گروه سیاسی: درحالی‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه هشتم مهر، بررسی 2 فوریت لایحه کاهش سن رأی دهندگان و استفساریه ماده 26 قانون مدنی را نپذیرفتند

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور در دفاع از این لایحه، کاهش سن رأی دهندگان را گامی در جهت عادلانه‌تر کردن نظام انتخابات و دخیل کردن اکثریت مردم در سرنوشت خود دانست.

محمدحسین موسی پور در گفت‌وگو با همشهری ادامه داد: جوانان ایرانی از شناخت و آگاهی بالایی برخوردار هستند و کاهش سن رأی دهندگان به معنای فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم در تعیین سرنوشت خود و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه مردم است.

لایحه کاهش سن رأی دهندگان در حالی از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که این لایحه قبلا یک بار با مخالفت نمایندگان ملت روبه‌رو و رد شده بود.

به گزارش مهر، در ماده واحده لایحه مذکور که به امضای وزیر کشور رسیده آمده است: در بند 2 اصلاحیه ماده 27 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1385، عبارت 18 سال تمام به 15 سال تمام اصلاح می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این لایحه در مجلس قابل طرح نیست.

محمدحسن ابوترابی‌فرد، که ریاست جلسه علنی نوبت عصر را به عهده داشت با ارائه توضیحاتی در این باره گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس باید حداقل یک ساعت از زمان چاپ و تکثیر لایحه 2فوریتی بگذرد تا لایحه قابل طرح باشد و چون یک ساعت از چاپ این لوایح نگذشته است لذا قابل طرح نیستند.

تاکید مجلس بر 18 سال

محمد حسن ابوترابی فرد همچنین پیش از طرح این لایحه در صحن علنی، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مجلس بر سن 18 سال برای رأی دهندگان تاکید دارد، گفت: نگاه معطوف به سن18 سالگی برای رأی دادن علاوه بر اینکه آرای به دست آمده را واقعی‌تر می‌کند، فضای آموزش و پرورش را نیز از تنش‌های سیاسی مبرا نگاه می‌دارد.

نایب رئیس مجلس  با بیان این مطلب اظهار داشت: 2دیدگاه کلی در خصوص سن رأی دهندگان وجود دارد که دیدگاه اول با احترام با آرای جوانان ایرانی و کسانی که از نظر شرعی به دوران بلوغ جسمی و عقلی رسیده اند به آنها حق رأی و انتخاب در 15 سالگی را می‌دهد.

وی تاکید کرد: این دیدگاه با آموزه‌های دینی آمیخته است و این مطلب را بیان می‌کند که فرصت را باید برای این نسل فراهم آورد تا با بینش سیاسی عمیق تدریجا در عرصه مسائل سیاسی کشور حضور تعیین کننده داشته باشند. وی، نگاه دوم را همان واقعی‌تر کردن آرا و عاری کردن فضای آموزشی و پرورشی کشور از تنش‌های سیاسی دانست.

امید به تصویب

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور درباره اصرار دولت مبنی بر کاهش سن رأی دهندگان به 15 سال گفت: با توجه به جوان بودن جامعه ایرانی و با توجه به حضور مؤثر جوانان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و نقش مهم و تعیین کننده‌ای که این قشر در پیروزی انقلاب و در طول دفاع مقدس داشته است دولت پیشنهاد داده است که سن رأی دهندگان تا 15 سال تمام کاهش پیدا کند و مجدداً  این لایحه را یک بار پس از رد شدن تقدیم مجلس کرده است.

محمد حسین موسی پور با بیان این مطلب افزود: فراهم آوردن امکان مشارکت برای جوانان علاوه بر اینکه انگیزه را برای این قشر در تصمیم‌گیرهای مهم فراهم می‌آورد، به نشاط سیاسی جامعه کمک می‌کند و علاوه بر آن به فضای انتخاباتی کشور شکل فعال تری می‌بخشد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه این لایحه یک بار در مجلس شورای اسلامی رد شده است آیا امیدی به تائید تصویب این لایحه می‌رود گفت: دولت در قالب این لایحه دیدگاه خودش را بیان می‌کند و نظر دولت در حال حاضر به ارزش قائل شدن به رأی جوانان است و امیدواریم این بار نمایندگان با توجه به ابعاد مثبت این لایحه برای تصویب آن تصمیم بگیرند.

بعد از تعطیلات

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور با اشاره به مورد بررسی قرار نگرفتن لایحه کاهش سن در جلسه علنی گفت: به احتمال قوی این لایحه روز دوشنبه هم در مجلس مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

محمدحسین موسی‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه در لوایح 2فوریتی نمایندگان مجلس بلافاصله پس از تصویب فوریت لایحه باید وارد بررسی شوند و نظر به اینکه مجلس سه‌شنبه جلسه نخواهد داشت بررسی لایحه کاهش سن رای دهندگان به بعد از تعطیلات موکول خواهد شد.

کد خبر 32825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز