همشهری آنلاین: یک بررسی که در آن موش‌های آزمایشگاهی در معرض هوای بسیار آلوده پکن قرار گرفته بودند، نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند خطر چاقی و دیابت را افزایش دهد.

به گزارش یونایتد‍پرس پژوهشگران در دانشگاه دوک در آمریکا دریافتند که هوای آلوده باعث اختلال کارکرد سوخت‌وساز در موش‌ها و در نهایت چاقی و زمینه‌سازی برای ابتلا به دیابت می‌شود.

هوا در پایتخت چین و بقیه این کشور در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای باعث نگرانی‌های بهداشتی شده است و این کشور در سال ۲۰۱۵ به خاطر شرایط بسیار بد هوا دو بار وضعیت هشدار قرمز اعلام کرد.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که آلودگی هوا باعث استرس اکسیداتیو و التهاب در اندام‌ها و دستگاه گردش خون می‌شود و همچنین خطر مرگ را افزایش می‌دهد.

جونفنگ ژانر، استاد بهداشت جهانی و محیطی در دانشگاه دوک و سرپرست این پژوهش گفت:‌«اگر این یافته‌ها در انسان‌ها ترجمه و ثابت شود، با توجه بار فزاینده چاقی در دنیای بسیار آلوده امروز بیانگر نیاز فوری به کاهش آلودگی هوا خواهد بود.»

پ‍ژوهشگران در این بررسی که در ژورنال FASEB منتشر شده است، موش‌ها را در معرض نمونه‌های هوای آلوده پکن یا هوای تصفیه‌شده قرار دادند.

در موش‌هایی در طول ۱۹ روز این تجربه در معرض هوای آلوده قرار داشتند، میزان بالاتر کلسترول بد یا ال‌دی‌ال ۵۰ درصد بیشتر، میزان تری‌گلیسرید ۴۶ درصد بیشتر و میزان کلسترول کل ۹۷ درصد بیشتر را داشتند و میزان مقاومت به انسولین که زمینه‌ساز دیابت است، نیز در آنها بالاتر بود.

با وجودی که این موش‌ها در سراسر این بررسی میزان مشابهی غذا خورده بودند، موش‌هایی که هوای آلوده تنفس کرده بودند، در طول هشت هفته بررسی وزن بیشتری اضافه کردند، به طوری که موش‌ها ماده ۱۰ درصد و موشهای نر ۱۸ درصد سنگین‌تر از موش‌هایی بودند که هوای ‍پاک تنفس کرده بودند.

ژانر گفت:‌«از آنجایی که التهاب مزمن یک علت دخیل در چاقی شناخته شده است، و از آنجایی که بیماری‌های سوخت‌وساز مانند دیابت و چاقی ارتباط نزدیکی با هم دارند، یافته‌های ما شاهد واضحی در تأیید این موضوع است که قرارگیری مزمن در معرض هوای آلوده خطر دچار شدن به چاقی را افزایش می‌دهد.»

کد خبر 326041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha