همشهری آنلاین: پیوند اعضا در نجات جان انسان‌هایی که دچار از کار افتادگی یکی از اعضای حیاتی شده‌اند، نقشی کلیدی به عهده دارد، اما از سویی دیگر کمبود اعضای قابل پیوند و طولانی بودن لیست‌های انتظار و نیاز به داروهای قدرتمند برای تضعیف سیستم ایمنی افراد در برابر اندام پیوند زده شده بخشی کوچک از مشکلاتی هستند که در روند پیوند اعضا وجود دارد.

قلب

براساس گزارش ساینس الرت، دانشمندان آمریکایی در مسیر بهبود وضعیت روند پیوند عضو، موفق به ساخت قلب زیست‌مهندسی شده انسان درون آزمایشگاه شده‌اند. این قلب به واسطه بازسازی ماهیچه‌های قلب انسان ایجاد شده‌است و در این مرحله هنوز نیازمند اندامی اهدا شده‌است، اما این اندام اهدا شده از سلول‌های بدن فرد گیرنده پوشانده می‌شود.

این تکنیک شامل رشد سلول‌های ماهیچه قلب درون اندامی است که سلول‌زدایی شده‌است، به بیانی دیگر سلول‌های بدن اهدا کننده از اندام اهدایی جدا شده و با سلول‌های کشت داده شده از سلول‌های بنیادین بدن بیمار جایگزین می‌شوند. در حقیقت اندام اهدایی از عوامل تحریک کننده سیستم ایمنی بدن زدوده شده و با سلول‌های قلبی بدن گیرنده اندام جایگزین می‌شود.

قلب

به گفته دانشمندان مرکز طب احیا‌کننده بیمارستان عمومی ماساچوست بازسازی یک قلب کامل درحال حاضر فرایندی طولانی است از این رو راه‌حل سریع‌تر ایجاد ریزتکه‌هایی از ماهیچه قلب است که می‌تواند بخجایگزین بخش‌های آسیب‌دیده قلب بیمار شود.

هدایت این پژوهش به عهده هارالد اوت بود که پیش از این نیز توانسته بود فرایند سلول‌زدایی را به منظور جداسازی سلول‌های زنده از اندام‌های موش با استفاده از محلولی شوینده عملی سازد و پس از آن سلول‌های دیگری را جایگزین سلول‌های زدوده شده سازد. در پژوهش جدید این فرایند چند مرحله‌ای گسترده‌تر شده و برای اولین‌بار روی قلب انسان عملی شده‌است.

در این پروژه دانشمندان با تحریک سلول‌های بنیادین آنها را برای تبدیل شدن به 500 میلیون سلول ماهیچه قلبی هدایت کردند سپس آنها را درون قلب‌های سلول‌زدایی شده کشت دادند. پس از گذشت چند روز از کشت، این سلول‌ها به بافتی منقبض‌شونده تبدیل شدند و دانشمندان آن را به عنوان اولین ماهیچه قلب کشت داده شده از سلول‌های بنیادین معرفی کردند. این اندام تپنده درون یک رآکتور زیستی قرار داده شد تا مواد غذایی مورد نیاز آن تامین شده و وضعیت طبیعی قلب درون بدن شبیه‌سازی شود.

دانشمندان در مرحله بعد تلاش خواهند کرد تا تکنیک خود را به گونه‌ای بهبود بخشند تا تعداد سلول‌های ماهیچه قلب افزایش پیدا کند، سلول‌سازی برای یک قلب کامل به ده‌ها میلیارد سلول قلبی نیاز خواهد‌داشت.

کد خبر 328538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha