مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقلیتی در میان جمعیت جهان وجود دارد که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کند تا چه اندازه موجب شگفتی دانشمندان جهان شده‌اند: چپ‌دست‌ها.

براساس گزارش بيزينس اينسايدر، تنها درحدود 10 درصد از جمعيت جهان را چپ‌دست‌ها تشكيل مي‌دهند، و هنوز هيچ‌كس نمي‌داند چرا چپ‌دست‌ها تا اين اندازه كميابند. 

احتمالا اين نايابي نتيجه تلفيقي از عوامل از قبيل ژنتيك، تكامل، و هورمون‌هاي والدين است. البته اين توضيح‌ها احتمالي هستند و ممكن است دلايل ديگري دركار باشند. با اين همه دانشمندان تاكنون به حقايق جالب توجهي درباره چپ‌دست‌ها پي برده‌اند:

1- احتمال اينكه دوقلوها چپ دست باشند بسيار بالاتر از چپ‌دست شدن نوزادان ديگر است و هنوز كسي دليل آن را نمي‌داند.

2- احتمال چپ‌دست شدن فرزندان والدين چپ‌دست 26.1 درصد است درحاليكه اگر پدر و مادر هردو راست‌دست باشند،‌احتمال چپ‌دست شدن فرزندانشان 9.5 درصد خواهد‌بود.

3- بيشتر جانداران نشانه‌اي از اولويت استفاده از دست از خود نشان نمي‌دهند. انسان‌ها و شامپانزاه‌ها تنها استثناهاي طبيعت هستند. بيش از 90 درصد از انسان‌ها و 70 درصد از شامپانزه‌ها راست‌دست هستند.

4- در مقابل طوطي‌ها استفاده از اندام‌هاي سمت چپ خود را در اولويت قرار مي‌دهند. در يك مطالعه كه روي 320 طوطي استراليايي انجام شد مشخص شد 47 درصد از طوطي‌ها ترجيح مي‌دهند غذا را با پاي چپشان بردارند، 33 درصد ديگر براي برداشتن غذا از پاي راستشان استفاده مي‌كردند و مابقي طوطي‌ها هيچ اولويتي در استفاده از اندام‌هاي چپ يا راستشان نداشتند.

5- اولويت استفاده از يك اندام به احتمال زياد در دوران جنيني ايجاد مي‌شود. مطالعه روي جنين‌ها در حالي كه شصت خود را درون رحم مادر مي‌مكيدند اين موضوع را مشخص ساخته‌است. در اين مطالعه محققان با بررسي وضعيت 75 جنين دريافتند پس از گذشت 10 سال، صد درصد جنين‌هايي كه شصت دست راست خود را مي‌مكيدند راست دست و 67 درصد از جنين‌هايي كه شصت چپ خود را مي‌مكيدند چپ دست شده‌اند.

6- نيمكره چپ در حوزه زباني، در بخش پردازش و كمك به سخنوري، نيمكره‌اي غالب است. محققان دريافته‌اند اين سلطه درمورد 95 درصد از افراد راست‌دست و 70 درصد از افراد چپ‌دست صحت دارد. در 30 درصد ديگر انسان‌ها يا نيمكره راست بر نيمكره چپ غالب است يا هيچ‌يك از دو نيمكره برديگري غالب نيستند.

7- نزديك به 25 درصد از بازيكنان ليگ‌هاي برتر بسكتبال جهان چپ‌دست هستند،‌شايد به اين دليل كه چپ‌دست‌ها در بسكتبال از ديد بهتري نسبت به ديگران برخوردارند.

8- جيمي‌هندريكس، گيتاريست،‌خواننده و ترانه‌سراي آمريكايي، يك چپ‌دست بود،‌اما معمولا گيتارهايي را مي‌نواخت كه براي راست‌دست‌ها ساخته شده بودند،‌يعني سيم‌هاي گيتار را به صورت وارونه مي‌بست تا بتواند گيتار بنوازد. گفته مي‌شود چپ‌دست‌ها انسان‌هايي خلاق‌تر هستند و از هوش موسيقيايي بالاتري برخوردارند، اما اين فرضيه از نظر علمي پايه و اساسي ندارد.

کد خبر 327315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha