چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

شورای پول و اعتبار سه‌شنبه شب به افزایش قابل توجه وام مسکن برای زوج‌های جوان رأی داد تا نخستین قدم را برای کمک به تقویت تقاضا در بازار مسکن برداشته باشد.

مسکن

محدوديت اعطاي مبالغ جديد وام به زوج‌هاي جوان اما موجب شده تا ترديدهايي نسبت به ميزان تأثيرگذاري آن بر خروج مسكن از ركود، به‌وجود بيايد. براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار، وام مسكن در تهران براي زوج‌ها از 80 به 160 ميليون تومان افزايش يافته است.

رئيس اتحاديه مشاوران املاك با استقبال از افزايش مبلغ وام مسكن براي زوج‌هاي جوان خواستار تعميم آن به ساير اقشار شده است. حسام عقبايي معتقد است: افزايش وام مسكن فرصت خوبي را در بازار مسكن براي خارج شدن از ركود به‌وجود مي‌آورد.
رئيس اتحاديه صنف مشاوران املاك تهران با بيان اينكه وام‌هاي 60ميليوني كمتر از 12درصد ارزش بهاي يك آپارتمان را تأمين مي‌كرد، افزود: اگرچه افزايش سقف تسهيلاتي كه در اين طرح پيش‌بيني شده مناسب است اما محدود كردن آن به زوج‌هاي جوان شموليت دهك‌هاي درآمدي به‌ويژه درآمدهاي پايين را كاهش مي‌دهد و اگرچه نمي‌توان درصدي معين براي متقاضياني كه در اين طرح مشمول مي‌شوند را تعيين كرد اما بايد گفت درصد زيادي از متقاضيان واقعي مسكن را پوشش نمي‌دهد.

وي ركود چند سال اخير را در ۳۰سال‌گذشته بي‌سابقه دانست و گفت: اميدواريم با اين مصوبه، در ۶ ماهه ابتداي سال ۹۵ شاهد رشد خوبي در بخش مسكن باشيم و اين بازار به‌تدريج از ركود خارج شود البته تا پيش از اين هم پيش‌بيني مي‌شد كه در نيمه دوم سال ۹۵ رونق داشته باشيم اما با اين مصوبه به ۶ ماهه ابتداي سال آينده اميدواريم.

رئيس اتحاديه صنف مشاوران املاك تهران با اشاره به اينكه اميدواريم رقم سود كاهش بيشتري پيدا كند، افزود: اتفاق ديگري كه افتاد اين بود كه رقم وام حساب ممتاز مسكن افزايش يافت كه اين هم يك اقدام خوب و مؤثر براي خروج از ركود مسكن است ضمن آنكه با پرداخت تسهيلات بدون سپرده هم موافقت شده كه اين تسهيلات مي‌تواند تأثير زيادي را در خانه‌دارشدن متقاضيان داشته باشد كه البته سود آن را ۲۰ درصد درنظر گرفتند كه كاهش آن نقش زيادي را بر بازار مسكن دارد.

  • مقدمه خروج از ركود

طبق مصوبه اين شوراي سياستگذار، سقف وام مسكن از طريق پس انداز دوبرابر شد و به 160ميليون تومان رسيد. دريافت وام از طريق اوراق حق تقدم هم تا سقف 100ميليون تومان بالا رفت تا 40ميليون تومان به آن اضافه شده باشد. سياستگذاران ترجيح داده‌اند تا وام‌هاي جديد را به زوج‌هاي جوان اختصاص دهند تا زمينه براي سفته بازي در بازار محدود شود.

طولاني شدن دوران ركود در بازار مسكن، نگراني‌ها را از ورشكستگي صنعت ساخت‌وساز افزايش داده است. به همين دليل سياست افزايش وام مسكن كه مورد حمايت وزارت راه و شهرسازي قرار دارد، در دستور كار قرار گرفته است. بيت‌الله ستاريان، كارشناس اقتصاد مسكن معتقد است كه تداوم ركود در بخش مسكن موجب كاهش چشمگير سرمايه‌گذاري در بخش مسكن و ورشكستگي اين صنعت خواهد شد. از سوي ديگر حامد مظاهريان معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي اعلام كرده است كه بايد ميزان وام به 50درصد ارزش مسكن برسد تا با تقويت تقاضا، بخش عرضه نيز تقويت شود.

  • الزامات رونق

بيت‌الله ستاريان با اشاره به افزايش نسبي ميزان معاملات مسكن در بهمن‌ماه به ايسنا گفت: معاملات بايد حداقل 10برابر حجم فعلي باشد تا بتوان گفت بخش مسكن وارد رونق شده است. بيت‌الله ستاريان اظهار كرد: بخش مسكن تابعي از اقتصاد كلان است. افزايش نسبي معاملات از مهرماه تا بهمن‌ماه سال‌جاري نيز واكنش رواني است كه در كل اقتصاد ايجاد شده و در بخش مسكن هم به تصوير كشيده مي‌شود. وقتي برجام امضا شد تأثيرات رواني خود را بر اقتصاد گذاشت و بخش مسكن شروع به حركت كرد. ستاريان تصريح كرد: هم‌اكنون بارقه‌هاي اميد در اقتصاد كشور ديده مي‌شود و در بخش مسكن هم تظاهري را مي‌بينيم كه ناچيز است. ولي اگر برجام تأثير خود را بر اقتصاد كشور بگذارد مي‌توان از نيمه دوم سال آينده شاهد تحرك بخش مسكن بود.

کد خبر 327019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha