دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب "باغ ایرانی، بازتابی از بهشت" به قلم مهدی خوانساری، محمدرضا مقتدر و مینوش یاوری توسط بخش انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این کتاب حاصل ده‌ها سال پژوهش پیگیر، بررسی‌های میدانی و کنکاش مداوم مولف آن زنده‌یاد محمدرضا مقتدر در باغ‌های ایرانی و حکمت پیدایش آنها در پهنه فلات کم آب و خشک ایران زمین است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: در گستره فرهنگ و هنر ایران زمین، باغ، آینه‌ای است که خیال خلاق و دست‌های توانای مردم این سرزمین را پیش چشم می‌آورد.

نمادی از باغ آرمانی جان‌های گشوده به آسمان، تکه از جهان خاکی که به دست آدمی، مثالی از بهشت را با همه دوردستی‌اش در زیر پای نشانده است.

در بخش دیگری از کتاب آمده است: در باغ ایرانی می‌توان عصاره دریافتی بی‌مانند را از بیکرانه زیبایی مشاهده کرد که بیعت شکوفا را در آفاق آن ذوق و اشراق باز آفریده است.

باغ‌های ما اینک با رنگ و بوی ویژه‌ای که نمودار هویت مردم ایران و برآیندی از حس زیبایی و شیوه زیستی این آب وخاک‌اند، نگاه ما را به بعد دیگری از میراث پربهای ایران اسلامی می‌گشایند.

در دیباچه این کتاب نیز می‌خوانیم: فرهنگ، فرهنگی مانا و پایدار است و سبب این ماندگاری، سه ویژگی انعطاف‌پذیری، تعامل فرهنگی و در نهایت هویت ملی می‌باشد که علیرغم تنوع و تکثر موجود در جامعه امروزی به انسجام ملی کمک نموده است.

شناخت فرهنگ گسترده این سرزمین کهنسال، تنها راه شناخت هویت ملی است و آن نیز عزت ملی را به همراه می‌آورد. عزت ملی از گسیختگی فرهنگی ممانعت نموده و سرانجام انسجام و قدرت ملی را فراهم می‌سازد.

فهرست این کتاب شامل باغ ایرانی یا زندگی ایرانی، تاریخ میراث، باغ‌های پادشاهان بزرگ، مرمت آثار افتخارآمیز باستان دوره‌های مغول، صفوی و قرن نوزدهم و ... می‌شود.

کد خبر 328192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha