شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب تحلیل ردیف براساس نت‌نویسی ردیف میرزا عبدالله با نمودارهای تشریحی‌ به قلم داریوش طلایی از سوی نشر نی منتشر شد است.

تحلیل ردیف

به گفته ناشر، در موسیقی ایرانی کارگانی متشکل از گوشه‌ها، آوازها و دستگاه‌ها که شامل مجموعه‌ای از ملودی‌هاست ردیف نامیده می‌شود و استادان موسیقی ایرانی از دیرباز برای حفظ و آموزش موسیقی ایرانی آن را به کار برده‌اند.

این کارگان در اصل به صورت شفاهی، با سلیقه‌ها و در شکل‌ها و اندازه‌های متنوع تدریس می‌شده است.

این شیوه‌ی تدریس به «روش آموزش سینه به سینه» معروف است. به تدریج و خصوصاً از زمان ثبت نوشتاری و صوتی موسیقی در ایران، ردیف شکل تثبیت شده‌تری یافت و بعضی از کامل‌ترین روایت‌های آن به نام راویانش شناخته شدند.

این کتاب با روشی نو و یگانه ردیف میرزا عبدالله، یکی از معتبرترین روایت‌های ردیف موسیقی ایرانی و در عین حال رایج‌ترین آن‌ها، را تحلیل و بررسی می‌کند. ویژگی این روش نگاه به ردیف موسیقی دستگاهی ایران به مثابه یک زبان موسیقایی خاص است.

مؤلف با تدوین نقشه‌ای عینی از ردیف، به بررسی آن از زوایای مختلف می‌پردازد و در نهایت ارائه‌ی دستور زبان خاصی را برای موسیقی ایرانی مد نظر دارد.

كتاب تحليل رديف به قلم داريوش طلايي با در 544 صفحه، مصور در قطع وزيري با جلد گالينگور و به قيمت 42500 تومان توسط نشر ني منتشر و روانه بازار كتاب شده است.

علاقه‌مندان مي‌توانند از طريق شماره تلفن ۹ - ۸۸۰۰۴۶۵۸ و يا از طريق وبسايت  http://nashreney.com جهت تهيه اين كتاب اقدام نماييد.

کد خبر 327118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha