همشهری آنلاین: روند افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی ادامه یافت و در مبادلات روز جمعه 6 مهرماه بازار آسیا بهای هربشکه نفت خام دو باره از مرز 83 دلار هر بشکه فراتر رفت.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از بانکوک، بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک در مبادلات الکترونیک امروز صبح در سنگاپور با 36 سنت افزایش هر بشکه 83 دلار و 24 سنت مبادله شد.

بهای این نوع نفت خام در روند افزایش خود در معاملات روز پنج شنبه به 82 دلار و 88 سنت رسیده بود.

بنا به این گزارش کاهش ذخایر فنت خام در یک پایانه مهم اوکلاهما در آمریکا و تنش در روابط ایران و غرب دلیل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی اعلام شده است.

تحلیلگران می گویند تنش در روابط میان ایران و غرب در ذهن مبادله گران این احتمال را ایجاد کرده است که عرضه نفت از خاورمیانه ممکن است دچار گسیختگی شود.

آمریکا می کوشد حمایت دیگر کشورها را برای گذراندن قطعنامه در شورای امینت به منظور اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران جلب کند. این در حالی است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد پرونده هسته ای ایران بسته شده و قول داده است با هر گونه تحریم سازمان ملل مقابله کند.

افزایش قیمت ها سبب شده است بهای نفت به رقم بی سابقه آن برای فروش در ماه آتی نزدیک شود. جمعه هفته گذشته بهای نفت برای تحویل در ماه اکتبر به رقم بی سابقه 83 دلار و 90 سنت برای هر بشکه رسید، هر چند که سپس به 83 دلار و 32 سنت کاهش یافت.

تحلیلگران می گویند که سامانه های آب و هوایی گرمسیری برقیمت ها تاثیری نداشته اند زیرا پیش بینی نمی شود هیچ یک از آنان موجب توقف فعالیت تاسیسات نفت و گاز در خلیج مکزیک شود.

علاوه بر نگرانی در زمینه عرضه، گزارش های مثبت اقتصادی موجب دلگرمی مبادله گران شده است و فعالان بازار انرژی مشکلات بخش وثیقه ها و تاثیر آن بر کاهش بیشتر رشد اقتصادی و  تقاضای نفت و بنزین را از نزدیک زیر نظر دارند.

کاهش ارزش دلار و ناآرامی در نیجریه از دیگر علل افزایش بهای نفت است. کاهش ارزش دلار سبب شده است نفت برای کشورهایی که با سایر ارزها، به جز دلار، سروکار دارند گران نباشد.

در نیجریه ، بزرگ ترین تولید کننده نفت آفریقا و یکی از عرضه کنندگان عمده نفت آمریکا، یک کارگر خارجی که در بخش نفت کار می کرد کشته و یک نفر دیگر ربوده شد.

جنبش رهایی بخش دلتای نیجر روز یک شنبه گذشته اعلام کرد که آتش بس داوطلبانه در این منطقه نفت خیز را به حال تعلیق در آورده است.

بهای نفت خام برنت برای برای تحویل در ماه نوامبر نیز در بازار لندن با 42 سنت افزایش هر بشکه 80 دلار و 45 سنت معامله شد.

کد خبر 32605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز