دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد:از سال ۹۵ تسویه معاملات در تالار صادراتی بورس کالا با ارزهای جهانی ازجمله دلار و یورو انجام می‌شود.

حامد سلطاني نژاد كه در يك نشست خبري سخن مي‌گفت، تأكيد كرد: از سال‌۹۵ با ايجاد گشايش‌هايي در اقتصاد، بورس‌كالا با بهره‌گيري از ظرفيت داخلي سيستم بانكي و همكاري با بانك‌هاي بين‌المللي، تسويه معاملات را در تالار صادراتي با ارزهايي همچون دلار و يورو انجام مي‌دهد. او افزود: با اين روش بورس كالا در تلاش است مراوداتش را با بورس‌ها ي بين‌المللي افزايش دهد تا زمينه ورود سرمايه‌گذاران خارجي فراهم شود.

  • پذيرش انبارهاي بورس كالا در خاورميانه

او ادامه داد: همچنين توسعه انبارهاي معاملات بورس كالا در كشورهاي همسايه از برنامه‌هاي جدي بورس كالاست تا بتوانيم با ذخيره محصولات ايراني در انبارها، به توسعه صادرات و رشد كيفيت محصولات ايراني كمك كنيم.

او با بيان اينكه ارتباط ميان بورس‌هاي كالادر دنيا امري متداول است، گفت: براي افزايش توان صادراتي محصولات ايراني در حال مذاكره با كشورهاي همسايه و بورس‌هاي كالاي پيشرفته جهان هستيم. مديرعامل بورس كالاگفت: گسترش معاملات آنلاين و 24ساعته شدن معاملات آتي سكه و همچنين تاسيس صندوق‌هاي كالايي و ارزي ازجمله برنامه‌هاي آينده بورس كالاست. همچنين توليد سامانه تحويل الكترونيك، ايجاد بستر معاملات تحت وب و پياده‌سازي‌ مدل كارگزارمحوري در سامانه معاملات آتي، از اقدامات آينده بورس كالا در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات است.

  • 7هزار كشاورز كد گرفتند

سطاني نژاد در ادامه به اهم اقدامات بورس كالا در سال 94اشاره كرد وگفت: در معاملات گواهي سپرده ذرت خوزستان به حجم تقريبي 190هزار تن و ارزشي معادل 1192ميليارد ريال رسيديم كه براي تحقق اين كار، سامانه الكترونيك صدور گواهي سپرده كالايي راه‌اندازي و همچنين براي بيش از 7هزار كشاورز كد بورسي صادر شد. مديرعامل بورس كالاي ايران با بيان اينكه با اجراي قيمت تضميني ذرت خوزستان به ميزان قابل توجهي از هزينه‌هاي دولت كاسته شد، افزود: پذيرش 9انبار در استان كرمانشاه براي محصول جو و 26انبار در استان خوزستان براي محصول ذرت دانه‌اي به همراه برگزاري دوره‌هاي آموزشي و توجيهي براي كشاورزان، مديران استان‎هاي منتخب و انبارداران به‌مدت 3520نفرساعت از اقدامات بورس كالا در سال 94است.

  • تاسيس بازار معاملات گواهي سپرده طلا

او با بيان اينكه معاملات گواهي سپرده سكه طلاي بهار آزادي نيز به تازگي آغاز شده است، گفت: در حوزه بازار مشتقه فعاليت‌هايي همچون امكان‌سنجي راه‌اندازي قرارداد آتي قير، آغاز اقدامات براي راه‌اندازي قرارداد آتي ذرت و زعفران، افزايش زمان معاملات آتي سكه تا ساعت 19:00كه به نوعي فاز نخست پروژه 24ساعته شدن معاملات است نيز اجرايي شده است. او تأكيد كرد: در بخش معاملات آتي سكه، اصلاح مشخصات قرارداد آتي با هدف افزايش عمق بازار مانند تغيير شمار موقعيت‌هاي هر معامله گر و كاهش وجه تضمين در سال‌جاري عملياتي شد كه بخشي از رونق معاملات به اين تغييرات مرتبط است.

  • مهاجرت به نسل دوم معاملات بورس‌هاي كالايي

مديرعامل بورس كالا در ادامه به مهاجرت بورس كالا به نسل دوم معاملات اشاره كرد و گفت: طي اين سال‌ها بورس كالا در معاملات نقد و فيزيكي به بلوغ رسيده و امروز با در پيش گرفتن اوراق بهادارسازي معاملات كالاها در حال مهاجرت به نسل دوم معاملات بورس كالا هستيم. او تأكيد كرد: پس از تقويت و توسعه معاملات اوراق مبتني بر كالا و آشنايي تمامي فعالان صنايع از مزايا و چگونگي معاملات اوراق بهادار مبتني بر كالا، به سمت نسل سوم معاملات يعني قراردادهاي فيوچرز و آپشن و حتي تركيب اين دو قرارداد خواهيم رفت تا همانند بورس‌هاي معتبر و پيشرفته دنيا عمده معاملات بورس كالا براساس ابزارهاي مالي انجام شود.

کد خبر 327404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha