نظرسنجی همشهری درباره طرح خدمات نوروزی وزارت بهداشت از ساعت۸ صبح امروز آغاز شد. شهروندان تا ساعت۱۸ روز ۱۴فروردین می‌توانند نظرات خود را درباره وعده وزارت بهداشت مبنی بر «خدمات درمانی در نوروز مثل هر روز» به شماره۳۰۰۰۳۳۶۶ پیامک کنند.

نظر سنجی

درصورتي كه مشاهده شما از مراكز درماني نشان داد خدمات مانند هر روز است عدد يك و درصورتي‌كه خدمات درماني مانند هر روز نبود عدد 2 را پيامك كنيد. همشهري هفته گذشته هم درباره اين موضوع نظرسنجي كرد. در اين نظرسنجي از شهروندان پرسيده شده بود: آيا وعده وزارت بهداشت براي «خدمات درماني بيمارستان‌ها در نوروز مانند بقيه روزهاي سال» محقق مي‌شود؟ 32درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي پيش‌بيني كرده بودند وعده وزارت بهداشت محقق مي‌شود. همچنين پيش‌بيني 68درصد از شركت‌كنندگان اين بود كه وعده وزارت بهداشت محقق نمي‌شود. رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي وزارت بهداشت اعلام كرده است برنامه امداد نوروزي امسال از ساعت ۸ صبح ۲۶اسفند‌ماه آغاز مي‌شود و تا ۸صبح روز ۱۵فروردين سال۹۵ ادامه خواهد داشت.

  • چگونگي كار متخصصان مقيم در بيمارستان‌ها

صابري‌نيا مي‌گويد در زمينه چگونگي كار متخصصان مقيم در بيمارستان‌ها، تأكيد شده كه كار آنها طبق روال گذشته و مانند آنچه كه در طرح تحول سلامت مشخص شده، ادامه يابد. به‌ويژه تأكيد داريم كه اين كار در تعطيلات عيد و طرح سلامت نوروزي به‌گونه‌اي باشد كه دچار مشكل نشويم و مانند روال گذشته خدمت‌رساني كنيم. يعني همانگونه كه در بهمن‌ماه خدمات ارائه مي‌داديم در ايام عيد نيز به همين صورت باشد.

سخنگوي وزارت بهداشت هم در گفت‌وگو با خبرنگاران اقدامات اين وزارتخانه را داراي 2 جنبه پيشگيرانه و اقدامات درماني دانست و گفت:‌ واقعيت اين است كه با توجه به پشت سر هم بودن تعطيلات اگر كسي از نيمه دوم اسفندماه دچار يك بيماري مزمن شود با مشكلاتي روبه‌رو مي‌شود. بنابراين بايد سيستم بهداشت و درمان و كادر درماني ساماندهي شود؛ چراكه از طرفي يك تغيير و جابه‌جايي نيز در كشور رخ مي‌دهد و برخي شهرها اهميت‌شان بيشتر مي‌شود. همچنين مسائلي مانند سرماخوردگي، مسموميت‌هاي فصلي و... نيز افزايش مي‌يابد.

حريرچي افزود: براساس تمهيدات وزارت بهداشت، اورژانس بيمارستاني و بخش‌هاي ويژه به‌صورت صددرصد فعال‌اند و حتي گسترش آنها را نسبت به ايام عادي داريم. علاوه بر اين مراكز درماني شبانه‌روزي روستايي و كلينيك‌هاي ويژه نيز فعال هستند.

  • مردم شكايات بهداشتي خود را به 1490 و 190 اطلاع دهند

قائم‌مقام وزير بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت براي ايام عيد ادامه داد: در حوزه بهداشت نيز 4500بازرس در قالب 1700تيم، كار نظارت بر بهداشت غذا و آب آشاميدني را انجام مي‌دهند. در اين زمينه مردم مي‌توانند شكايات خود را به سامانه‌هاي 1490 و 190 اطلاع دهند.

  • گلايه وزارت بهداشت از بخش خصوصي

حريرچي درباره وضعيت متخصصان در بيمارستان‌ها در ايام نوروز گفت: متخصصان طب اورژانس طبق روال روزهاي عادي حضور دارند. همچنين در برخي از اورژانس‌هاي شهرهاي كوچك، پزشك‌هاي عمومي آموزش ديده‌اند و به‌طور كلي فعاليت‌هاي ما تفاوتي با روزهاي غيرتعطيل ندارد. در بخش‌هاي ويژه نيز متخصصان مقيم حضور دارند. وي با بيان اينكه توصيه‌هايي مبني بر افزايش پزشك در ايام تعطيل شده است، گفت: اين در حالي است كه تيم‌هاي پشتيبان ما به‌اندازه روزهاي عادي نيست.

قسمتي از مراجعات اورژانس در ايام تعطيل براي اين بوده كه درمانگاه‌هاي دولتي و خصوصي كمتر فعاليت مي‌كنند و به همين دليل افراد به اورژانس‌ها مراجعه مي‌كنند. البته هماهنگي‌هايي در وزارت بهداشت انجام شده و به بخش خصوصي نيز اعلام كرديم كه 25درصد ظرفيت‌شان فعال باشد.

حريرچي از بخش خصوصي گلايه كرد و گفت: بخش خصوصي در نوروز فعاليت چنداني انجام نمي‌دهد، گرچه سال گذشته اعلام كرديم كه يك‌چهارم ظرفيت بخش خصوصي بايد در ايام نوروز فعال باشد، اما به جز داروخانه‌ها از خدمت‌رساني ساير قسمت‌هاي بخش خصوصي رضايت نداشتيم. حريرچي درخصوص نحوه فعاليت داروخانه‌ها نيز گفت: در سال‌هاي گذشته در داروخانه‌ها نيز مشكلاتي داشتيم كه البته نسبت به اورژانس‌ها كمتر بود. تأكيد مي‌كنم كه در مكان‌هاي سياحتي و زيارتي داروخانه‌ها باز هستند و داروخانه‌هاي شبانه‌روزي نيز به فعاليت‌شان ادامه مي‌دهند. البته براساس تمهيدي كه معاون داروي وزارت بهداشت انجام داده است، فاصله داروخانه‌ها از نظر مسافت نيز بايد معقول باشد.

  • تعطيلي داروخانه‌هاي هلال‌احمر

همزمان با اظهارات حريرچي درباره فعاليت داروخانه‌ها، هلال‌احمر در اطلاعيه‌اي از تعطيلي داروخانه‌هاي اين نهاد خبر داد. هلال‌احمر اعلام كرد داروخانه‌هاي مركزي و تك‌نسخه‌اي در خيابان طالقاني و شماره 2 تهرانپارس به‌دليل انبارگرداني در روزهاي ۲۸ و ۲۹ اسفند تعطيل خواهند بود.

هلال‌احمر همچنين اعلام كرد داروخانه مركزي هلال‌احمر در ايام تعطيلات رسمي نوروز۹۵ از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و در ساير روزها تا ۱۴ فروردين از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۳۰ بازخواهد بود. داروخانه تك‌نسخه‌اي هلال‌احمر نيز در ايام تعطيل رسمي نوروز۹۵ تعطيل خواهد بود و پس از آن از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۳۰ باز خواهد بود. داروخانه شماره 2 هلال‌احمر در تهرانپارس هم تا 4فروردين تعطيل و از ۵‌فروردين تا پايان نوروز۹۵ ازساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ باز است. همچنين داروخانه هلال‌احمر در جزيره كيش تا 4فروردين تعطيل و از پنجم فروردين۹۵ به غيراز روزهاي تعطيل رسمي همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۲ باز خواهد بود.

  • درخواست وزارت بهداشت براي ساماندهي تعطيلات نوروز

حــريــرچـــي سخنگوي وزارت بهداشت: تعطيلات طولاني نوروز يكي ديگر از مشكلات ماست و اگر كسي در اين ايام به مشكل مزمني برخورد كند شديدا دچار مشكل مي‌شود و بايد اين تعطيلات ساماندهي شود.

  • رويكرد امسال وزارت بهداشت

صابري‌نيا،‌ رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي: امسال رويكرد وزارت بهداشت به اين سمت است كه توانمندي و قابليت ارائه خدمات در حوزه سلامت تحت‌الشعاع تعطيلات قرار نگيرد. در اين زمينه روساي دانشگاه‌ها مسئوليت مستقيم دارند تا نظارت‌هاي لازم را انجام دهند. همچنين مديران و روساي بيمارستان‌ها وظيفه دارند، اقداماتي انجام دهند كه واقعا ارائه خدمات در ايام نوروز95 مطابق روزهاي عادي باشد.

کد خبر 328387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha