 ماه تا 3 ‌سال زنداني خواهند شد. از نظر حقوقي، سازمان محيط زيست شكارچيان غير‌مجاز را جريمه مي‌كند. اما از جنبه‌ي عمومي جرم، متخلفان در دادگاه‌هاي كيفري محاكمه مي‌شوند. بدون شك با توجه به تشويش اذهان عمومي و رجزخواني براي مامور دولت، جنبه‌ي عمومي جرم اين متخلف سنگين‌تر از ديگر متخلفان است.»

کد خبر 328847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha