چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که کمبود خواب ممکن است دلیل آن باشد که شما در طول روز مدت بیش از حد زیادی در فیس‌بوک می‌گذرانید.

به گزارش هلث‌دی نیوز نویسندگان این بررسی ۷۶ دانشجوی دوره لیسانس را برای هفت روز دنبال کردند و دریافتند که کمبود خواب با فراوانی بیشتر فعالیت‌های آنلاین مانند گشتن در فیس‌بوک ارتباط دارد.

گلوریا مارک، استاد انفورماتیک در دانشگاه کالیفرنیا در ایروین و سرپرست این پژوهش گفت: «هنگامی شما کمتر می‌خوابید، بیشتر در معرض حواسپرتی در طول روز قرار می‌گیرید. اگر حواستان پرت باشد، چه کار می‌کنید؟ به سراغ فیس‌بوک می‌روید. جایی که برای شما که خسته هستید، گشتن در آن راحت است و نیاز به تمرکز ندارد.»

مارک گفت: «مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه تکنولوژی اطلاعات بر خواب تأثیر می‌گذارد. ما جهت معکوس را بررسی کردیم: بررسی ما در این باره بود که چگونه مدت خواب بر استفاده از آی‌تی تأثیر می‌گذارد.»

این بررسی رابطه مستقیمی میان کمبود خواب درازمدت و افت خلق و خو و افزایش گشتن در فیس‌بوک پیدا کرد. این بررسی همچنین نشان داد که هر چه افراد کمتر بخوابند، به میزان بیشتری توجه‌شان از یک صفحه نمایش کامپیوتری به صفحه نمایش دیگر جابه‌جا می‌شود، به عبارت دیگر حواس آنان راحت‌تر پرت می‌شود.

البته این پژوهشگران فقط یک همراهی میان مقدار خواب و فعالیت‌های آنلاین روزانه یافته‌اند، بدون اینکه رابطه سببی میان این دو را ثابت کرده باشند.

قرار است یافته‌های این بررسی در کنفرانس تعامل کامپیوتر-انسان ACM در سان‌خوزه کالیفرنیا اراپه شود و تا زمان انتشار این نتایج در یک ژورنال با بازبینی همتراز باید آنها را مقدماتی شمرد.

کد خبر 325421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha