سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آرنالدو اوتگی، رهبر سابق جدایی طلبان باسک اسپانیا موسوم به «اتا» پس از سپری کردن دوره محکومیت ۶.۵ ساله در زندان، در میان استقبال هواداران آزاد شد.

رهبر جدایی طلبان باسک  اسپانیا از زندان آزاد شد

به گزارش يورونيوز، او که یکی از اولین اعضای این گروه بود که مبارزه مسلحانه را ترک کرد، در اولین سخنانش پس از آزادی بار دیگر بر حق خودمختاری این منطقه و همزمان، اتحاد برای برقراری صلح در باسک اسپانیا تاکید کرد.

او گفت: «حضور این همه دوربین در اینجا، نشان دهنده آن است که هنوز هم در اسپانیا زندانی سیاسی وجود دارد. شش سال و نیم پیش، آنها ما را به این دلیل زندانی کردند که روی صلح شرط بسته بودیم. اکنون می خواهم به همه شما تبریک بگویم که بر این شرط پایبند بودید، آنهم با وجود تمام اقدامات تحریک آمیزی که وجود داشت. حفظ صلح راهی است که همچنان باید بر آن تاکید کرد و آن را ادامه داد.»

جدایی طلبان باسک که فعالیتشان در سال ۲۰۰۳ میلادی غیرقانونی اعلام شد متهم هستند که در تلاش برای ایجاد یک دولت مستقل در شمال اسپانیا، دست کم ۸۲۹ نفر را طی چهار دهه کشته اند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی آرنالدو اوتگی یکی از بازیگران اصلی در مذاکرات با دولت اسپانیا بود اما او در سال ۲۰۱۱ میلادی دستگیر و محکوم به آن شد که درصدد بازسازی مخفیانه شاخه سیاسی اتا و رهبری آن بوده است.

اتا از سال ۲۰۱۰ میلادی هیچ حمله ای را سازماندهی نکرده و بطور رسمی در سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام کرد که به مبارزه مسلحانه پایان داده است.

کد خبر 326868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha