شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در حالی از تأمین میوه شب عید و نبود نیاز به واردات رسمی و قاچاق میوه و مرکبات خبر می‌دهند که عرضه میوه‌های قاچاق در بازار ادامه دارد.

میوه

مديركل ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهادكشاورزي با اشاره به ميزان توليد امسال ميوه و مركبات از عدم ‌نياز به واردات نارنگي يا ساير مركبات خبر داده و تأكيد كرد، مشكلي براي تأمين ميوه شب عيد وجود ندارد.به گفته ابوالقاسم حسن پور، امسال 2ميليون‌ و 500 هزار تن پرتقال در كشور توليد مي‌شود كه يك‌ميليون‌و300 هزار تن در انبارها ذخيره شده و برداشت حدود 250هزار تن پرتقال والنسيا در جنوب كشور نيز از نيمه اسفند آغاز و تا نيمه ارديبهشت ادامه مي‌يابد.

وي افزود: حدود 600هزار تن ليمو شيرين و 3.5ميليون تن سيب در كشور توليد شده كه حدود 1.5 تا 2ميليون تن سيب تا شب عيد وارد بازار مي‌شود و هيچ كمبودي براي مركبات نداريم. با اين شرايط به هيچ عنوان موافق نيستيم تا نارنگي يا انواع ديگر ميوه‌ كه توليد داخل مناسبي دارد وارد كشور شود. بايد جلوي ورود يا قاچاق ميوه گرفته شود و در اين رابطه به استانداران مرزي اعلام كرده‌ايم و همچنين از ستاد مبارزه با قاچاق كالا خواسته‌ايم تا مبارزه جدي‌تري با واردات ميوه‌هاي قاچاق داشته باشند.

معاون امور باغباني وزارت جهادكشاورزي نيز با بيان اينكه براساس فرمايشات مقام معظم رهبري جلوگيري از قاچاق ميوه به داخل كشور يك حكم حكومتي است و همه در مقابل اين موضوع مسئوليت دارند، اعلام كرد: از نظر وزارت جهادكشاورزي واردات ميوه تنها براي برخي اقلام گرمسيري مانند آناناس و موز مجاز است وبقيه ميوه‌هاي وارداتي كه در بازار مشاهده مي‌كنيم، قاچاق است.

به گفته محمدعلي طهماسبي، موضوع قاچاق ميوه در نشست‌هايي كه با ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز برگزار شده منعكس و وزير جهادكشاورزي نيز در مكاتباتي با استانداران مبادي ورودي كشور، خواستار جلوگيري از واردات ميوه قاچاق به كشور شده است. قاچاق محصولات كشاورزي، علاوه بر ضرر به توليد داخل، مي‌تواند منجر به بروز آفت‌ها و بيماري‌هاي گياهي ازجمله مگس ميوه مديترانه‌اي به كشور شود و اين آفت به 250محصول كشاورزي آسيب مي‌زند.

پيش از اين محمود حجتي، وزير جهادكشاورزي اعلام كرده بود، اين وزارتخانه در برابر قاچاقچي‌ها و واردكنندگان غيرمجاز ميوه قرار ندارد كه بخواهد براي آنها زورآزمايي كند. طرف حساب قاچاقچي‌هاي ميوه، نيروهاي نظامي، انتظامي، مرزباني‌ها و گمرك هستند وآنها وظيفه مقابله با قاچاقچيان ميوه را دارند. حبيب‌الله حقيقي، رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز دي‌ماه امسال اعلام كرد طي 3ماهه نخست94، 2هزار تن ميوه قاچاق كشف شده درحالي‌كه در كل سال93 حدود 300تن كشفيات ميوه ثبت شده است.

کد خبر 324991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha