جمعه ۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - سارا خاتمی: کیک گلدان بهاری ویژه نوروز و ایام بهار است. دستور اختصاصی پخت این کیک را در ذیل دنبال کنید.

کیک گلدان بهاری
  • دستور پخت کیک پایه:

آرد: یک پیمانه

تخم مرغ: دو عدد

شکر آسیاب شده (یا پودر قند): یک پیمانه

پودر کاکائو : یک چهارم پیمانه

روغن مایع: نصف پیمانه

شیر: نصف پیمانه

وانیل مایع: یک قاشق چایخوری (یا یک قاشق چایخوری وانیل پودری شکری یا یک هشتم قاشق چایخوری وانیل پودری تلخ)

بیکینگ پودر: یک و یک چهارم قاشق چایخوری

نمک: نوک قاشق چایخوری

فوندانت به میزان لازم و رنگهای خوراکی مورد نیاز جهت تزیین

نکته: دمای تمام مواد باید به دمای محیط رسیده باشد (یعنی قبل از استفاده حداقل دو ساعت بیرون از یخچال باشند).

  • طرز تهیه:

فر را از بیست دقیقه قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید.

برای شروع کار ظرف مناسبی را انتخاب کنید که مایه شما تقریبا نصف آن را پر کند. کف ظرف را کاغذ روغنی بیاندازید و آماده نگه دارید. آرد، پودر کاکائو،  بیکینگ پودر و نمک را در ظرفی با هم الک کنید و بهتر است این کار را دو یا سه بار تکرار کنید تا کاملا یکدست شوند و ظرف را کنار بگذارید.  تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و با دور متوسط همزن حدود دو دقیقه بزنید، شکر و وانیل را اضافه کرده و به مدت 3 دقیقه دیگر با همان دور متوسط همزن بزنید. دور همزن را کم کرده و روغن مایع را کم کم اضافه کرده و با دور کند هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. نصف میزان شیر را به مایه اضافه کرده و به مدت چند ثانیه با دور کند همزن بزنید، نصف میزان آرد و کاکائو را که الک کرده بودید اضافه نموده، چند ثانیه بزنید (خیلی کم فقط در حدی که مخلوط شوند) دوباره نیم دیگر شیر و پس از کمی هم زدن مابقی آرد و کاکائو را اضافه کرده و پس از چهار یا پنج ثانیه همزن را خاموش کنید. مایه را در ظرف فر ریخته و بین نیم ساعت تا یک ساعت (بسته به حجم مواد، ارتفاع ظرف فر و دمای فرهای مختلف) در فر طبخ نمایید. در نیم ساعت اول به هیچ عنوان در فر را باز نکنید اما اگر ظرف کوچکی استفاده میکنید پس از نیم ساعت با خلال دندان یا یک چاقوی باریک تست کنید که کیک پخته شده یا نه. نشانه پختن کیک این است که خلال از درون کیک تمیز بیرون بیاید.

پس از پخت فر را خاموش کنید، کیک را به مدت یک ساعت در فر نگه دارید سپس بیرون بیاورید و بگذارید کاملا خنک شود.

  • دستور فیلینگ کیک:

برای مواد بین لایه‌های این کیک از خامه قنادی زده شده و کاکائو همراه با تکه های ریز شکلات استفاده کنید. اگر از خامه قنادی منجمد استفاده میکنید. مقدار مورد نیاز خامه را در دمای محیط قرار دهید تا به شکل بستنی نیمه آب شده دربیاید سپس با دور تند همزن بزنید تا کاملا فرم بگیرد یعنی رد پره های همزن روی خامه بماند و محو نشود. حالا به ازای هر پیمانه خامه، نصف قاشق غذا خوری پودر کاکائو روی خامه الک کنید و 3 تا 4 ثانیه با همزن بزنید.

شکلا ت تخته ای را رنده کنید (ترجیحا رنده درشت) و آماده نگه دارید.

ابتدا قسمتهای خشک اطراف کیک را با یک چاقوی مناسب جدا کنید (برای این کیک این قسمتها را در آخر کار تزیین نیاز دارید) و کیک را به 3 یا 4 لایه تقسیم کرده و ببرید. اولین لایه را روی صفحه مناسب قرار دهید، روی آن با قلمو شربت شکر بمالید و خامه کاکائویی را با پالت یا قیف قنادی روی آن قرار دهید و پخش کنید. کمی شکلات رنده شده بریزید و لایه بعدی کیک را روی آن بگذارید و تا آخر ادامه دهید. پس از تمام شدن لایه‌ها دور تا دور کیک را با خامه کاکائویی کاور کنید. برای این کار با پالت یا قیف لایه های منظمی را روی دیواره ها و سطح بالایی کیک قرارداده و با پالت یا کاردک آن را صاف کنید. کیک را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید.

  • دستور تزیین کیک:

کیک را از یخچال بیرون آورده و با چاقوی مناسب اطراف آن را برش دهید تا به شکل یک گلدان وارونه در بیاید و دوباره دور تا دور کیک را با خامه کاور کنید و چند ساعت (ترجیحا یک شب) در یخچال قرار دهید.

حالا فوندانت در نظر گرفته شده برای روی گلدان را رنگ میکنیم با وردنه روی میز کاری که سطح آن پودر قند یا نشاسته ذرت پاشیده شده به ضخامت 4 تا 5 میلی متر باز میکنیم. فوندانت را روی کیک می‌اندازیم و نوک و کنار انگشتان به آرامی روی کیک میخوابانیم تا صاف شود. بعد از اینکه کل کیک فوندانت کشیده شد کناره‌های فوندانت با فاصله 1 سانتی متر را از لبه پایین کیک با چاقو یا ابزار مخصوص میبریم. یعنی دور تا دور کیک یک سانت فوندانت اضافه دارید. حالا کیک را برمیگردانیم تا به شکل گلدان بایستد و لبه اضافی فوندانت را که حالا به سمت بالا قرار گرفته خیلی سریع روی قسمت بالایی کیک که فوندانت ندارد میکشیم. اگر در این قسمت تعلل کنید ممکن است فوندانت از کیک جدا شده و کار سخت شود. قسمتهای خشک کیک را که اول کار جدا کرده بودیم با دست پودر میکنیم تا به شکل خاک گلدان دربیاید و روی گلدان میریزیم و روی آن گلها و برگهای فوندانتی که قالب زده ایم را قرار داده و از کمی خامه یا چسب خوراکی برای چسباندن آنها استفاده میکنیم.

بهتر است گلها و برگها از روز قبل تهیه و به حالتهای مختلف خشک شده باشند. برای این کار فوندانت را به رنگ مورد نظر درآورده و روی میز کار کمی پودر قند یا نشاسته ذرت پاشیده و فوندانت را با وردنه به قطر 2 تا 3 میلی متر باز کنید. با کاترهای مخصوص فوندانت گل ها و برگ‌های مورد نظر را تهیه کرده و روی یک کاغذ آلومینیوم که کمی مچاله و چروک شده، در حالتهای مختلف قرار دهید تا به همان شکل خشک شوند.

کیک گلدان بهاری

کد خبر 328768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha